APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79 |
Resumo: | The purpose of this paper is to reflect upon the relation between society/education/ Physical Education and the curriculum adversities. For that reason, first, the actual historical moment lived by human society is contextualized in order to unveil the development of pedagogic theories present at the Brazilian education in general. Second, some elements of the adherence of Physical Education at Schools to the Historical and Critical Theory of Education are presented through the systematization of the criticalovercoming proposal. It is hoped, therefore, to make evident an “intellectual process” which allows realizing a summary for the fundamental and necessary comprehension of Education and of Physical Education in Brazil. KEYWORDS: Education - Physical Education - Curriculum - Society. |
id |
UFG-4_4f4f112df11a6e8d73ae4a2355bbf4ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/79 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULOThe purpose of this paper is to reflect upon the relation between society/education/ Physical Education and the curriculum adversities. For that reason, first, the actual historical moment lived by human society is contextualized in order to unveil the development of pedagogic theories present at the Brazilian education in general. Second, some elements of the adherence of Physical Education at Schools to the Historical and Critical Theory of Education are presented through the systematization of the criticalovercoming proposal. It is hoped, therefore, to make evident an “intellectual process” which allows realizing a summary for the fundamental and necessary comprehension of Education and of Physical Education in Brazil. KEYWORDS: Education - Physical Education - Curriculum - Society.Este texto pretende elaborar uma reflexão à respeito da relação sociedade- educação – Educação Física e as adversidades de um currículo. Para tanto, vamos inicialmente contextualizar o atual momento histórico vivenciado pela sociedade humana, desvelando o desenvolvimento das teorias pedagógicas presentes na educação brasileira de um modo geral; em um segundo momento, apresentar alguns elementos acerca da adesão da Educação Física Escolar à teoria histórica-crítica da Educação, pela via da da proposta crítico-superadora. Esperamos, assim, evidenciar um “caminhar intelectual “ que nos permita realizar a síntese necessária e fundamental para a compreensão da Educação e da Educação Física no Brasil. PALAVRAS-CHAVE: Educação - Educação Física - Currículo - Sociedade.Universidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7910.5216/rpp.v4i0.79Pensar a Prática; Vol. 4 (2001); 99-114Pensar a Prática; v. 4 (2001); 99-1141980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/79/2675https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79/77Borges de Oliveira, Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:12:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/79Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:25.554920Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO |
title |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO |
spellingShingle |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO Borges de Oliveira, Cristina |
title_short |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO |
title_full |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO |
title_fullStr |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO |
title_full_unstemmed |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO |
title_sort |
APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO |
author |
Borges de Oliveira, Cristina |
author_facet |
Borges de Oliveira, Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges de Oliveira, Cristina |
description |
The purpose of this paper is to reflect upon the relation between society/education/ Physical Education and the curriculum adversities. For that reason, first, the actual historical moment lived by human society is contextualized in order to unveil the development of pedagogic theories present at the Brazilian education in general. Second, some elements of the adherence of Physical Education at Schools to the Historical and Critical Theory of Education are presented through the systematization of the criticalovercoming proposal. It is hoped, therefore, to make evident an “intellectual process” which allows realizing a summary for the fundamental and necessary comprehension of Education and of Physical Education in Brazil. KEYWORDS: Education - Physical Education - Curriculum - Society. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79 10.5216/rpp.v4i0.79 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v4i0.79 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79/2675 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79/77 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 4 (2001); 99-114 Pensar a Prática; v. 4 (2001); 99-114 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874855354499072 |