ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pensar a Prática (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110 |
Resumo: | In this essay we discussed about the old age and its process of institutionalization analyzing the construction of the social identity of the elderly and their segregation in a society educated for work and by consumption. When they find themselves deprived of their function in a society based on capital, the elderly also lose the possibilities of re-signifying their own life. In this sense, we understand that it is fundamental to problematize the questions in the academic field of Physical Education considering that it concerns to a social or a pedagogical practice, that could promote meetings with the purpose of shared actions, forming bondings and, above all, producing health and life. |
id |
UFG-4_d83d8628e7b6406bf5480d898bb493e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/24110 |
network_acronym_str |
UFG-4 |
network_name_str |
Pensar a Prática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATIONACERCA DE LA INSTITUCIONALIZACIÓN DE LA VEJEZ: UM RETO PARA LA EDUCACIÓN FÍSICASOBRE A VELHICE INSTITUCIONALIZADA: UM DESAFIO PARA A EDUCAÇÃO FÍSICAOld age. Physical Education. Produce of Health.Edad viejo. Educación Física. Producción de Salud.VelhiceIdosoEducação FísicaProdução de Saúde.In this essay we discussed about the old age and its process of institutionalization analyzing the construction of the social identity of the elderly and their segregation in a society educated for work and by consumption. When they find themselves deprived of their function in a society based on capital, the elderly also lose the possibilities of re-signifying their own life. In this sense, we understand that it is fundamental to problematize the questions in the academic field of Physical Education considering that it concerns to a social or a pedagogical practice, that could promote meetings with the purpose of shared actions, forming bondings and, above all, producing health and life.Este ensayo discurre a respecto de la vejez y de su proceso de institucionalización analizando la construcción de la identidad social de lo individuo vejez y su segregación en una sociedad “formada y educada” para lo trabajo y pelo consumo. A o se ver destituido de su función en la lógica de lo capital, lo individuo pierde también posibilidades de res significación de su propia vida. En este sentido, entendemos como fundamental problematizar esas cuestiones en lo campo académico denominado Educación Física considerando que ele comprende una práctica social, o una práctica pedagógica, que pode promover encuentros visando acciones compartidas, construcción de vínculos y, sobretodo, producción de salud y de vida.Neste ensaio discorremos a respeito da velhice e do seu processo de institucionalização asilar, analisando a construção da identidade social do idoso e sua segregação em uma sociedade “formada e educada” para o trabalho e pelo consumo. Ao se ver destituído de sua função na lógica do capital, o indivíduo perde também possibilidades de ressignificação de sua própria vida. Nesse sentido, entendemos como fundamental problematizar essas questões no campo acadêmico denominado Educação Física, considerando que ele diz respeito a uma prática social, ou uma prática pedagógica, que pode promover encontros visando ações compartilhadas, construção de vínculos e, sobretudo, produção de saúde e, em última instância, de vida.Universidade Federal de Goiás2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"Revisão de Literaturaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/2411010.5216/rpp.v17i2.24110Pensar a Prática; Vol. 17 No. 2 (2014)Pensar a Prática; v. 17 n. 2 (2014)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110/16761Prado, Alessandro Rovigatti doCarvalho, Yara Maria deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:26:50Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/24110Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:56.013610Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION ACERCA DE LA INSTITUCIONALIZACIÓN DE LA VEJEZ: UM RETO PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA SOBRE A VELHICE INSTITUCIONALIZADA: UM DESAFIO PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION |
spellingShingle |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION Prado, Alessandro Rovigatti do Old age. Physical Education. Produce of Health. Edad viejo. Educación Física. Producción de Salud. Velhice Idoso Educação Física Produção de Saúde. |
title_short |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION |
title_full |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION |
title_fullStr |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION |
title_sort |
ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION |
author |
Prado, Alessandro Rovigatti do |
author_facet |
Prado, Alessandro Rovigatti do Carvalho, Yara Maria de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Yara Maria de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Alessandro Rovigatti do Carvalho, Yara Maria de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Old age. Physical Education. Produce of Health. Edad viejo. Educación Física. Producción de Salud. Velhice Idoso Educação Física Produção de Saúde. |
topic |
Old age. Physical Education. Produce of Health. Edad viejo. Educación Física. Producción de Salud. Velhice Idoso Educação Física Produção de Saúde. |
description |
In this essay we discussed about the old age and its process of institutionalization analyzing the construction of the social identity of the elderly and their segregation in a society educated for work and by consumption. When they find themselves deprived of their function in a society based on capital, the elderly also lose the possibilities of re-signifying their own life. In this sense, we understand that it is fundamental to problematize the questions in the academic field of Physical Education considering that it concerns to a social or a pedagogical practice, that could promote meetings with the purpose of shared actions, forming bondings and, above all, producing health and life. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado por Pares" Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110 10.5216/rpp.v17i2.24110 |
url |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110 |
identifier_str_mv |
10.5216/rpp.v17i2.24110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110/16761 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar a Prática; Vol. 17 No. 2 (2014) Pensar a Prática; v. 17 n. 2 (2014) 1980-6183 1415-4676 reponame:Pensar a Prática (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Pensar a Prática (Online) |
collection |
Pensar a Prática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gabi.domi@hotmail.com |
_version_ |
1799874857478914048 |