A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Anegleyce Teodoro
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11
Resumo: The main idea of this article is to discuss the Physical Education teachers’ formation from a teacher’ s conception as an intelectual – reflective – transformer. First I will try to discuss the current model of the Physical Education teachers’ formation and to approach the importance of the pratice as a teacher’s instrument of analysis and reflection as an alternative to the dominant paradigm of the technic rationality. Second, I will discuss the necessity of construction of a new conception of the teacher’s pratice which selects the reflective dimension as an essencial component of the teacher’s pratice. And finally, I will present the teacher’s social function as a transformer intelectual inside the school and the university. KEY WORDS: Teacher’s formation – physical education – education
id UFG-4_58f68d0cd4f5a4974bb7c8500996b3bb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/11
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADORThe main idea of this article is to discuss the Physical Education teachers’ formation from a teacher’ s conception as an intelectual – reflective – transformer. First I will try to discuss the current model of the Physical Education teachers’ formation and to approach the importance of the pratice as a teacher’s instrument of analysis and reflection as an alternative to the dominant paradigm of the technic rationality. Second, I will discuss the necessity of construction of a new conception of the teacher’s pratice which selects the reflective dimension as an essencial component of the teacher’s pratice. And finally, I will present the teacher’s social function as a transformer intelectual inside the school and the university. KEY WORDS: Teacher’s formation – physical education – educationA idéia central deste artigo é discutir a questão da formação de professores de Educação Física a partir de uma concepção de professor enquanto intelectual – reflexivo – transformador. Em primeiro lugar, tentarei discutir o atual modelo de formação docente em Educação Física e abordar a importância da prática como instrumento de análise e a reflexão do professor como alternativa ao paradigma dominante da raciona-idade técnica. Em segundo lugar, tratarei da necessidade de se construir uma nova concepção da prática docente que eleja a dimensão reflexiva como componente fundamental da atividade do professor. E, finalmente, abordarei a questão da função social do professor como intelectual transformador no interior da escola e da universidade. PALAVRAS-CHAVE: Formação de professores – Educação Física – EducaçãoUniversidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1110.5216/rpp.v1i0.11Pensar a Prática; Vol. 1 (1998); 48-58Pensar a Prática; v. 1 (1998); 48-581980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/11/2702https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11/10Rodrigues, Anegleyce Teodoroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:10:48Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/11Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:21.815140Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
title A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
spellingShingle A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
Rodrigues, Anegleyce Teodoro
title_short A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
title_full A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
title_fullStr A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
title_full_unstemmed A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
title_sort A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
author Rodrigues, Anegleyce Teodoro
author_facet Rodrigues, Anegleyce Teodoro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Anegleyce Teodoro
description The main idea of this article is to discuss the Physical Education teachers’ formation from a teacher’ s conception as an intelectual – reflective – transformer. First I will try to discuss the current model of the Physical Education teachers’ formation and to approach the importance of the pratice as a teacher’s instrument of analysis and reflection as an alternative to the dominant paradigm of the technic rationality. Second, I will discuss the necessity of construction of a new conception of the teacher’s pratice which selects the reflective dimension as an essencial component of the teacher’s pratice. And finally, I will present the teacher’s social function as a transformer intelectual inside the school and the university. KEY WORDS: Teacher’s formation – physical education – education
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11
10.5216/rpp.v1i0.11
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v1i0.11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11/2702
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11/10
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 1 (1998); 48-58
Pensar a Prática; v. 1 (1998); 48-58
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874855281098752