A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29 |
Resumo: | This paper considers that every pedagogical action is based upon a social and political project. It is important to stress that physical education is in a certain way involved in this action. Due to this fact, we tried, in a first approach, to identify some of the principles of the educational plan presented in LDB. We emphasized how much the physical education teacher should understand the pedagogical and political plan he puts into action as well as the necessity of new possibilities of thought and action. This critical and pedagogical practice would contribute to the formation of creative individuals in the conquest of their citizenship. KEYWORDS: Physical education, political and pedagogical project, emancipation of the citizen. |
id |
UFG-4_444887679957c10022ce9e72fd4b0add |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/29 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICAThis paper considers that every pedagogical action is based upon a social and political project. It is important to stress that physical education is in a certain way involved in this action. Due to this fact, we tried, in a first approach, to identify some of the principles of the educational plan presented in LDB. We emphasized how much the physical education teacher should understand the pedagogical and political plan he puts into action as well as the necessity of new possibilities of thought and action. This critical and pedagogical practice would contribute to the formation of creative individuals in the conquest of their citizenship. KEYWORDS: Physical education, political and pedagogical project, emancipation of the citizen.Este estudo parte da premissa de que toda ação pedagógica realiza-se a partir de e para a concretização de determinado projeto político-social, com o qual a educação física encontra-se, de algum modo, envolvida. Por isto, procuramos, numa primeira aproximação, identificar alguns dos fundamentos do projeto de educação explícitos na LDB. Destacamos a necessidade que tem o professor de educação física de compreender o projeto político-pedagógico que põe em funcionamento, assim como de projetar novas possibilidades de pensamento e ação, para uma intervenção pedagógica crítica e responsável, que possa contribuir para a formação de sujeitos criativos, na conquista de sua cidadania. PALAVRAS-CHAVE: Educação física, projeto político pedagógico, emancipação do sujeitoUniversidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/2910.5216/rpp.v3i0.29Pensar a Prática; Vol. 3 (2000); 53-64Pensar a Prática; v. 3 (2000); 53-641980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/29/2657https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29/27Bartholo, Marcia Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:11:31Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/29Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:23.013031Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA |
spellingShingle |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA Bartholo, Marcia Fernandes |
title_short |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA |
title_full |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA |
title_fullStr |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA |
title_full_unstemmed |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA |
title_sort |
A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA |
author |
Bartholo, Marcia Fernandes |
author_facet |
Bartholo, Marcia Fernandes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bartholo, Marcia Fernandes |
description |
This paper considers that every pedagogical action is based upon a social and political project. It is important to stress that physical education is in a certain way involved in this action. Due to this fact, we tried, in a first approach, to identify some of the principles of the educational plan presented in LDB. We emphasized how much the physical education teacher should understand the pedagogical and political plan he puts into action as well as the necessity of new possibilities of thought and action. This critical and pedagogical practice would contribute to the formation of creative individuals in the conquest of their citizenship. KEYWORDS: Physical education, political and pedagogical project, emancipation of the citizen. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29 10.5216/rpp.v3i0.29 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v3i0.29 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29/2657 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29/27 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 3 (2000); 53-64 Pensar a Prática; v. 3 (2000); 53-64 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874855298924544 |