A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Picchetti Nascimento, Carolina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/72098
Resumo: The article presents some pedagogical problematic that composed the elaboration of corporal culture concept in the work Methodology of Teaching of Physical Education, discussing three of its current expressions: corporal culture as an object of teaching, Physical Education and the area of language and the specific meanings of corporal culture activities. It was carried out a study of part of the theoretical background in the work and an analysis of the main meanings that the expression corporal culture assumes throughout the book. It is indicated the actuality of the Critical-For Overcoming perspective for the systematization of the specific knowledge to be taught and learned in Physical Education into critical pedagogies.
id UFG-4_4816593b0bb74651671f1d0289fa73ac
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/72098
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação FísicaEnsino de Educação FísicaPerspectiva Crítico-SuperadoraConteúdo de ensinoCultura CorporalThe article presents some pedagogical problematic that composed the elaboration of corporal culture concept in the work Methodology of Teaching of Physical Education, discussing three of its current expressions: corporal culture as an object of teaching, Physical Education and the area of language and the specific meanings of corporal culture activities. It was carried out a study of part of the theoretical background in the work and an analysis of the main meanings that the expression corporal culture assumes throughout the book. It is indicated the actuality of the Critical-For Overcoming perspective for the systematization of the specific knowledge to be taught and learned in Physical Education into critical pedagogies.El artículo presenta algunos problemas pedagógicos que permearon la elaboración del concepto de cultura corporal en la obra Metodología de la Enseñanza de la Educación Física, discutiendo tres de sus expresiones actuales: la cultura corporal como objeto de enseñanza, la Educación Física y el área del lenguaje y los significados específicos de las actividades de la cultura corporal. Se realizó un estudio de parte de los fundamentos teóricos en la obra y un análisis de los principales significados que la expresión cultura corporal asume en lo libro. Se indica la actualidad de la perspectiva Crítico-Superadora para la sistematización de los saberes específicos en Educación Física en el campo de las pedagogías críticas.O artigo apresenta algumas problemáticas pedagógicas que permearam a elaboração do conceito de cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física, discutindo três de suas expressões atuais: a cultura corporal como objeto de ensino, a Educação Física e a área de linguagem e os significados específicos das atividades da cultura corporal. Realizou-se um estudo de parte dos fundamentos teóricos presentes na obra e uma análise dos principais sentidos que a expressão cultura corporal assume ao longo do livro. Indica-se a atualidade da perspectiva Crítico-Superadora para a sistematização dos conhecimentos específicos a serem ensinados e aprendidos em Educação Física no campo das pedagogias críticas.Universidade Federal de Goiás2022-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7209810.5216/rpp.v25.72098Pensar a Prática; Vol. 25 (2022)Pensar a Prática; v. 25 (2022)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/72098/38780Copyright (c) 2022 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPicchetti Nascimento, Carolina2022-11-04T16:36:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/72098Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:41.152162Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física
title A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física
spellingShingle A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física
Picchetti Nascimento, Carolina
Ensino de Educação Física
Perspectiva Crítico-Superadora
Conteúdo de ensino
Cultura Corporal
title_short A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física
title_full A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física
title_fullStr A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física
title_full_unstemmed A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física
title_sort A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física
author Picchetti Nascimento, Carolina
author_facet Picchetti Nascimento, Carolina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Picchetti Nascimento, Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Educação Física
Perspectiva Crítico-Superadora
Conteúdo de ensino
Cultura Corporal
topic Ensino de Educação Física
Perspectiva Crítico-Superadora
Conteúdo de ensino
Cultura Corporal
description The article presents some pedagogical problematic that composed the elaboration of corporal culture concept in the work Methodology of Teaching of Physical Education, discussing three of its current expressions: corporal culture as an object of teaching, Physical Education and the area of language and the specific meanings of corporal culture activities. It was carried out a study of part of the theoretical background in the work and an analysis of the main meanings that the expression corporal culture assumes throughout the book. It is indicated the actuality of the Critical-For Overcoming perspective for the systematization of the specific knowledge to be taught and learned in Physical Education into critical pedagogies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/72098
10.5216/rpp.v25.72098
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/72098
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v25.72098
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/72098/38780
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 25 (2022)
Pensar a Prática; v. 25 (2022)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874860250300416