Inclusion policy in early childhood education: advances, limits and challenges
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12199 |
Resumo: | This text focuses on the inclusion policy of children with disabilities in Early Childhood Education, from the Brazilian Federal Constitution of 1988. In this sense, it presents the legislative trajectory of this education stage, indicators of enrollments and results of researches on the theme. It is a documentary and bibliographical study that intends to indicate advances, limits and challenges that are imposed in the construction and implementation of the inclusion proposal of children with disabilities in daycares and pre-schools. Finally, it concludes that inclusion in Early Childhood Education is an inalienable social right, emphasizing the need for collaborative practices so that the Specialized Educational Assistance in this stage of education is not limited to the instrumentalization of Special Education, which is only available in terms of accessibility and adaptations of resources and teaching materials. |
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Inclusion policy in early childhood education: advances, limits and challengesPolítica de inclusión en la educación infantil: avances, límites y desafíosPolítica de inclusão na educação infantil: avanços, limites e desafiosEducational PolicySpecial EducationEarly Childhood Education.Política EducativaEducación EspecialEducación Infantil.Política EducacionalEducação EspecialEducação Infantil.This text focuses on the inclusion policy of children with disabilities in Early Childhood Education, from the Brazilian Federal Constitution of 1988. In this sense, it presents the legislative trajectory of this education stage, indicators of enrollments and results of researches on the theme. It is a documentary and bibliographical study that intends to indicate advances, limits and challenges that are imposed in the construction and implementation of the inclusion proposal of children with disabilities in daycares and pre-schools. Finally, it concludes that inclusion in Early Childhood Education is an inalienable social right, emphasizing the need for collaborative practices so that the Specialized Educational Assistance in this stage of education is not limited to the instrumentalization of Special Education, which is only available in terms of accessibility and adaptations of resources and teaching materials.Este texto se centra en la política de inclusión de niños con discapacidad en la Educación Infantil, a partir de la Constitución Federal Brasileña de 1988. En ese sentido, se busca presentar la trayectoria legislativa en esta etapa de enseñanza, indicadores de matrículas y los resultados de investigaciones sobre la temática. Se trata de un estudio documental y bibliográfico que pretende señalar avances, límites y desafíos que se imponen en la construcción e implementación de la propuesta de inclusión de niños con discapacidad en guarderías y preescolares. Por último, se concluye que la inclusión en la Educación Infantil es un derecho social inalienable y se enfatiza la necesidad de prácticas colaborativas para que el Atendimiento Educativo Especializado en esa etapa de enseñanza no se reduzca a la instrumentalización de la Educación Especial, adscrita sólo en términos de accesibilidad y adaptaciones de recursos y materiales pedagógicos.Este texto focaliza a política de inclusão de crianças com deficiência na Educação Infantil, a partir da Constituição Federal Brasileira de 1988. Nesse sentido, apresenta a trajetória legislativa desta etapa de ensino, indicadores de matrículas e resultados de pesquisas sobre a temática. Trata-se de um estudo documental e bibliográfico que pretende sinalizar avanços, limites e desafios que se impõem na construção e implementação da proposta de inclusão de crianças com deficiência em creches e pré-escolas. Por fim, conclui que a inclusão na Educação Infantil é um direito social inalienável, enfatizando a necessidade de práticas colaborativas para que o Atendimento Educacional Especializado nessa etapa de ensino não se reduza à instrumentalização da Educação Especial, adstrita somente em termos de acessibilidade e adaptações de recursos e materiais pedagógicos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1219910.21723/riaee.v14iesp.1.12199Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 687-701Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 687-7011982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12199/8050https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12199/8231https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12199/8925Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBruno, Marilda Moraes GarciaNozu, Washington Cesar Shoiti2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12199Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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