PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zen, Giovana Cristina
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: de Faria, Marcelo Oliveira, Brito de Sá, Maria Roseli Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5672
Resumo: The article proposes a discussion about education from Didact Projects, whose purpose is the formation of people capable to produce knowledge in an informational world progressively more complex and provisional, in view of the advances in information and computing technologies.  Initially, it emphasizes that the realization of Didactic Projects implies a deep change in the concept of school education and in the way the knowledge production in school is understood. It argues that in the Didactic Projects it is not only the content in question that forms the subjects involved, but the way they get to know them. From this, concept it proposes the school as a place of learning that conceives the act of knowing as a collective work in the experience of the subjects in relation to the world and the accumulated knowledge. It also emphasizes that problematization is a fundamental aspect because what it is at stake in Didactic Projects is the possibility to build the habit to propose problems and to find their solutions as a way of learning. It highlights the relevance of evaluation in the execution of Didact Projects and discusses the use of work schedules as an instrument to learn how to take decisions and monitor the process of learning itself. Finally, it argues in favor of knowledge as a collective production and education as a public education whose principal aim is to train people.
id UESB-7_331a8f2a959aaf3bd9389e39668ea791
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5672
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDOPROYECTOS DIDÁCTICOS: UNA CONCEPCIÓN DE FORMACIÓN Y APROPIACIÓN DEL MUNDODIDACTIC PROJECTS: A TRAINING CONCEPTION AND APPROPRIATION OF THE WORLDProjetos DidáticosProdução de ConhecimentoDidáticaProyectos DidácticosProducción de ConocimientoDidácticaDidactic ProjectsKnowledge ProductionDidactics The article proposes a discussion about education from Didact Projects, whose purpose is the formation of people capable to produce knowledge in an informational world progressively more complex and provisional, in view of the advances in information and computing technologies.  Initially, it emphasizes that the realization of Didactic Projects implies a deep change in the concept of school education and in the way the knowledge production in school is understood. It argues that in the Didactic Projects it is not only the content in question that forms the subjects involved, but the way they get to know them. From this, concept it proposes the school as a place of learning that conceives the act of knowing as a collective work in the experience of the subjects in relation to the world and the accumulated knowledge. It also emphasizes that problematization is a fundamental aspect because what it is at stake in Didactic Projects is the possibility to build the habit to propose problems and to find their solutions as a way of learning. It highlights the relevance of evaluation in the execution of Didact Projects and discusses the use of work schedules as an instrument to learn how to take decisions and monitor the process of learning itself. Finally, it argues in favor of knowledge as a collective production and education as a public education whose principal aim is to train people. O artigo propõe uma discussão em torno da educação a partir de Projetos Didáticos, que têm por finalidade a formação de pessoas capazes de produzir conhecimento em um mundo informacional, progressivamente mais complexo e provisoriedade, tendo em vista o avanço das tecnologias da informação e da computação. Inicialmente destaca que a realização de Projetos Didáticos implica em uma mudança profunda na concepção de educação escolar e na forma como se entende a produção do conhecimento na escola. Argumenta que nos Projetos Didáticos não são apenas os conteúdos em questão que formam os sujeitos envolvidos, mas o modo de conhece-los. A partir disso, propõe a escola como um lugar de aprendizagem que concebe o ato de conhecer como obra coletiva na experiência dos sujeitos em relação com o mundo e com o conhecimento acumulado. Ressalta ainda que a problematização é um aspecto fundamental porque o que está em jogo nos Projetos Didáticos é a possibilidade de construir o hábito de propor-se problemas e de resolvê-los como forma de aprender. Destaca a relevância da avaliação na realização de Projetos Didáticos e discute o uso das agendas de trabalho como um instrumento para aprender a tomar decisões e monitorar o próprio processo de aprendizagem. Por fim, argumenta em favor do conhecimento como uma produção coletiva e de uma educação de caráter público cuja finalidade central é formar pessoas. El artículo propone una discusión en torno a la educación a partir de Proyectos Didácticos, que tienen por finalidad la formación de personas capaces de producir conocimiento en un mundo informacional, progresivamente más complejo y provisional, con vistas al avance de las tecnologías de la información y la computación. Inicialmente destaca que la realización de Proyectos Didácticos implica en un cambio profundo en la concepción de la educación escolar y en la forma como se entiende la producción del conocimiento en la escuela. Argumenta que en los Proyectos Didácticos no son sólo los contenidos en cuestión que forman los sujetos involucrados, sino el modo de conocerlos. A partir de eso, propone la escuela como un lugar de aprendizaje que concibe el acto de conocer como obra colectiva en la experiencia de los sujetos en relación con el mundo y con el conocimiento acumulado. Resalta además que la problematización es un aspecto fundamental porque lo que está en juego en los Proyectos Didácticos es la posibilidad de construir el hábito de plantearse problemas y de resolverlos como forma de aprender. Destaca la relevancia de la evaluación en la realización de Proyectos Didácticos y discute el uso de las agendas de trabajo como un instrumento para aprender a tomar decisiones y monitorear el propio proceso de aprendizaje. Por último, argumenta a favor del conocimiento como una producción colectiva y de una educación de carácter público cuya finalidad central es formar personas. Edições UESB2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/567210.22481/praxisedu.v15i35.5672Práxis Educacional; v. 15 n. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 144-160Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 144-160Práxis Educacional; Vol. 15 No. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 144-1602178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5672/4287Zen, Giovana Cristinade Faria, Marcelo OliveiraBrito de Sá, Maria Roseli Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:19:33Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5672Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:19:33Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO
PROYECTOS DIDÁCTICOS: UNA CONCEPCIÓN DE FORMACIÓN Y APROPIACIÓN DEL MUNDO
DIDACTIC PROJECTS: A TRAINING CONCEPTION AND APPROPRIATION OF THE WORLD
title PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO
spellingShingle PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO
Zen, Giovana Cristina
Projetos Didáticos
Produção de Conhecimento
Didática
Proyectos Didácticos
Producción de Conocimiento
Didáctica
Didactic Projects
Knowledge Production
Didactics
title_short PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO
title_full PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO
title_fullStr PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO
title_full_unstemmed PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO
title_sort PROJETOS DIDÁTICOS: UMA CONCEPÇÃO DE FORMAÇÃO E APROPRIAÇÃO DO MUNDO
author Zen, Giovana Cristina
author_facet Zen, Giovana Cristina
de Faria, Marcelo Oliveira
Brito de Sá, Maria Roseli Gomes
author_role author
author2 de Faria, Marcelo Oliveira
Brito de Sá, Maria Roseli Gomes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zen, Giovana Cristina
de Faria, Marcelo Oliveira
Brito de Sá, Maria Roseli Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Projetos Didáticos
Produção de Conhecimento
Didática
Proyectos Didácticos
Producción de Conocimiento
Didáctica
Didactic Projects
Knowledge Production
Didactics
topic Projetos Didáticos
Produção de Conhecimento
Didática
Proyectos Didácticos
Producción de Conocimiento
Didáctica
Didactic Projects
Knowledge Production
Didactics
description The article proposes a discussion about education from Didact Projects, whose purpose is the formation of people capable to produce knowledge in an informational world progressively more complex and provisional, in view of the advances in information and computing technologies.  Initially, it emphasizes that the realization of Didactic Projects implies a deep change in the concept of school education and in the way the knowledge production in school is understood. It argues that in the Didactic Projects it is not only the content in question that forms the subjects involved, but the way they get to know them. From this, concept it proposes the school as a place of learning that conceives the act of knowing as a collective work in the experience of the subjects in relation to the world and the accumulated knowledge. It also emphasizes that problematization is a fundamental aspect because what it is at stake in Didactic Projects is the possibility to build the habit to propose problems and to find their solutions as a way of learning. It highlights the relevance of evaluation in the execution of Didact Projects and discusses the use of work schedules as an instrument to learn how to take decisions and monitor the process of learning itself. Finally, it argues in favor of knowledge as a collective production and education as a public education whose principal aim is to train people.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5672
10.22481/praxisedu.v15i35.5672
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5672
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v15i35.5672
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5672/4287
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 15 n. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 144-160
Práxis Educacional; Vol. 15 Núm. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 144-160
Práxis Educacional; Vol. 15 No. 35 (2019): out/dez. Dossiê temático: Ensinar e Aprender: Metodologias e Estratégias; 144-160
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818059624448