VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lanes, Bruno Minuzzi
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ribas, João Francisco Magno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/45885
Resumo: The Volleyball shows in its intern organization of operation peculiars characteristics due to these components this modality shows a big challenge to teaching and learning process. Therefore, the research aims to analyse relationship of interactions presents in Volleyball, according with Motriz Praxiology, found in Situational Method. This study consisted in the theoretical analyse of Volleyball internal logic, from communication and contra communication interaction, and its repercussions in teaching-learning process as of Situational Method. The data appoints to necessity of stablish these relation to materialize the game understanding and to substantiate decision-making process.
id UFG-4_dc58d4f02c08aa0eeb87e9dc780bb838
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/45885
network_acronym_str UFG-4
network_name_str Pensar a Prática (Online)
repository_id_str
spelling VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESSVOLEIBOL: NUEVOS CONCEPTOS PARA EL PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJEAS INTERAÇÕES MOTRIZES DO VOLEIBOL E O MÉTODO SITUACIONAL: REFLEXÕES PARA O PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEMVolleyball. Interaction relations. Situational Method. Teaching and learning.Ciências da SaudeVoleibol. Relaciones de interacción. Método Situacional. Enseñanza-aprendizaje.Ciências da SaúdeVoleibol. Relações de Interação. Método Situacional. Ensino-aprendizagem.Ciências da SaúdeThe Volleyball shows in its intern organization of operation peculiars characteristics due to these components this modality shows a big challenge to teaching and learning process. Therefore, the research aims to analyse relationship of interactions presents in Volleyball, according with Motriz Praxiology, found in Situational Method. This study consisted in the theoretical analyse of Volleyball internal logic, from communication and contra communication interaction, and its repercussions in teaching-learning process as of Situational Method. The data appoints to necessity of stablish these relation to materialize the game understanding and to substantiate decision-making process.El voleibol tiene en su organización interna de funcionamiento características peculiares, debido a eses componentes, esa modalidad presenta un grande desafío para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Por esto, se tiene como objetivo en la investigación hacer un análisis de la relación de las interacciones presentes en el Voleibol de acuerdo con la Praxiologia Motriz, que se puede poner en evidencia en el Método Situacional. Ese estudio se constituyó en na análisis teórica de la lógica interna del Voleibol, a partir de las interacciones de comunicación y contracomunicación, y sus repercusiones en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde el Método Situacional. Los hallazgos direccionan para la necesidad de establecer esta relación para concretizar el entendimiento del juego y fundamentar el proceso de toma de decisión.O Voleibol apresenta na sua organização interna de funcionamento características peculiares, devido a esses componentes essa modalidade apresenta um grande desafio para o processo de ensino-aprendizagem. Por isso, tem-se como objetivo da pesquisa analisar a relação das interações presentes no Voleibol, de acordo com a Praxiologia Motriz, encontradas no Método Situacional. Esse estudo consistiu na análise teórica da lógica interna do Voleibol, a partir das interações de comunicação e contracomunicação, e suas repercussões no processo de ensino-aprendizagem a partir do Método Situacional. Os resultados apontam para a necessidade do estabelecimento dessa relação para concretizar o entendimento do jogo e fundamentar o processo de tomada de decisão.Universidade Federal de Goiás2018-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa QualitativaPesquisa Qualitativa"Avaliado por Pares"Pesquisa Qualitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/4588510.5216/rpp.v21i1.45885Pensar a Prática; Vol. 21 No. 1 (2018)Pensar a Prática; v. 21 n. 1 (2018)1980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/45885/pdfCopyright (c) 2018 Pensar a Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLanes, Bruno MinuzziRibas, João Francisco Magno2018-04-07T02:21:01Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/45885Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:56:18.017450Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS
VOLEIBOL: NUEVOS CONCEPTOS PARA EL PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE
AS INTERAÇÕES MOTRIZES DO VOLEIBOL E O MÉTODO SITUACIONAL: REFLEXÕES PARA O PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM
title VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS
spellingShingle VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS
Lanes, Bruno Minuzzi
Volleyball. Interaction relations. Situational Method. Teaching and learning.
Ciências da Saude
Voleibol. Relaciones de interacción. Método Situacional. Enseñanza-aprendizaje.
Ciências da Saúde
Voleibol. Relações de Interação. Método Situacional. Ensino-aprendizagem.
Ciências da Saúde
title_short VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS
title_full VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS
title_fullStr VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS
title_full_unstemmed VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS
title_sort VOLLEYBALL: NEW CONCEPTS TO TEACHING AND LEARNING PROCESS
author Lanes, Bruno Minuzzi
author_facet Lanes, Bruno Minuzzi
Ribas, João Francisco Magno
author_role author
author2 Ribas, João Francisco Magno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lanes, Bruno Minuzzi
Ribas, João Francisco Magno
dc.subject.por.fl_str_mv Volleyball. Interaction relations. Situational Method. Teaching and learning.
Ciências da Saude
Voleibol. Relaciones de interacción. Método Situacional. Enseñanza-aprendizaje.
Ciências da Saúde
Voleibol. Relações de Interação. Método Situacional. Ensino-aprendizagem.
Ciências da Saúde
topic Volleyball. Interaction relations. Situational Method. Teaching and learning.
Ciências da Saude
Voleibol. Relaciones de interacción. Método Situacional. Enseñanza-aprendizaje.
Ciências da Saúde
Voleibol. Relações de Interação. Método Situacional. Ensino-aprendizagem.
Ciências da Saúde
description The Volleyball shows in its intern organization of operation peculiars characteristics due to these components this modality shows a big challenge to teaching and learning process. Therefore, the research aims to analyse relationship of interactions presents in Volleyball, according with Motriz Praxiology, found in Situational Method. This study consisted in the theoretical analyse of Volleyball internal logic, from communication and contra communication interaction, and its repercussions in teaching-learning process as of Situational Method. The data appoints to necessity of stablish these relation to materialize the game understanding and to substantiate decision-making process.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Qualitativa
Pesquisa Qualitativa
"Avaliado por Pares"
Pesquisa Qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/45885
10.5216/rpp.v21i1.45885
url https://revistas.ufg.br/fef/article/view/45885
identifier_str_mv 10.5216/rpp.v21i1.45885
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fef/article/view/45885/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pensar a Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pensar a Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Pensar a Prática; Vol. 21 No. 1 (2018)
Pensar a Prática; v. 21 n. 1 (2018)
1980-6183
1415-4676
reponame:Pensar a Prática (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Pensar a Prática (Online)
collection Pensar a Prática (Online)
repository.name.fl_str_mv Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||gabi.domi@hotmail.com
_version_ 1799874858787536896