The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira da Silva, Fabianne Torres
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Queiroz Filho, Antônio Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ateliê Geográfico
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/33935
Resumo: ResumoEste artigo apresenta os resultados obtidos por meio de análises sobre a campanha publicitária da Secretaria de Turismo do Estado do Espírito Santo: “Descubra o Espírito Santo”, onde buscamos compreender o papel da produção e circulação de vídeos turísticos como uma dada “imaginação espacial” (MASSEY, 2000). Ao estudar esses aparatos de visualidade, procuramos compreender o papel que o discurso imagético exerce na relação lugar-mercadoria. A problemática que nos mobilizou trata da seguinte questão: que outras possibilidades espaciais nos restam quando temos o lugar sendo propagandeando exclusivamente em suas excentricidades e submetido à uma narrativa videográfica que mais se vale de uma estética padronizada das paisagens e experiências? A análise dessas “políticas visuais” (QUEIROZ FILHO, 2010) são apresentadas ao longo deste artigo e servem como aporte metodológico para outros trabalhos que busquem estudar a relação entre visualidade e espacialidade, cerne do contexto contemporâneo ao se pensar a produção do espaço. Portanto este trabalho é uma Geografia das Imagens.Palavras-chave: Turismo, Imagem, Políticas Visuais, Imaginação espacial. AbstractThis article presents the results obtained from the analysis of the advertising campaign of the Department of Tourism of the State of Espírito Santo: "Descubra o Espírito Santo", where we aim to understand the role of production and circulation of tourist videos as a given "spatial imagination" (MASSEY, 2000). By studying these apparatuses of visuality, we seek to understand the role that imagetic speech plays in place-merchandise relationship. The issue that mobilized us deals with the question: what other spatial possibilities are left to us when the place is being touting exclusively on his eccentricities and submitted to one videographic narrative that most relies on a standardized aesthetics of landscapes and experiences? The analysis of these "visual politics" (QUEIROZ FILHO, 2010) are presented throughout this article and serve as methodological support to other research works that seek to study the relationship between visuality and spatiality,  core of the contemporary context of thinking about Space production. So this work is a Geography of Images.Keywords: Tourism, Image, Visual policies, spatial imagination. RésuméCet article présente les résultats obtenus à partir de l'analyse de la campagne de publicité du Département de Tourisme de l'État de l'Espírito Santo: “Découvrez l'Espírito Santo”, qui vise à comprendre le rôle de la production et la circulation des vidéos touristiques comme une “imagination spatiale” donnée (MASSEY, 2000). En étudiant ces appareils de la visualité, nous cherchons à comprendre le rôle que le discours imagetic joue dans la relation lieu-marchandise. La problématique qui nous a mobilisé traite de la question: Quelles autres possibilités spatiales ont quitté quand le lieu est vantant exclusivement sur ses excentricités et soumis à un récit vidéographique qui repose plus sur une esthétique standardisés de paysages et d'expériences? L'analyse de ces “politiques visuels” (QUEIROZ FILHO, 2010) sont présentés dans cet article et servent de soutien méthodologique à d'autres œuvres qui cherchent à étudier la relation entre la visualité et la spatialité, le noyau du contexte contemporain en considérant la production de l'espace. Donc, ce travail est une géographie de les Images.Mots-clés: Tourisme, Image, Politiques Visuels, Imagination Spatiale.  
id UFG-5_841afc647f50270e1573b7096b00633a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/33935
network_acronym_str UFG-5
network_name_str Ateliê Geográfico
repository_id_str
spelling The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the ImagesLe rôle de la vidéo touristique dans la production de le lieu comme une marchandise: analyse du discours imagetic comme approche méthodologique dans l'étude sur les Géographies de les ImagesO papel do vídeo turístico na produção do lugar como mercadoria: análise do discurso imagético como aporte metodológico nos estudos sobre as Geografias das ImagensResumoEste artigo apresenta os resultados obtidos por meio de análises sobre a campanha publicitária da Secretaria de Turismo do Estado do Espírito Santo: “Descubra o Espírito Santo”, onde buscamos compreender o papel da produção e circulação de vídeos turísticos como uma dada “imaginação espacial” (MASSEY, 2000). Ao estudar esses aparatos de visualidade, procuramos compreender o papel que o discurso imagético exerce na relação lugar-mercadoria. A problemática que nos mobilizou trata da seguinte questão: que outras possibilidades espaciais nos restam quando temos o lugar sendo propagandeando exclusivamente em suas excentricidades e submetido à uma narrativa videográfica que mais se vale de uma estética padronizada das paisagens e experiências? A análise dessas “políticas visuais” (QUEIROZ FILHO, 2010) são apresentadas ao longo deste artigo e servem como aporte metodológico para outros trabalhos que busquem estudar a relação entre visualidade e espacialidade, cerne do contexto contemporâneo ao se pensar a produção do espaço. Portanto este trabalho é uma Geografia das Imagens.Palavras-chave: Turismo, Imagem, Políticas Visuais, Imaginação espacial. AbstractThis article presents the results obtained from the analysis of the advertising campaign of the Department of Tourism of the State of Espírito Santo: "Descubra o Espírito Santo", where we aim to understand the role of production and circulation of tourist videos as a given "spatial imagination" (MASSEY, 2000). By studying these apparatuses of visuality, we seek to understand the role that imagetic speech plays in place-merchandise relationship. The issue that mobilized us deals with the question: what other spatial possibilities are left to us when the place is being touting exclusively on his eccentricities and submitted to one videographic narrative that most relies on a standardized aesthetics of landscapes and experiences? The analysis of these "visual politics" (QUEIROZ FILHO, 2010) are presented throughout this article and serve as methodological support to other research works that seek to study the relationship between visuality and spatiality,  core of the contemporary context of thinking about Space production. So this work is a Geography of Images.Keywords: Tourism, Image, Visual policies, spatial imagination. RésuméCet article présente les résultats obtenus à partir de l'analyse de la campagne de publicité du Département de Tourisme de l'État de l'Espírito Santo: “Découvrez l'Espírito Santo”, qui vise à comprendre le rôle de la production et la circulation des vidéos touristiques comme une “imagination spatiale” donnée (MASSEY, 2000). En étudiant ces appareils de la visualité, nous cherchons à comprendre le rôle que le discours imagetic joue dans la relation lieu-marchandise. La problématique qui nous a mobilisé traite de la question: Quelles autres possibilités spatiales ont quitté quand le lieu est vantant exclusivement sur ses excentricités et soumis à un récit vidéographique qui repose plus sur une esthétique standardisés de paysages et d'expériences? L'analyse de ces “politiques visuels” (QUEIROZ FILHO, 2010) sont présentés dans cet article et servent de soutien méthodologique à d'autres œuvres qui cherchent à étudier la relation entre la visualité et la spatialité, le noyau du contexte contemporain en considérant la production de l'espace. Donc, ce travail est une géographie de les Images.Mots-clés: Tourisme, Image, Politiques Visuels, Imagination Spatiale.  Universidade Federal de Goiás2016-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/atelie/article/view/3393510.5216/ag.v10i2.33935Ateliê Geográfico Journal; Vol. 10 No. 2 (2016); 143-163Ateliê Geográfico; Vol. 10 Núm. 2 (2016); 143-163Ateliê Geográfico; v. 10 n. 2 (2016); 143-1631982-1956reponame:Ateliê Geográficoinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/atelie/article/view/33935/21659Oliveira da Silva, Fabianne TorresQueiroz Filho, Antônio Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-19T12:05:21Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/33935Revistahttps://www.revistas.ufg.br/ateliePUBhttps://www.revistas.ufg.br/atelie/oairevista.ateliegeografico@gmail.com || deniscastilho@hotmail.com || laracristineufg@yahoo.com.br1982-19561982-1956opendoar:2024-05-21T19:55:22.910644Ateliê Geográfico - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images
Le rôle de la vidéo touristique dans la production de le lieu comme une marchandise: analyse du discours imagetic comme approche méthodologique dans l'étude sur les Géographies de les Images
O papel do vídeo turístico na produção do lugar como mercadoria: análise do discurso imagético como aporte metodológico nos estudos sobre as Geografias das Imagens
title The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images
spellingShingle The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images
Oliveira da Silva, Fabianne Torres
title_short The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images
title_full The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images
title_fullStr The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images
title_full_unstemmed The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images
title_sort The touristic video's role in the production of the place as a merchandise: imagetic discourse analysis as a methodological approach in the study about the Geographies of the Images
author Oliveira da Silva, Fabianne Torres
author_facet Oliveira da Silva, Fabianne Torres
Queiroz Filho, Antônio Carlos
author_role author
author2 Queiroz Filho, Antônio Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira da Silva, Fabianne Torres
Queiroz Filho, Antônio Carlos
description ResumoEste artigo apresenta os resultados obtidos por meio de análises sobre a campanha publicitária da Secretaria de Turismo do Estado do Espírito Santo: “Descubra o Espírito Santo”, onde buscamos compreender o papel da produção e circulação de vídeos turísticos como uma dada “imaginação espacial” (MASSEY, 2000). Ao estudar esses aparatos de visualidade, procuramos compreender o papel que o discurso imagético exerce na relação lugar-mercadoria. A problemática que nos mobilizou trata da seguinte questão: que outras possibilidades espaciais nos restam quando temos o lugar sendo propagandeando exclusivamente em suas excentricidades e submetido à uma narrativa videográfica que mais se vale de uma estética padronizada das paisagens e experiências? A análise dessas “políticas visuais” (QUEIROZ FILHO, 2010) são apresentadas ao longo deste artigo e servem como aporte metodológico para outros trabalhos que busquem estudar a relação entre visualidade e espacialidade, cerne do contexto contemporâneo ao se pensar a produção do espaço. Portanto este trabalho é uma Geografia das Imagens.Palavras-chave: Turismo, Imagem, Políticas Visuais, Imaginação espacial. AbstractThis article presents the results obtained from the analysis of the advertising campaign of the Department of Tourism of the State of Espírito Santo: "Descubra o Espírito Santo", where we aim to understand the role of production and circulation of tourist videos as a given "spatial imagination" (MASSEY, 2000). By studying these apparatuses of visuality, we seek to understand the role that imagetic speech plays in place-merchandise relationship. The issue that mobilized us deals with the question: what other spatial possibilities are left to us when the place is being touting exclusively on his eccentricities and submitted to one videographic narrative that most relies on a standardized aesthetics of landscapes and experiences? The analysis of these "visual politics" (QUEIROZ FILHO, 2010) are presented throughout this article and serve as methodological support to other research works that seek to study the relationship between visuality and spatiality,  core of the contemporary context of thinking about Space production. So this work is a Geography of Images.Keywords: Tourism, Image, Visual policies, spatial imagination. RésuméCet article présente les résultats obtenus à partir de l'analyse de la campagne de publicité du Département de Tourisme de l'État de l'Espírito Santo: “Découvrez l'Espírito Santo”, qui vise à comprendre le rôle de la production et la circulation des vidéos touristiques comme une “imagination spatiale” donnée (MASSEY, 2000). En étudiant ces appareils de la visualité, nous cherchons à comprendre le rôle que le discours imagetic joue dans la relation lieu-marchandise. La problématique qui nous a mobilisé traite de la question: Quelles autres possibilités spatiales ont quitté quand le lieu est vantant exclusivement sur ses excentricités et soumis à un récit vidéographique qui repose plus sur une esthétique standardisés de paysages et d'expériences? L'analyse de ces “politiques visuels” (QUEIROZ FILHO, 2010) sont présentés dans cet article et servent de soutien méthodologique à d'autres œuvres qui cherchent à étudier la relation entre la visualité et la spatialité, le noyau du contexte contemporain en considérant la production de l'espace. Donc, ce travail est une géographie de les Images.Mots-clés: Tourisme, Image, Politiques Visuels, Imagination Spatiale.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/33935
10.5216/ag.v10i2.33935
url https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/33935
identifier_str_mv 10.5216/ag.v10i2.33935
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/33935/21659
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Ateliê Geográfico Journal; Vol. 10 No. 2 (2016); 143-163
Ateliê Geográfico; Vol. 10 Núm. 2 (2016); 143-163
Ateliê Geográfico; v. 10 n. 2 (2016); 143-163
1982-1956
reponame:Ateliê Geográfico
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Ateliê Geográfico
collection Ateliê Geográfico
repository.name.fl_str_mv Ateliê Geográfico - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv revista.ateliegeografico@gmail.com || deniscastilho@hotmail.com || laracristineufg@yahoo.com.br
_version_ 1799874836056506368