DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carlan, Paulo
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Domingues, Soraya Corrêa, Kunz, Elenor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674
Resumo: The objective of this paper is to understand the treatment and the role it has assumed a didactic teaching practices of physical education, and whether it followed the proposed methodological criticism. Was used as a method for analysis of three papers to be read unveiled conceptual frameworks that elucidate the theoretical and methodological-didactic. It was concluded after the interpretation of scientific articles that physical education must go beyond the reductionism of the technical-instrumental teaching and reassess the role of that approaching the pedagogical and epistemological.
id UFG-4_8dddbc510242867a8f530861254579bf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/7674
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFICDIDÁCTICA INDUSTRIA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA: UNA COMPRENSIÓN DE LA CIENCIADIDÁTICA DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: UMA COMPREENSÃO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICACurriculumPhysical EducationKnowledge ProductionDidácticaEducación Física EscolarProducción del ConocimientoDidáticaeducação física escolarprodução do conhecimento114.112.000 The objective of this paper is to understand the treatment and the role it has assumed a didactic teaching practices of physical education, and whether it followed the proposed methodological criticism. Was used as a method for analysis of three papers to be read unveiled conceptual frameworks that elucidate the theoretical and methodological-didactic. It was concluded after the interpretation of scientific articles that physical education must go beyond the reductionism of the technical-instrumental teaching and reassess the role of that approaching the pedagogical and epistemological. El objetivo de este texto es comprender el tratamiento y el papel que la Didáctica viene asumiendo en las prácticas pedagógicas de la Educación Física escolar y si se siguieron las propuestas metodológicas críticas. Se utilizó como método a análisis de tres artículos científicos, cuya lectura desveló estructuras conceptuales que elucidaron los presupuestos teóricos y didáctico-metodológicos. Se concluye, posteriormente a la interpretación de los artículos científicos, que la Educación Física escolar debe superar el reduccionismo técnico-instrumental de la Didáctica y redimensionar su papel aproximándose a la dimensión pedagógica y epistemológica.O objetivo deste texto é compreender o tratamento e o papel que a didática vem assumindo nas práticas pedagógicas da educação física escolar, e se a mesma acompanhou as propostas metodológicas críticas.  Utilizou-se como método a análise de três artigos científicos, cuja leitura desvelou estruturas conceituais que elucidaram os pressupostos teóricos e didático-metodológicos. Conclui-se após a interpretação dos artigos científicos que a educação física escolar deve superar o reducionismo técnico-instrumental da didática e redimensionar o papel da mesma aproximando-se da dimensão pedagógica e epistemológica.Universidade Federal de Goiás2009-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"Pesquisa bibliográficatext/htmlapplication/force-downloadapplication/force-downloadapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/767410.5216/rpp.v12i3.7674Pensar a Prática; Vol. 12 No. 3 (2009)Pensar a Prática; v. 12 n. 3 (2009)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporspaenghttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/5999https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6165https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6166https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6196Carlan, PauloDomingues, Soraya CorrêaKunz, Elenorinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:16:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/7674Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:38.577592Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
DIDÁCTICA INDUSTRIA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA: UNA COMPRENSIÓN DE LA CIENCIA
DIDÁTICA DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: UMA COMPREENSÃO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA
title DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
spellingShingle DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
Carlan, Paulo
Curriculum
Physical Education
Knowledge Production
Didáctica
Educación Física Escolar
Producción del Conocimiento
Didática
educação física escolar
produção do conhecimento
114.112.000
title_short DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
title_full DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
title_fullStr DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
title_full_unstemmed DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
title_sort DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
author Carlan, Paulo
author_facet Carlan, Paulo
Domingues, Soraya Corrêa
Kunz, Elenor
author_role author
author2 Domingues, Soraya Corrêa
Kunz, Elenor
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carlan, Paulo
Domingues, Soraya Corrêa
Kunz, Elenor
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Physical Education
Knowledge Production
Didáctica
Educación Física Escolar
Producción del Conocimiento
Didática
educação física escolar
produção do conhecimento
114.112.000
topic Curriculum
Physical Education
Knowledge Production
Didáctica
Educación Física Escolar
Producción del Conocimiento
Didática
educação física escolar
produção do conhecimento
114.112.000
description The objective of this paper is to understand the treatment and the role it has assumed a didactic teaching practices of physical education, and whether it followed the proposed methodological criticism. Was used as a method for analysis of three papers to be read unveiled conceptual frameworks that elucidate the theoretical and methodological-didactic. It was concluded after the interpretation of scientific articles that physical education must go beyond the reductionism of the technical-instrumental teaching and reassess the role of that approaching the pedagogical and epistemological.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674
10.5216/rpp.v12i3.7674
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v12i3.7674
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/5999
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6165
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6166
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6196
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/force-download
application/force-download
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 12 No. 3 (2009)
Pensar a Prática; v. 12 n. 3 (2009)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874856201748480