Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Pâmela Quesia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Jonatas Maia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59803
Resumo: This is the review of "Sport in the school context: meanings in Physical Education classes", by Clóvis Marcelo Sedorko whos Specialist in Physical Education at school and Master in Education. The work is the result of a field research conducted by the author that aimed to understand the pedagogical treatment of sports in Physical Education classes in elementary school. There is a large academic literature review about the sport and school interface, such as Pierre Bourdieu's contributions, the pedagogical approaches in Physical Education and Pedagogy of sport. The book's analysis shows that Sedorko's work is successful for provoking in the reader the need to continue reflecting on the "permanent tension" between sport and school, however, through a context and theoretical perspectives different from those of the renovating movement.
id UFG-4_4a52a456d32df159c651ba3d09a049ac
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/59803
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escolaEducação Física.Esporte Escolar.Escola.This is the review of "Sport in the school context: meanings in Physical Education classes", by Clóvis Marcelo Sedorko whos Specialist in Physical Education at school and Master in Education. The work is the result of a field research conducted by the author that aimed to understand the pedagogical treatment of sports in Physical Education classes in elementary school. There is a large academic literature review about the sport and school interface, such as Pierre Bourdieu's contributions, the pedagogical approaches in Physical Education and Pedagogy of sport. The book's analysis shows that Sedorko's work is successful for provoking in the reader the need to continue reflecting on the "permanent tension" between sport and school, however, through a context and theoretical perspectives different from those of the renovating movement.Se trata de la reseña del libro “El deporte en el contexto escolar: sentidos y significados en las clases de Educación Física”, de Clóvis Marcelo Sedorko, es Especialista en Educación Física Escolar y Maestro en Educación. La obra es fruto de la investigación de campo realizada con el objetivo de comprender cómo ha sido el trato pedagógico del deporte en las clases de Educación Física en la escuela elemental. Se percibe una amplia revisión de literatura acerca del deporte y escuela, con contribuciones de Pierre Bourdieu, los enfoques pedagógicos de la Educación Física y la Pedagogía del Deporte. Consideramos exitoso el trabajo de Sedorko por provocar en el lector la necesidad de continuar pensando sobre la "tensión permanente" en la relación deporte y escuela, sin embargo, a través de un contexto y perspectivas teóricas distintas a aquellas del movimiento renovador.Trata-se da resenha do livro “O esporte no contexto escolar: sentidos e significados nas aulas de Educação Física”, de Clóvis Marcelo Sedorko, Especialista em Educação Física Escolar e Mestre em Educação. Fruto da pesquisa de campo do mestrado com o objetivo de compreender como tem sido o trato pedagógico do esporte nas aulas de EF no ensino fundamental. Há uma ampla revisão de literatura acerca da interface esporte e escola, a partir de Pierre Bourdieu, das abordagens pedagógicas da EF e da Pedagogia do Esporte. Considera-se exitoso o trabalho de Sedorko por provocar no leitor a necessidade de continuar refletindo sobre a “tensão permanente” na relação entre esporte e escola, entretanto, por meio de um contexto e perspectivas teóricas distintas àquelas do movimento renovador.Universidade Federal de Goiás2020-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/59803Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)Pensar a Prática; v. 23 (2020)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/59803/35200Copyright (c) 2020 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Pâmela QuesiaCosta, Jonatas Maia2020-08-06T14:06:05Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/59803Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:32.272644Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola
title Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola
spellingShingle Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola
Silva, Pâmela Quesia
Educação Física.
Esporte Escolar.
Escola.
title_short Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola
title_full Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola
title_fullStr Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola
title_full_unstemmed Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola
title_sort Seguindo as pistas da tensão permanente do esporte na escola
author Silva, Pâmela Quesia
author_facet Silva, Pâmela Quesia
Costa, Jonatas Maia
author_role author
author2 Costa, Jonatas Maia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Pâmela Quesia
Costa, Jonatas Maia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física.
Esporte Escolar.
Escola.
topic Educação Física.
Esporte Escolar.
Escola.
description This is the review of "Sport in the school context: meanings in Physical Education classes", by Clóvis Marcelo Sedorko whos Specialist in Physical Education at school and Master in Education. The work is the result of a field research conducted by the author that aimed to understand the pedagogical treatment of sports in Physical Education classes in elementary school. There is a large academic literature review about the sport and school interface, such as Pierre Bourdieu's contributions, the pedagogical approaches in Physical Education and Pedagogy of sport. The book's analysis shows that Sedorko's work is successful for provoking in the reader the need to continue reflecting on the "permanent tension" between sport and school, however, through a context and theoretical perspectives different from those of the renovating movement.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59803
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59803
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59803/35200
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 23 (2020)
Pensar a Prática; v. 23 (2020)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874859627446272