THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72167 |
Resumo: | In the last two decades, the basic education financing policy in Brazil has incorporated important redistributive mechanisms, aiming to reduce inequalities in the offer of education that compromise the guarantee of the right to education, in conditions of equity and quality. This article analyzes the guarantee of the right to education for rural people after the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e Valorização do Magistério, implementedin 1997, based on the value/student/year of Fundef, Fundeb and CAQ and data on the conditions of basic education in rural areas. Evidences are presented that the financing policy incorporated mechanisms of positive differentiation for education in the countryside, but they were not enough to improve the conditions of the offer of education. KEYWORDS: Rural Education. Education Funding. Right to Education. Basic Education. |
id |
UFG-3_e596a390c44202e86d25b14133b6b347 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/72167 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIESEL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN EL CAMPO EN LA POLÍTICA DE FINANCIAMIENTO DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: AVANCES Y LÍMITES EN BASE A POLÍTICAS DE FONDOS REDISTRIBUTIVOSO DIREITO À EDUCAÇÃO DO CAMPO NA POLÍTICA DE FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO BÁSICA: AVANÇOS E LIMITES A PARTIR DAS POLÍTICAS DE FUNDOS REDISTRIBUTIVOSIn the last two decades, the basic education financing policy in Brazil has incorporated important redistributive mechanisms, aiming to reduce inequalities in the offer of education that compromise the guarantee of the right to education, in conditions of equity and quality. This article analyzes the guarantee of the right to education for rural people after the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e Valorização do Magistério, implementedin 1997, based on the value/student/year of Fundef, Fundeb and CAQ and data on the conditions of basic education in rural areas. Evidences are presented that the financing policy incorporated mechanisms of positive differentiation for education in the countryside, but they were not enough to improve the conditions of the offer of education. KEYWORDS: Rural Education. Education Funding. Right to Education. Basic Education.En las últimas dos décadas, la política de financiamiento de la educación básica en Brasil incorporó importantes mecanismos redistributivos, con el objetivo de reducirlas desigualdades en la oferta educativa que comprometen la garantía del derecho a la educación, en condiciones de equidad y calidad. Este artículo analiza la garantía del derecho a la educación de la población rural después del Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e Valorização do Magistério, implementado em 1997, considerando el valor/alumno/año de Fundef, Fundeb y CAQ y datos sobre las condiciones de la educación básica en las zonas rurales. Se presentan evidencias de que la política de financiamiento incorporó mecanismos de diferenciación positiva para la educación en el campo, pero que no fueron suficientes para mejorarlas condiciones de oferta. PALABRAS CLAVE: Educación Rural. Financiamiento de la Educación. Derecho a la Educación. Educación Básica.Nas duas últimas décadas, a política de financiamento da educação básica no Brasil incorporou importantes mecanismos redistributivos, visando diminuir as desigualdades na oferta de educação que comprometem a garantia do direito à educação, em condições de equidade e qualidade. Neste artigo, analisa-se a garantia do direito à educação aos povos do campo após o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e Valorização do Magistério, implementado em 1997, considerando-se o valor/aluno/ano do Fundef, Fundeb e do CAQ, além de dados das condições de oferta de educação básica nas áreas rurais. Apresentam-se evidências de que a política de financiamento incorporou mecanismos de diferenciação positiva para a educação no campo, mas estes não foram suficientes para a melhoria das condições de oferta. PALAVRAS-CHAVE: Educação do Campo. Financiamento da Educação. Direito à Educação. Educação Básica.Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7216710.5216/ia.v47i2.72167Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 636-656Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 636-656Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 636-6561981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72167/38636Copyright (c) 2022 Cacilda Rodrigues Cavalcanti, João Paulo Marra Dantasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Cacilda Rodrigues Dantas, João Paulo Marra 2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/72167Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:09.012900Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN EL CAMPO EN LA POLÍTICA DE FINANCIAMIENTO DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: AVANCES Y LÍMITES EN BASE A POLÍTICAS DE FONDOS REDISTRIBUTIVOS O DIREITO À EDUCAÇÃO DO CAMPO NA POLÍTICA DE FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO BÁSICA: AVANÇOS E LIMITES A PARTIR DAS POLÍTICAS DE FUNDOS REDISTRIBUTIVOS |
title |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES |
spellingShingle |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES Cavalcanti, Cacilda Rodrigues |
title_short |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES |
title_full |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES |
title_fullStr |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES |
title_full_unstemmed |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES |
title_sort |
THE RIGHT TO RURAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION FINANCING POLICY: ADVANCES AND LIMITS BASED ON REDISTRIBUTIVE FUND POLICIES |
author |
Cavalcanti, Cacilda Rodrigues |
author_facet |
Cavalcanti, Cacilda Rodrigues Dantas, João Paulo Marra |
author_role |
author |
author2 |
Dantas, João Paulo Marra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcanti, Cacilda Rodrigues Dantas, João Paulo Marra |
description |
In the last two decades, the basic education financing policy in Brazil has incorporated important redistributive mechanisms, aiming to reduce inequalities in the offer of education that compromise the guarantee of the right to education, in conditions of equity and quality. This article analyzes the guarantee of the right to education for rural people after the Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e Valorização do Magistério, implementedin 1997, based on the value/student/year of Fundef, Fundeb and CAQ and data on the conditions of basic education in rural areas. Evidences are presented that the financing policy incorporated mechanisms of positive differentiation for education in the countryside, but they were not enough to improve the conditions of the offer of education. KEYWORDS: Rural Education. Education Funding. Right to Education. Basic Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72167 10.5216/ia.v47i2.72167 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72167 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v47i2.72167 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72167/38636 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cacilda Rodrigues Cavalcanti, João Paulo Marra Dantas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cacilda Rodrigues Cavalcanti, João Paulo Marra Dantas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 636-656 Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 636-656 Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 636-656 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765378289664 |