A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bartholo, Marcia Fernandes
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29
Resumo: This paper considers that every pedagogical action is based upon a social and political project. It is important to stress that physical education is in a certain way involved in this action. Due to this fact, we tried, in a first approach, to identify some of the principles of the educational plan presented in LDB. We emphasized how much the physical education teacher should understand the pedagogical and political plan he puts into action as well as the necessity of new possibilities of thought and action. This critical and pedagogical practice would contribute to the formation of creative individuals in the conquest of their citizenship. KEYWORDS: Physical education, political and pedagogical project, emancipation of the citizen.
id UFG-4_444887679957c10022ce9e72fd4b0add
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/29
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICAThis paper considers that every pedagogical action is based upon a social and political project. It is important to stress that physical education is in a certain way involved in this action. Due to this fact, we tried, in a first approach, to identify some of the principles of the educational plan presented in LDB. We emphasized how much the physical education teacher should understand the pedagogical and political plan he puts into action as well as the necessity of new possibilities of thought and action. This critical and pedagogical practice would contribute to the formation of creative individuals in the conquest of their citizenship. KEYWORDS: Physical education, political and pedagogical project, emancipation of the citizen.Este estudo parte da premissa de que toda ação pedagógica realiza-se a partir de e para a concretização de determinado projeto político-social, com o qual a educação física encontra-se, de algum modo, envolvida. Por isto, procuramos, numa primeira aproximação, identificar alguns dos fundamentos do projeto de educação explícitos na LDB. Destacamos a necessidade que tem o professor de educação física de compreender o projeto político-pedagógico que põe em funcionamento, assim como de projetar novas possibilidades de pensamento e ação, para uma intervenção pedagógica crítica e responsável, que possa contribuir para a formação de sujeitos criativos, na conquista de sua cidadania. PALAVRAS-CHAVE: Educação física, projeto político pedagógico, emancipação do sujeitoUniversidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/2910.5216/rpp.v3i0.29Pensar a Prática; Vol. 3 (2000); 53-64Pensar a Prática; v. 3 (2000); 53-641980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/29/2657https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29/27Bartholo, Marcia Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:11:31Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/29Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:23.013031Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
title A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
spellingShingle A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
Bartholo, Marcia Fernandes
title_short A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
title_full A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
title_fullStr A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
title_full_unstemmed A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
title_sort A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO E O PROJETO POLITICO-PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA
author Bartholo, Marcia Fernandes
author_facet Bartholo, Marcia Fernandes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bartholo, Marcia Fernandes
description This paper considers that every pedagogical action is based upon a social and political project. It is important to stress that physical education is in a certain way involved in this action. Due to this fact, we tried, in a first approach, to identify some of the principles of the educational plan presented in LDB. We emphasized how much the physical education teacher should understand the pedagogical and political plan he puts into action as well as the necessity of new possibilities of thought and action. This critical and pedagogical practice would contribute to the formation of creative individuals in the conquest of their citizenship. KEYWORDS: Physical education, political and pedagogical project, emancipation of the citizen.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29
10.5216/rpp.v3i0.29
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v3i0.29
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29/2657
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/29/27
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 3 (2000); 53-64
Pensar a Prática; v. 3 (2000); 53-64
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874855298924544