The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Azevedo, Mariângela Oliveira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Olanda, Elson Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ateliê Geográfico
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540
Resumo: This paper originates from Chapter 2 of the masters dissertation entitled O Ensino do Lugar e o Lugar do Ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental [“The Teaching of Place and the Place of Teaching: The Concept of Geographic Place as Part of an Emancipatory Education in Cycle 2 of Brazil’s Elementary School”]. It presents an in-depth analysis of the concept of place in geography, including various theoretical perspectives (particularly the critical and humanistic approaches) and the concept’s scientific meanings and daily applications in Geography teaching in Cycle 2 of Brazil’s elementary school. Furthermore, this paper addresses the dialectic relation between place and world from a multiscale approach, immersed in present-day economic globalization. Its aim is to shed light on debates concerning the geographic place in both academic and school-based geography, hence identifying and analysing the theoretical foundations required to foster reflections on pedagogical classroom practices. Keywords: Geography teaching. Place. Cycle 2.
id UFG-5_ef736b420aec09feda4bc86a78c6b184
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/57540
network_acronym_str UFG-5
network_name_str Ateliê Geográfico
repository_id_str
spelling The teaching of place: reflections on the concept of place in GeographyLa enseñanza del lugar: reflexiones acerca del concepto de lugar en la GeografíaO ensino do lugar: reflexões sobre o conceito de lugar na GeografiaThis paper originates from Chapter 2 of the masters dissertation entitled O Ensino do Lugar e o Lugar do Ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental [“The Teaching of Place and the Place of Teaching: The Concept of Geographic Place as Part of an Emancipatory Education in Cycle 2 of Brazil’s Elementary School”]. It presents an in-depth analysis of the concept of place in geography, including various theoretical perspectives (particularly the critical and humanistic approaches) and the concept’s scientific meanings and daily applications in Geography teaching in Cycle 2 of Brazil’s elementary school. Furthermore, this paper addresses the dialectic relation between place and world from a multiscale approach, immersed in present-day economic globalization. Its aim is to shed light on debates concerning the geographic place in both academic and school-based geography, hence identifying and analysing the theoretical foundations required to foster reflections on pedagogical classroom practices. Keywords: Geography teaching. Place. Cycle 2.Este trabajo se origina de la tesis de maestría titulada La enseñanza del Lugar y el Lugar de la Enseñanza: el concepto de lugar geográfico como dimensión de una educación emancipadora en el Ciclo II de la Enseñanza Básica. El artículo que proponemos, La enseñanza del lugar: reflexiones acerca del concepto de lugar en la Geografía, se fundamenta en el capítulo II de dicha tesis. En el trabajo, buscamos realizar una reflexión específica del concepto de lugar en Geografía, presentando distintas concepciones teóricas, en especial en las líneas crítica y humanística, sus significaciones científicas y aplicaciones cotidianas en la enseñanza de Geografía en el Ciclo II de la Enseñanza Básica, correspondiente a los 4º, 5º y 6º grados; y enfocamos la relación dialéctica entre el lugar y el mundo en una perspectiva multiescalar, inmersa en el proceso de globalización económica actual. Con ello, intentamos delinear las discusiones sobre el lugar geográfico en la Geografía académica y en Geografía escolar, identificando y analizando las bases teóricas que nos sostuvieron en la reflexión sobre la práctica pedagógica en el aula. Palabras clave: Enseñanza de Geografía. Lugar. Ciclo II.O presente trabalho origina-se da dissertação de mestrado intitulada O ensino do lugar e o lugar do ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental. O artigo que aqui propomos, intitulado “O ensino do lugar: reflexões sobre o conceito de lugar na Geografia”, tem por base o capítulo 2 da referida dissertação. Neste trabalho, buscamos realizar uma reflexão específica a respeito do conceito de lugar em Geografia, apresentando diferentes concepções teóricas, especialmente nas linhas crítica e humanística, suas significações científicas e aplicações cotidianas ao ensino de Geografia no Ciclo II do Ensino Fundamental. Ainda, abordamos a relação dialética entre o lugar e o mundo em uma perspectiva multiescalar, imersa no processo de globalização econômica atual. Com isso, intentamos delinear as discussões sobre o lugar geográfico na Geografia acadêmica e na Geografia escolar, identificando e analisando as bases teóricas que nos ancoraram na reflexão sobre a prática pedagógica em sala de aula. Palavras-chave: Ensino de Geografia. Lugar. Ciclo II.Universidade Federal de Goiás2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/atelie/article/view/5754010.5216/ag.v12i3.57540Ateliê Geográfico Journal; Vol. 12 No. 3 (2018); 136-156Ateliê Geográfico; Vol. 12 Núm. 3 (2018); 136-156Ateliê Geográfico; v. 12 n. 3 (2018); 136-1561982-1956reponame:Ateliê Geográficoinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540/32762Copyright (c) 2019 Ateliê Geográficoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Azevedo, Mariângela OliveiraOlanda, Elson Rodrigues2021-05-20T17:36:03Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/57540Revistahttps://www.revistas.ufg.br/ateliePUBhttps://www.revistas.ufg.br/atelie/oairevista.ateliegeografico@gmail.com || deniscastilho@hotmail.com || laracristineufg@yahoo.com.br1982-19561982-1956opendoar:2024-05-21T19:55:33.467107Ateliê Geográfico - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
La enseñanza del lugar: reflexiones acerca del concepto de lugar en la Geografía
O ensino do lugar: reflexões sobre o conceito de lugar na Geografia
title The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
spellingShingle The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
de Azevedo, Mariângela Oliveira
title_short The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
title_full The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
title_fullStr The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
title_full_unstemmed The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
title_sort The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
author de Azevedo, Mariângela Oliveira
author_facet de Azevedo, Mariângela Oliveira
Olanda, Elson Rodrigues
author_role author
author2 Olanda, Elson Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Azevedo, Mariângela Oliveira
Olanda, Elson Rodrigues
description This paper originates from Chapter 2 of the masters dissertation entitled O Ensino do Lugar e o Lugar do Ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental [“The Teaching of Place and the Place of Teaching: The Concept of Geographic Place as Part of an Emancipatory Education in Cycle 2 of Brazil’s Elementary School”]. It presents an in-depth analysis of the concept of place in geography, including various theoretical perspectives (particularly the critical and humanistic approaches) and the concept’s scientific meanings and daily applications in Geography teaching in Cycle 2 of Brazil’s elementary school. Furthermore, this paper addresses the dialectic relation between place and world from a multiscale approach, immersed in present-day economic globalization. Its aim is to shed light on debates concerning the geographic place in both academic and school-based geography, hence identifying and analysing the theoretical foundations required to foster reflections on pedagogical classroom practices. Keywords: Geography teaching. Place. Cycle 2.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540
10.5216/ag.v12i3.57540
url https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540
identifier_str_mv 10.5216/ag.v12i3.57540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540/32762
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Ateliê Geográfico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Ateliê Geográfico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Ateliê Geográfico Journal; Vol. 12 No. 3 (2018); 136-156
Ateliê Geográfico; Vol. 12 Núm. 3 (2018); 136-156
Ateliê Geográfico; v. 12 n. 3 (2018); 136-156
1982-1956
reponame:Ateliê Geográfico
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Ateliê Geográfico
collection Ateliê Geográfico
repository.name.fl_str_mv Ateliê Geográfico - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv revista.ateliegeografico@gmail.com || deniscastilho@hotmail.com || laracristineufg@yahoo.com.br
_version_ 1799874837212037120