Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690 |
Resumo: | The study aims to identify the perspectives of Physical Education teachers in relation to the power that media discourse exercises over the formation of public opinion, considering the themes “body and health”; recognize your conceptions about the role to be played in dealing with the subject; identify spaces dedicated to the issue in Basic Education classes; highlight challenges and challenges; reflect on the findings. The data were obtained by the Conversation Wheel. There is recognition of the power of the media, but there is no teleological approach to evolve it. Probabilities and many challenges are recognized. Discussions guided by Boaventura de Sousa Santos illuminate alternatives, making the urgency of decolonizing subjectivities linked to “body and health” explicit. |
id |
UFG-4_d28485c986e60b83d48add88b6fe3f64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/65690 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escolaPhysical Education. Body. Health. Media.Educación Física. Cuerpo. Salud. Medios de comunicación.Educação Física. Corpo. Saúde. Mídia.The study aims to identify the perspectives of Physical Education teachers in relation to the power that media discourse exercises over the formation of public opinion, considering the themes “body and health”; recognize your conceptions about the role to be played in dealing with the subject; identify spaces dedicated to the issue in Basic Education classes; highlight challenges and challenges; reflect on the findings. The data were obtained by the Conversation Wheel. There is recognition of the power of the media, but there is no teleological approach to evolve it. Probabilities and many challenges are recognized. Discussions guided by Boaventura de Sousa Santos illuminate alternatives, making the urgency of decolonizing subjectivities linked to “body and health” explicit.El estudio tiene como objetivo identificar las perspectivas de los docentes de Educación Física en relación al poder que ejerce el discurso mediático sobre la formación de la opinión pública, considerando los temas “cuerpo y salud”; reconocer concepciones sobre el papel a jugar en el tratamiento del tema; identificar espacios dedicados al tema en las clases de Educación Básica; resaltar desafíos y desafíos; reflexionar sobre los resultados. Los datos se obtuvieron a través de la rueda de conversación. Se reconoce el poder de los medios, pero no existe un enfoque teleológico para desarrollarlo. Se reconocen las probabilidades y muchos desafíos. Las discusiones lideradas por Boaventura de Sousa Santos iluminan alternativas, explicando la urgencia de descolonizar subjetividades ligadas al “cuerpo y salud”.O estudo objetiva identificar perspectivas de professores de Educação Física em relação ao poder que o discurso midiático exerce sobre a formação de opinião do público, considerando os temas “corpo e saúde”; reconhecer suas concepções acerca o papel a ser desempenhado no trato do assunto; identificar espaços dedicados à questão nas aulas da Educação Básica; evidenciar possibilidades e desafios; refletir sobre os achados. Os dados foram produzidos pela Roda de Conversa. Há reconhecimento sobre o poder da mídia, mas não existe abordagem teleológica que a evolva. São reconhecidas poucas possibilidades e muitos desafios. Discussões norteadas por Boaventura de Sousa Santos iluminam alternativas, ficando explícita a urgência de descolonizar subjetividades ligadas a “corpo e saúde”. Universidade Federal de Goiás2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/6569010.5216/rpp.v24.65690Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)Pensar a Prática; v. 24 (2021)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690/37723Copyright (c) 2021 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques Cândido, CássiaLeocádio Bitencourt Sombra, Fernanda Palma de Oliveira, AlexandreRibeiro de Assis, Monique 2022-03-10T13:26:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/65690Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:35.200049Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola |
title |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola |
spellingShingle |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola Marques Cândido, Cássia Physical Education. Body. Health. Media. Educación Física. Cuerpo. Salud. Medios de comunicación. Educação Física. Corpo. Saúde. Mídia. |
title_short |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola |
title_full |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola |
title_fullStr |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola |
title_full_unstemmed |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola |
title_sort |
Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola |
author |
Marques Cândido, Cássia |
author_facet |
Marques Cândido, Cássia Leocádio Bitencourt Sombra, Fernanda Palma de Oliveira, Alexandre Ribeiro de Assis, Monique |
author_role |
author |
author2 |
Leocádio Bitencourt Sombra, Fernanda Palma de Oliveira, Alexandre Ribeiro de Assis, Monique |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques Cândido, Cássia Leocádio Bitencourt Sombra, Fernanda Palma de Oliveira, Alexandre Ribeiro de Assis, Monique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Education. Body. Health. Media. Educación Física. Cuerpo. Salud. Medios de comunicación. Educação Física. Corpo. Saúde. Mídia. |
topic |
Physical Education. Body. Health. Media. Educación Física. Cuerpo. Salud. Medios de comunicación. Educação Física. Corpo. Saúde. Mídia. |
description |
The study aims to identify the perspectives of Physical Education teachers in relation to the power that media discourse exercises over the formation of public opinion, considering the themes “body and health”; recognize your conceptions about the role to be played in dealing with the subject; identify spaces dedicated to the issue in Basic Education classes; highlight challenges and challenges; reflect on the findings. The data were obtained by the Conversation Wheel. There is recognition of the power of the media, but there is no teleological approach to evolve it. Probabilities and many challenges are recognized. Discussions guided by Boaventura de Sousa Santos illuminate alternatives, making the urgency of decolonizing subjectivities linked to “body and health” explicit. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690 10.5216/rpp.v24.65690 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v24.65690 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690/37723 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Pensar a Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Pensar a Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 24 (2021) Pensar a Prática; v. 24 (2021) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874859709235200 |