ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Alessandro Rovigatti do
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Carvalho, Yara Maria de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110
Resumo: In this essay we discussed about the old age and its process of institutionalization analyzing the construction of the social identity of the elderly and their segregation in a society educated for work and by consumption. When they find themselves deprived of their function in a society based on capital, the elderly also lose the possibilities of re-signifying their own life. In this sense, we understand that it is fundamental to problematize the questions in the academic field of Physical Education considering that it concerns to a social or a pedagogical practice, that could promote meetings with the purpose of shared actions, forming bondings and, above all, producing health and life.
id UFG-4_d83d8628e7b6406bf5480d898bb493e0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/24110
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATIONACERCA DE LA INSTITUCIONALIZACIÓN DE LA VEJEZ: UM RETO PARA LA EDUCACIÓN FÍSICASOBRE A VELHICE INSTITUCIONALIZADA: UM DESAFIO PARA A EDUCAÇÃO FÍSICAOld age. Physical Education. Produce of Health.Edad viejo. Educación Física. Producción de Salud.VelhiceIdosoEducação FísicaProdução de Saúde.In this essay we discussed about the old age and its process of institutionalization analyzing the construction of the social identity of the elderly and their segregation in a society educated for work and by consumption. When they find themselves deprived of their function in a society based on capital, the elderly also lose the possibilities of re-signifying their own life. In this sense, we understand that it is fundamental to problematize the questions in the academic field of Physical Education considering that it concerns to a social or a pedagogical practice, that could promote meetings with the purpose of shared actions, forming bondings and, above all, producing health and life.Este ensayo discurre a respecto de la vejez y de su proceso de institucionalización analizando la construcción de la identidad social de lo individuo vejez y su segregación en una sociedad “formada y educada” para lo trabajo y pelo consumo. A o se ver destituido de su función en la lógica de lo capital, lo individuo pierde también posibilidades de res significación de su propia vida. En este sentido, entendemos como fundamental problematizar esas cuestiones en lo campo académico denominado Educación Física considerando que ele comprende una práctica social, o una práctica pedagógica, que pode promover encuentros visando acciones compartidas, construcción de vínculos y, sobretodo, producción de salud y de vida.Neste ensaio discorremos a respeito da velhice e do seu processo de institucionalização asilar, analisando a construção da identidade social do idoso e sua segregação em uma sociedade “formada e educada” para o trabalho e pelo consumo. Ao se ver destituído de sua função na lógica do capital, o indivíduo perde também possibilidades de ressignificação de sua própria vida. Nesse sentido, entendemos como fundamental problematizar essas questões no campo acadêmico denominado Educação Física, considerando que ele diz respeito a uma prática social, ou uma prática pedagógica, que pode promover encontros visando ações compartilhadas, construção de vínculos e, sobretudo, produção de saúde e, em última instância, de vida.Universidade Federal de Goiás2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"Revisão de Literaturaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/2411010.5216/rpp.v17i2.24110Pensar a Prática; Vol. 17 No. 2 (2014)Pensar a Prática; v. 17 n. 2 (2014)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110/16761Prado, Alessandro Rovigatti doCarvalho, Yara Maria deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:26:50Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/24110Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:56.013610Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
ACERCA DE LA INSTITUCIONALIZACIÓN DE LA VEJEZ: UM RETO PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA
SOBRE A VELHICE INSTITUCIONALIZADA: UM DESAFIO PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA
title ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
spellingShingle ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
Prado, Alessandro Rovigatti do
Old age. Physical Education. Produce of Health.
Edad viejo. Educación Física. Producción de Salud.
Velhice
Idoso
Educação Física
Produção de Saúde.
title_short ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
title_full ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
title_fullStr ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
title_full_unstemmed ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
title_sort ABOUT THE INSTITUTIONALIZATION OF THE OLD AGE: A CHALLENGE FOR PHYSICAL EDUCATION
author Prado, Alessandro Rovigatti do
author_facet Prado, Alessandro Rovigatti do
Carvalho, Yara Maria de
author_role author
author2 Carvalho, Yara Maria de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Alessandro Rovigatti do
Carvalho, Yara Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv Old age. Physical Education. Produce of Health.
Edad viejo. Educación Física. Producción de Salud.
Velhice
Idoso
Educação Física
Produção de Saúde.
topic Old age. Physical Education. Produce of Health.
Edad viejo. Educación Física. Producción de Salud.
Velhice
Idoso
Educação Física
Produção de Saúde.
description In this essay we discussed about the old age and its process of institutionalization analyzing the construction of the social identity of the elderly and their segregation in a society educated for work and by consumption. When they find themselves deprived of their function in a society based on capital, the elderly also lose the possibilities of re-signifying their own life. In this sense, we understand that it is fundamental to problematize the questions in the academic field of Physical Education considering that it concerns to a social or a pedagogical practice, that could promote meetings with the purpose of shared actions, forming bondings and, above all, producing health and life.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por Pares"
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110
10.5216/rpp.v17i2.24110
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v17i2.24110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/24110/16761
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 17 No. 2 (2014)
Pensar a Prática; v. 17 n. 2 (2014)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874857478914048