Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/67810 |
Resumo: | This study sought to carry out an integrative study on the potential and challenges of the Health at School Program in Health Promotion in the school context and what are the main contributions of Physical Education. A search was carried out on the theme of the program's emergence until 2019. Subsequently, a complete reading of the selected articles was performed, presenting the main tabulated characteristics. 17 works read in full were integrated into this review. It is concluded that the Health at School Program is a solid strategy for health promotion in the school environment, if the actors involved take ownership of the program and know the needs of the school scenario related to Health Promotion. Keywords: Health Promotion. School. Health Education. Physical Education. |
id |
UFG-4_916996977c8fc6f805a9f7e80b09a7af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/67810 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativaHealth Promotion. School. Health Education. Physical Education.Promoción de la salud, escuela. Educación para la salud, educación física.Promoção da Saúde. Escola. Educação em Saúde. Educação Física.This study sought to carry out an integrative study on the potential and challenges of the Health at School Program in Health Promotion in the school context and what are the main contributions of Physical Education. A search was carried out on the theme of the program's emergence until 2019. Subsequently, a complete reading of the selected articles was performed, presenting the main tabulated characteristics. 17 works read in full were integrated into this review. It is concluded that the Health at School Program is a solid strategy for health promotion in the school environment, if the actors involved take ownership of the program and know the needs of the school scenario related to Health Promotion. Keywords: Health Promotion. School. Health Education. Physical Education. Este estudio buscó realizar un estudio integrador sobre las potencialidades y desafíos del Programa Salud en la Escuela en Promoción de la Salud en el contexto escolar y cuáles son los principales aportes de la Educación Física. Se realizó una búsqueda sobre el tema de la emergencia del programa hasta el 2019. Posteriormente, se realizó una lectura completa de los artículos seleccionados, presentando las principales características tabuladas. En esta revisión se integraron 17 obras leídas en su totalidad. Se concluye que el Programa Salud en la Escuela es una estrategia sólida para la promoción de la salud en el ámbito escolar, siempre que los actores involucrados se apropien del programa y conozcan las necesidades del escenario escolar relacionadas con la Promoción de la Salud. Palabras clave: Promoción de la salud, escuela. Educación para la salud, educación física. Este estudo buscou realizar uma integrativa sobre as potencialidades e desafios do Programa Saúde na Escola na Promoção da Saúde no contexto escolar e quais as principais contribuições da Educação Física. Foi realizada busca sobre a temática deste o surgimento do programa até o ano de 2019. Posteriormente, foi realizada leitura completa dos artigos selecionados apresentando as principais características tabuladas. Foram integrados à esta revisão 17 trabalhos lidos na íntegra. Conclui-se que o Programa Saúde na Escola é uma sólida estratégia para promoção da saúde no ambiente escolar, desde que os atores envolvidos se apropriem do programa e conheçam as necessidades do cenário escolar relacionadas à Promoção da Saúde. Universidade Federal de Goiás2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/6781010.5216/rpp.v24.67810Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)Pensar a Prática; v. 24 (2021)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/67810/37222Copyright (c) 2021 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Bezerra Cavalcanti, Olga Mariade Paiva Neto , Francisco TimbóRech, Cassiano Ricardo2022-03-10T13:26:57Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/67810Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:37.013012Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa |
title |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa |
spellingShingle |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa da Silva Bezerra Cavalcanti, Olga Maria Health Promotion. School. Health Education. Physical Education. Promoción de la salud, escuela. Educación para la salud, educación física. Promoção da Saúde. Escola. Educação em Saúde. Educação Física. |
title_short |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa |
title_full |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa |
title_fullStr |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa |
title_full_unstemmed |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa |
title_sort |
Programa saúde na escola, promoção da saúde e contribuições da educação física: uma revisão integrativa |
author |
da Silva Bezerra Cavalcanti, Olga Maria |
author_facet |
da Silva Bezerra Cavalcanti, Olga Maria de Paiva Neto , Francisco Timbó Rech, Cassiano Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
de Paiva Neto , Francisco Timbó Rech, Cassiano Ricardo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Bezerra Cavalcanti, Olga Maria de Paiva Neto , Francisco Timbó Rech, Cassiano Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health Promotion. School. Health Education. Physical Education. Promoción de la salud, escuela. Educación para la salud, educación física. Promoção da Saúde. Escola. Educação em Saúde. Educação Física. |
topic |
Health Promotion. School. Health Education. Physical Education. Promoción de la salud, escuela. Educación para la salud, educación física. Promoção da Saúde. Escola. Educação em Saúde. Educação Física. |
description |
This study sought to carry out an integrative study on the potential and challenges of the Health at School Program in Health Promotion in the school context and what are the main contributions of Physical Education. A search was carried out on the theme of the program's emergence until 2019. Subsequently, a complete reading of the selected articles was performed, presenting the main tabulated characteristics. 17 works read in full were integrated into this review. It is concluded that the Health at School Program is a solid strategy for health promotion in the school environment, if the actors involved take ownership of the program and know the needs of the school scenario related to Health Promotion. Keywords: Health Promotion. School. Health Education. Physical Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/67810 10.5216/rpp.v24.67810 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/67810 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v24.67810 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/67810/37222 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Pensar a Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Pensar a Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 24 (2021) Pensar a Prática; v. 24 (2021) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874860116082688 |