APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges de Oliveira, Cristina
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79
Resumo: The purpose of this paper is to reflect upon the relation between society/education/ Physical Education and the curriculum adversities. For that reason, first, the actual historical moment lived by human society is contextualized in order to unveil the development of pedagogic theories present at the Brazilian education in general. Second, some elements of the adherence of Physical Education at Schools to the Historical and Critical Theory of Education are presented through the systematization of the criticalovercoming proposal. It is hoped, therefore, to make evident an “intellectual process” which allows realizing a summary for the fundamental and necessary comprehension of Education and of Physical Education in Brazil. KEYWORDS: Education - Physical Education - Curriculum - Society.
id UFG-4_4f4f112df11a6e8d73ae4a2355bbf4ec
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/79
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULOThe purpose of this paper is to reflect upon the relation between society/education/ Physical Education and the curriculum adversities. For that reason, first, the actual historical moment lived by human society is contextualized in order to unveil the development of pedagogic theories present at the Brazilian education in general. Second, some elements of the adherence of Physical Education at Schools to the Historical and Critical Theory of Education are presented through the systematization of the criticalovercoming proposal. It is hoped, therefore, to make evident an “intellectual process” which allows realizing a summary for the fundamental and necessary comprehension of Education and of Physical Education in Brazil. KEYWORDS: Education - Physical Education - Curriculum - Society.Este texto pretende elaborar uma reflexão à respeito da relação sociedade- educação – Educação Física e as adversidades de um currículo. Para tanto, vamos inicialmente contextualizar o atual momento histórico vivenciado pela sociedade humana, desvelando o desenvolvimento das teorias pedagógicas presentes na educação brasileira de um modo geral; em um segundo momento, apresentar alguns elementos acerca da adesão da Educação Física Escolar à teoria histórica-crítica da Educação, pela via da da proposta crítico-superadora. Esperamos, assim, evidenciar um “caminhar intelectual “ que nos permita realizar a síntese necessária e fundamental para a compreensão da Educação e da Educação Física no Brasil. PALAVRAS-CHAVE: Educação - Educação Física - Currículo - Sociedade.Universidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7910.5216/rpp.v4i0.79Pensar a Prática; Vol. 4 (2001); 99-114Pensar a Prática; v. 4 (2001); 99-1141980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/79/2675https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79/77Borges de Oliveira, Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:12:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/79Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:25.554920Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
title APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
spellingShingle APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
Borges de Oliveira, Cristina
title_short APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
title_full APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
title_fullStr APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
title_full_unstemmed APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
title_sort APROXIMAÇÕES EXPLORATÓRIA SOBRE EDUCAÇÃO, EDUCAÇÃO FÍSICA E SOCIEDADE: ADVERSIDADES DE UM CURRÍCULO
author Borges de Oliveira, Cristina
author_facet Borges de Oliveira, Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges de Oliveira, Cristina
description The purpose of this paper is to reflect upon the relation between society/education/ Physical Education and the curriculum adversities. For that reason, first, the actual historical moment lived by human society is contextualized in order to unveil the development of pedagogic theories present at the Brazilian education in general. Second, some elements of the adherence of Physical Education at Schools to the Historical and Critical Theory of Education are presented through the systematization of the criticalovercoming proposal. It is hoped, therefore, to make evident an “intellectual process” which allows realizing a summary for the fundamental and necessary comprehension of Education and of Physical Education in Brazil. KEYWORDS: Education - Physical Education - Curriculum - Society.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79
10.5216/rpp.v4i0.79
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v4i0.79
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79/2675
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79/77
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 4 (2001); 99-114
Pensar a Prática; v. 4 (2001); 99-114
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874855354499072