Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques Cândido, Cássia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Leocádio Bitencourt Sombra, Fernanda, Palma de Oliveira, Alexandre, Ribeiro de Assis, Monique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690
Resumo: The study aims to identify the perspectives of Physical Education teachers in relation to the power that media discourse exercises over the formation of public opinion, considering the themes “body and health”; recognize your conceptions about the role to be played in dealing with the subject; identify spaces dedicated to the issue in Basic Education classes; highlight challenges and challenges; reflect on the findings. The data were obtained by the Conversation Wheel. There is recognition of the power of the media, but there is no teleological approach to evolve it. Probabilities and many challenges are recognized. Discussions guided by Boaventura de Sousa Santos illuminate alternatives, making the urgency of decolonizing subjectivities linked to “body and health” explicit.
id UFG-4_d28485c986e60b83d48add88b6fe3f64
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/65690
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escolaPhysical Education. Body. Health. Media.Educación Física. Cuerpo. Salud. Medios de comunicación.Educação Física. Corpo. Saúde. Mídia.The study aims to identify the perspectives of Physical Education teachers in relation to the power that media discourse exercises over the formation of public opinion, considering the themes “body and health”; recognize your conceptions about the role to be played in dealing with the subject; identify spaces dedicated to the issue in Basic Education classes; highlight challenges and challenges; reflect on the findings. The data were obtained by the Conversation Wheel. There is recognition of the power of the media, but there is no teleological approach to evolve it. Probabilities and many challenges are recognized. Discussions guided by Boaventura de Sousa Santos illuminate alternatives, making the urgency of decolonizing subjectivities linked to “body and health” explicit.El estudio tiene como objetivo identificar las perspectivas de los docentes de Educación Física en relación al poder que ejerce el discurso mediático sobre la formación de la opinión pública, considerando los temas “cuerpo y salud”; reconocer concepciones sobre el papel a jugar en el tratamiento del tema; identificar espacios dedicados al tema en las clases de Educación Básica; resaltar desafíos y desafíos; reflexionar sobre los resultados. Los datos se obtuvieron a través de la rueda de conversación. Se reconoce el poder de los medios, pero no existe un enfoque teleológico para desarrollarlo. Se reconocen las probabilidades y muchos desafíos. Las discusiones lideradas por Boaventura de Sousa Santos iluminan alternativas, explicando la urgencia de descolonizar subjetividades ligadas al “cuerpo y salud”.O estudo objetiva identificar perspectivas de professores de Educação Física em relação ao poder que o discurso midiático exerce sobre a formação de opinião do público, considerando os temas “corpo e saúde”; reconhecer suas concepções acerca o papel a ser desempenhado no trato do assunto; identificar espaços dedicados à questão nas aulas da Educação Básica; evidenciar possibilidades e desafios; refletir sobre os achados.  Os dados foram produzidos pela Roda de Conversa. Há reconhecimento sobre o poder da mídia, mas não existe abordagem teleológica que a evolva. São reconhecidas poucas possibilidades e muitos desafios. Discussões norteadas por Boaventura de Sousa Santos iluminam alternativas, ficando explícita a urgência de descolonizar subjetividades ligadas a “corpo e saúde”.   Universidade Federal de Goiás2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/6569010.5216/rpp.v24.65690Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)Pensar a Prática; v. 24 (2021)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690/37723Copyright (c) 2021 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques Cândido, CássiaLeocádio Bitencourt Sombra, Fernanda Palma de Oliveira, AlexandreRibeiro de Assis, Monique 2022-03-10T13:26:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/65690Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:35.200049Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
title Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
spellingShingle Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
Marques Cândido, Cássia
Physical Education. Body. Health. Media.
Educación Física. Cuerpo. Salud. Medios de comunicación.
Educação Física. Corpo. Saúde. Mídia.
title_short Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
title_full Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
title_fullStr Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
title_full_unstemmed Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
title_sort Educação física e mídia: perspectivas docentes sobre a abordagem dos temas corpo e saúde na escola
author Marques Cândido, Cássia
author_facet Marques Cândido, Cássia
Leocádio Bitencourt Sombra, Fernanda
Palma de Oliveira, Alexandre
Ribeiro de Assis, Monique
author_role author
author2 Leocádio Bitencourt Sombra, Fernanda
Palma de Oliveira, Alexandre
Ribeiro de Assis, Monique
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques Cândido, Cássia
Leocádio Bitencourt Sombra, Fernanda
Palma de Oliveira, Alexandre
Ribeiro de Assis, Monique
dc.subject.por.fl_str_mv Physical Education. Body. Health. Media.
Educación Física. Cuerpo. Salud. Medios de comunicación.
Educação Física. Corpo. Saúde. Mídia.
topic Physical Education. Body. Health. Media.
Educación Física. Cuerpo. Salud. Medios de comunicación.
Educação Física. Corpo. Saúde. Mídia.
description The study aims to identify the perspectives of Physical Education teachers in relation to the power that media discourse exercises over the formation of public opinion, considering the themes “body and health”; recognize your conceptions about the role to be played in dealing with the subject; identify spaces dedicated to the issue in Basic Education classes; highlight challenges and challenges; reflect on the findings. The data were obtained by the Conversation Wheel. There is recognition of the power of the media, but there is no teleological approach to evolve it. Probabilities and many challenges are recognized. Discussions guided by Boaventura de Sousa Santos illuminate alternatives, making the urgency of decolonizing subjectivities linked to “body and health” explicit.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690
10.5216/rpp.v24.65690
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v24.65690
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/65690/37723
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 24 (2021)
Pensar a Prática; v. 24 (2021)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874859709235200