ON CORPORALITY AND SCHOOLING: CONTRIBUTIONS FOR A REORIENTATION OF SCHOOL PRACTICES IN PHYSICAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Marcus Aurélio Taborda
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: de Oliveira, Luciane Paiva Alves, Vaz, Alexandre Fernandez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pensar a Prática (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/4344
Resumo: This paper intends to contribute for the constitution of curriculum guidelines for Physical Education in the state of Paraná, Brazil. After presenting the context in which was generated – that includes results of debates with schools’ teachers of that state – is discussed a conception for the discipline Physical Education as pedagogic space in which the education of the body in the school is protagonist. In that way, the article presents a series of concepts and arguments in favor of corporality as jointed center of Physical Education classes that can be organized around four axes: the body that plays and learns, expressive potential of the body, corporal development and construction of health, relationship between body and labor world. It’s argued, in consonance with the presented corporality concept, for an enlargement of the understanding of the corporal practices that considers elements beyond the corporal movement.
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spelling ON CORPORALITY AND SCHOOLING: CONTRIBUTIONS FOR A REORIENTATION OF SCHOOL PRACTICES IN PHYSICAL EDUCATIONSOBRE CORPORALIDAD Y ESCOLARIZACIÓN:CONTRIBUCIONES PARA LA REORIENTACIÓN DE LAS PRACTICAS ESCOLARES DE LA DISCIPLINA EDUCACIÓN FÍSICASOBRE CORPORALIDADE E ESCOLARIZAÇÃO: CONTRIBUIÇÕES PARA A REORIENTAÇÃO DAS PRÁTICAS ESCOLARES DA DISCIPLINA DE EDUCAÇÃO FÍSICAVisual ImpairmentMovementBodyDanceAutonomy.Teaching Phisical Education.CorporalidadEducación del CuerpoEducación Física EscolarDiretrizes CurricularesParaná.Enseñanza de la Educación Física.CorporalidadeEducação do CorpoEducação Física EscolarDiretrizes CurricularesParaná.Ensino de Educação Física.This paper intends to contribute for the constitution of curriculum guidelines for Physical Education in the state of Paraná, Brazil. After presenting the context in which was generated – that includes results of debates with schools’ teachers of that state – is discussed a conception for the discipline Physical Education as pedagogic space in which the education of the body in the school is protagonist. In that way, the article presents a series of concepts and arguments in favor of corporality as jointed center of Physical Education classes that can be organized around four axes: the body that plays and learns, expressive potential of the body, corporal development and construction of health, relationship between body and labor world. It’s argued, in consonance with the presented corporality concept, for an enlargement of the understanding of the corporal practices that considers elements beyond the corporal movement.Este artículo reúne contribuciones al debate sobre la constitución de directrices curriculares para la enseñanza de Educación Física en el estado de Paraná, Brasil. Después de presentado el contexto en lo cual se generó el texto – que incluye resultados de debates con profesores escolares de aquel estado – se discute una concepción para la disciplina Educación Física en la escuela, espacio pedagógico en el cual la educación del cuerpo es protagonista. Se presenta entonces una serie de conceptos y argumentos a favor de la corporalidad como centro articulador de las clases de Educación Física que, a su vez, pueden ser organizadas alrededor de cuatro ejes: el cuerpo que juega y aprende, potencial expresivo del cuerpo, desarrollo corporal y construcción de la salud, relación del cuerpo con el mundo del trabajo. Se argumenta, en correspondencia con el concepto de corporalidad presentado, por una comprensión más ancha de las prácticas corporales que considere elementos más allá del movimiento corporal.O presente texto reúne contribuições para o debate sobre a constituição de diretrizes curriculares para o ensino de Educação Física no estado do Paraná. Depois de apresentar o contexto no qual foi gerado – que inclui resultados de debates com professores escolares daquele estado – discute-se uma concepção para a disciplina Educação Física na escola, espaço pedagógico no qual a educação do corpo é protagonista. Dessa forma, é apresentada uma série de conceitos e argumentos em favor da corporalidade como centro articulador das aulas de Educação Física que, por sua vez, podem se organizar em torno de quatro eixos: o corpo que brinca e aprende, potencial expressivo do corpo, desenvolvimento corporal e construção da saúde, relação do corpo com o mundo do trabalho. Argumenta-se, em consonância com o conceito de corporalidade apresentado, por um alargamento da compreensão das práticas corporais que considere elementos para além do movimento corporal.Universidade Federal de Goiás2008-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"text/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/434410.5216/rpp.v11i3.4344Pensar a Prática; Vol. 11 No. 3 (2008); 303Pensar a Prática; v. 11 n. 3 (2008); 3031980-61831415-4676reponame:Pensar a Prática (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fef/article/view/4344/4268https://revistas.ufg.br/fef/article/view/4344/4977de Oliveira, Marcus Aurélio Tabordade Oliveira, Luciane Paiva AlvesVaz, Alexandre Fernandezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-20T18:15:18Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/4344Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/fefPUBhttps://revistas.ufg.br/fef/oai||gabi.domi@hotmail.com1980-61831415-4676opendoar:2024-05-21T19:55:34.007887Pensar a Prática (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
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