A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11 |
Resumo: | The main idea of this article is to discuss the Physical Education teachers’ formation from a teacher’ s conception as an intelectual – reflective – transformer. First I will try to discuss the current model of the Physical Education teachers’ formation and to approach the importance of the pratice as a teacher’s instrument of analysis and reflection as an alternative to the dominant paradigm of the technic rationality. Second, I will discuss the necessity of construction of a new conception of the teacher’s pratice which selects the reflective dimension as an essencial component of the teacher’s pratice. And finally, I will present the teacher’s social function as a transformer intelectual inside the school and the university. KEY WORDS: Teacher’s formation – physical education – education |
id |
UFG-4_58f68d0cd4f5a4974bb7c8500996b3bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/11 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADORThe main idea of this article is to discuss the Physical Education teachers’ formation from a teacher’ s conception as an intelectual – reflective – transformer. First I will try to discuss the current model of the Physical Education teachers’ formation and to approach the importance of the pratice as a teacher’s instrument of analysis and reflection as an alternative to the dominant paradigm of the technic rationality. Second, I will discuss the necessity of construction of a new conception of the teacher’s pratice which selects the reflective dimension as an essencial component of the teacher’s pratice. And finally, I will present the teacher’s social function as a transformer intelectual inside the school and the university. KEY WORDS: Teacher’s formation – physical education – educationA idéia central deste artigo é discutir a questão da formação de professores de Educação Física a partir de uma concepção de professor enquanto intelectual – reflexivo – transformador. Em primeiro lugar, tentarei discutir o atual modelo de formação docente em Educação Física e abordar a importância da prática como instrumento de análise e a reflexão do professor como alternativa ao paradigma dominante da raciona-idade técnica. Em segundo lugar, tratarei da necessidade de se construir uma nova concepção da prática docente que eleja a dimensão reflexiva como componente fundamental da atividade do professor. E, finalmente, abordarei a questão da função social do professor como intelectual transformador no interior da escola e da universidade. PALAVRAS-CHAVE: Formação de professores – Educação Física – EducaçãoUniversidade Federal de Goiás2006-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/1110.5216/rpp.v1i0.11Pensar a Prática; Vol. 1 (1998); 48-58Pensar a Prática; v. 1 (1998); 48-581980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/11/2702https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11/10Rodrigues, Anegleyce Teodoroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:10:48Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/11Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:21.815140Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR |
title |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR |
spellingShingle |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR Rodrigues, Anegleyce Teodoro |
title_short |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR |
title_full |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR |
title_fullStr |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR |
title_full_unstemmed |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR |
title_sort |
A QUESTÃO DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA E A CONCEPÇÃO DE PROFESSOR ENQUANTO INTELECTUAL - REFLEXIVO - TRANSFORMADOR |
author |
Rodrigues, Anegleyce Teodoro |
author_facet |
Rodrigues, Anegleyce Teodoro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Anegleyce Teodoro |
description |
The main idea of this article is to discuss the Physical Education teachers’ formation from a teacher’ s conception as an intelectual – reflective – transformer. First I will try to discuss the current model of the Physical Education teachers’ formation and to approach the importance of the pratice as a teacher’s instrument of analysis and reflection as an alternative to the dominant paradigm of the technic rationality. Second, I will discuss the necessity of construction of a new conception of the teacher’s pratice which selects the reflective dimension as an essencial component of the teacher’s pratice. And finally, I will present the teacher’s social function as a transformer intelectual inside the school and the university. KEY WORDS: Teacher’s formation – physical education – education |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11 10.5216/rpp.v1i0.11 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v1i0.11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11/2702 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/11/10 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 1 (1998); 48-58 Pensar a Prática; v. 1 (1998); 48-58 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874855281098752 |