DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674 |
Resumo: | The objective of this paper is to understand the treatment and the role it has assumed a didactic teaching practices of physical education, and whether it followed the proposed methodological criticism. Was used as a method for analysis of three papers to be read unveiled conceptual frameworks that elucidate the theoretical and methodological-didactic. It was concluded after the interpretation of scientific articles that physical education must go beyond the reductionism of the technical-instrumental teaching and reassess the role of that approaching the pedagogical and epistemological. |
id |
UFG-4_8dddbc510242867a8f530861254579bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/7674 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFICDIDÁCTICA INDUSTRIA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA: UNA COMPRENSIÓN DE LA CIENCIADIDÁTICA DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: UMA COMPREENSÃO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICACurriculumPhysical EducationKnowledge ProductionDidácticaEducación Física EscolarProducción del ConocimientoDidáticaeducação física escolarprodução do conhecimento114.112.000 The objective of this paper is to understand the treatment and the role it has assumed a didactic teaching practices of physical education, and whether it followed the proposed methodological criticism. Was used as a method for analysis of three papers to be read unveiled conceptual frameworks that elucidate the theoretical and methodological-didactic. It was concluded after the interpretation of scientific articles that physical education must go beyond the reductionism of the technical-instrumental teaching and reassess the role of that approaching the pedagogical and epistemological. El objetivo de este texto es comprender el tratamiento y el papel que la Didáctica viene asumiendo en las prácticas pedagógicas de la Educación Física escolar y si se siguieron las propuestas metodológicas críticas. Se utilizó como método a análisis de tres artículos científicos, cuya lectura desveló estructuras conceptuales que elucidaron los presupuestos teóricos y didáctico-metodológicos. Se concluye, posteriormente a la interpretación de los artículos científicos, que la Educación Física escolar debe superar el reduccionismo técnico-instrumental de la Didáctica y redimensionar su papel aproximándose a la dimensión pedagógica y epistemológica.O objetivo deste texto é compreender o tratamento e o papel que a didática vem assumindo nas práticas pedagógicas da educação física escolar, e se a mesma acompanhou as propostas metodológicas críticas. Utilizou-se como método a análise de três artigos científicos, cuja leitura desvelou estruturas conceituais que elucidaram os pressupostos teóricos e didático-metodológicos. Conclui-se após a interpretação dos artigos científicos que a educação física escolar deve superar o reducionismo técnico-instrumental da didática e redimensionar o papel da mesma aproximando-se da dimensão pedagógica e epistemológica.Universidade Federal de Goiás2009-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"Pesquisa bibliográficatext/htmlapplication/force-downloadapplication/force-downloadapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/767410.5216/rpp.v12i3.7674Pensar a Prática; Vol. 12 No. 3 (2009)Pensar a Prática; v. 12 n. 3 (2009)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporspaenghttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/5999https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6165https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6166https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6196Carlan, PauloDomingues, Soraya CorrêaKunz, Elenorinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:16:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/7674Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:38.577592Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC DIDÁCTICA INDUSTRIA DE LA EDUCACIÓN FÍSICA: UNA COMPRENSIÓN DE LA CIENCIA DIDÁTICA DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA: UMA COMPREENSÃO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA |
title |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC |
spellingShingle |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC Carlan, Paulo Curriculum Physical Education Knowledge Production Didáctica Educación Física Escolar Producción del Conocimiento Didática educação física escolar produção do conhecimento 114.112.000 |
title_short |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC |
title_full |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC |
title_fullStr |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC |
title_full_unstemmed |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC |
title_sort |
DIDÁTICA OF PHYSICAL EDUCATION INDUSTRY: AN UNDERSTANDING OF SCIENTIFIC |
author |
Carlan, Paulo |
author_facet |
Carlan, Paulo Domingues, Soraya Corrêa Kunz, Elenor |
author_role |
author |
author2 |
Domingues, Soraya Corrêa Kunz, Elenor |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carlan, Paulo Domingues, Soraya Corrêa Kunz, Elenor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Physical Education Knowledge Production Didáctica Educación Física Escolar Producción del Conocimiento Didática educação física escolar produção do conhecimento 114.112.000 |
topic |
Curriculum Physical Education Knowledge Production Didáctica Educación Física Escolar Producción del Conocimiento Didática educação física escolar produção do conhecimento 114.112.000 |
description |
The objective of this paper is to understand the treatment and the role it has assumed a didactic teaching practices of physical education, and whether it followed the proposed methodological criticism. Was used as a method for analysis of three papers to be read unveiled conceptual frameworks that elucidate the theoretical and methodological-didactic. It was concluded after the interpretation of scientific articles that physical education must go beyond the reductionism of the technical-instrumental teaching and reassess the role of that approaching the pedagogical and epistemological. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado por Pares" Pesquisa bibliográfica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674 10.5216/rpp.v12i3.7674 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v12i3.7674 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/5999 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6165 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6166 https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7674/6196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/force-download application/force-download application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 12 No. 3 (2009) Pensar a Prática; v. 12 n. 3 (2009) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874856201748480 |