ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Júlio Cesar Schmitt
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Nascimento, Juarez Vieira do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/25575
Resumo: The objective of this work was to broaden the understanding about the competence in the educational field from the qualifying role carried out by the dimension of attitude. Throughout its trajectory it defended that the skills are a social construction, therefore, are not neutral. Presented the theoretical and conceptual basis that support the competences and its implications in the curriculum organization, emphasizing the personal qualities as a foundation of knowledge mobilization. Firmed the qualifying role of attitude as an atribute to the competence and marker of educational action in order to reach a more harmonious and integral conjunction throughout formation.  
id UFG-4_81156d1f27b2959ebe207ab086a243e1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/25575
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCEACTITUD: ATRIBUTO LA COMPETENCIAATITUDE: ATRIBUTO À COMPETÊNCIAAttitudeCompetenceFormation.Atitudes.ActitudCompetenciaFormación.Atitudes.Atitudes.The objective of this work was to broaden the understanding about the competence in the educational field from the qualifying role carried out by the dimension of attitude. Throughout its trajectory it defended that the skills are a social construction, therefore, are not neutral. Presented the theoretical and conceptual basis that support the competences and its implications in the curriculum organization, emphasizing the personal qualities as a foundation of knowledge mobilization. Firmed the qualifying role of attitude as an atribute to the competence and marker of educational action in order to reach a more harmonious and integral conjunction throughout formation.  El objetivo de este estudio fue ampliar la comprensión de las competencias en educación desde el papel desempeñado por el calificador ejercido por la dimensión actitud. A lo largo de su carrera defendió que las competencias son una construcción social, por lo tanto, no son neutrales. Presentado a los conocimientos teóricos y conceptuales que sustentan las competencias y sus implicaciones para el currículo, destacando  las cualidades personales como fundamento de la movilización de los conocimientos. Confirmó el papel de la actitud como atributo calificador de la competencia y la acción educativa con el fin de lograr un conjunto más armónico e integral a lo largo de la formación.O objetivo deste ensaio foi ampliar a compreensão sobre a competência no campo educacional a partir do papel qualificador exercido pela dimensão da atitude. Ao longo de seu percurso defendeu-se que as competências são uma construção social, portanto, não são neutras. Apresentaram-se as bases teórico-conceituais que sustentam as competências e suas implicações na organização curricular, destacando-se as qualidades pessoais como alicerce da mobilização dos saberes. Firmou-se o papel qualificador da atitude como atributo à competência e balizador da ação educacional a fim de alcançar uma conjunção mais harmônica e integral ao longo da formação.Universidade Federal de Goiás2014-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaio teórico.Ensaio teórico"Avaliado por Pares"Atitude; Competência; Formação.application/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/2557510.5216/rpp.v17i3.25575Pensar a Prática; Vol. 17 No. 3 (2014)Pensar a Prática; v. 17 n. 3 (2014)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/25575/17117Rocha, Júlio Cesar SchmittNascimento, Juarez Vieira doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:27:28Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/25575Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:56.905038Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE
ACTITUD: ATRIBUTO LA COMPETENCIA
ATITUDE: ATRIBUTO À COMPETÊNCIA
title ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE
spellingShingle ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE
Rocha, Júlio Cesar Schmitt
Attitude
Competence
Formation.
Atitudes.
Actitud
Competencia
Formación.
Atitudes.
Atitudes.
title_short ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE
title_full ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE
title_fullStr ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE
title_full_unstemmed ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE
title_sort ATTITUDE: ATRIBUTE TO COMPETENCE
author Rocha, Júlio Cesar Schmitt
author_facet Rocha, Júlio Cesar Schmitt
Nascimento, Juarez Vieira do
author_role author
author2 Nascimento, Juarez Vieira do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Júlio Cesar Schmitt
Nascimento, Juarez Vieira do
dc.subject.por.fl_str_mv Attitude
Competence
Formation.
Atitudes.
Actitud
Competencia
Formación.
Atitudes.
Atitudes.
topic Attitude
Competence
Formation.
Atitudes.
Actitud
Competencia
Formación.
Atitudes.
Atitudes.
description The objective of this work was to broaden the understanding about the competence in the educational field from the qualifying role carried out by the dimension of attitude. Throughout its trajectory it defended that the skills are a social construction, therefore, are not neutral. Presented the theoretical and conceptual basis that support the competences and its implications in the curriculum organization, emphasizing the personal qualities as a foundation of knowledge mobilization. Firmed the qualifying role of attitude as an atribute to the competence and marker of educational action in order to reach a more harmonious and integral conjunction throughout formation.  
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ensaio teórico.
Ensaio teórico
"Avaliado por Pares"
Atitude; Competência; Formação.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/25575
10.5216/rpp.v17i3.25575
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/25575
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v17i3.25575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/25575/17117
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 17 No. 3 (2014)
Pensar a Prática; v. 17 n. 3 (2014)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874857497788416