The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ateliê Geográfico |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540 |
Resumo: | This paper originates from Chapter 2 of the masters dissertation entitled O Ensino do Lugar e o Lugar do Ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental [“The Teaching of Place and the Place of Teaching: The Concept of Geographic Place as Part of an Emancipatory Education in Cycle 2 of Brazil’s Elementary School”]. It presents an in-depth analysis of the concept of place in geography, including various theoretical perspectives (particularly the critical and humanistic approaches) and the concept’s scientific meanings and daily applications in Geography teaching in Cycle 2 of Brazil’s elementary school. Furthermore, this paper addresses the dialectic relation between place and world from a multiscale approach, immersed in present-day economic globalization. Its aim is to shed light on debates concerning the geographic place in both academic and school-based geography, hence identifying and analysing the theoretical foundations required to foster reflections on pedagogical classroom practices. Keywords: Geography teaching. Place. Cycle 2. |
id |
UFG-5_ef736b420aec09feda4bc86a78c6b184 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/57540 |
network_acronym_str |
UFG-5 |
network_name_str |
Ateliê Geográfico |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of place: reflections on the concept of place in GeographyLa enseñanza del lugar: reflexiones acerca del concepto de lugar en la GeografíaO ensino do lugar: reflexões sobre o conceito de lugar na GeografiaThis paper originates from Chapter 2 of the masters dissertation entitled O Ensino do Lugar e o Lugar do Ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental [“The Teaching of Place and the Place of Teaching: The Concept of Geographic Place as Part of an Emancipatory Education in Cycle 2 of Brazil’s Elementary School”]. It presents an in-depth analysis of the concept of place in geography, including various theoretical perspectives (particularly the critical and humanistic approaches) and the concept’s scientific meanings and daily applications in Geography teaching in Cycle 2 of Brazil’s elementary school. Furthermore, this paper addresses the dialectic relation between place and world from a multiscale approach, immersed in present-day economic globalization. Its aim is to shed light on debates concerning the geographic place in both academic and school-based geography, hence identifying and analysing the theoretical foundations required to foster reflections on pedagogical classroom practices. Keywords: Geography teaching. Place. Cycle 2.Este trabajo se origina de la tesis de maestría titulada La enseñanza del Lugar y el Lugar de la Enseñanza: el concepto de lugar geográfico como dimensión de una educación emancipadora en el Ciclo II de la Enseñanza Básica. El artículo que proponemos, La enseñanza del lugar: reflexiones acerca del concepto de lugar en la Geografía, se fundamenta en el capítulo II de dicha tesis. En el trabajo, buscamos realizar una reflexión específica del concepto de lugar en Geografía, presentando distintas concepciones teóricas, en especial en las líneas crítica y humanística, sus significaciones científicas y aplicaciones cotidianas en la enseñanza de Geografía en el Ciclo II de la Enseñanza Básica, correspondiente a los 4º, 5º y 6º grados; y enfocamos la relación dialéctica entre el lugar y el mundo en una perspectiva multiescalar, inmersa en el proceso de globalización económica actual. Con ello, intentamos delinear las discusiones sobre el lugar geográfico en la Geografía académica y en Geografía escolar, identificando y analizando las bases teóricas que nos sostuvieron en la reflexión sobre la práctica pedagógica en el aula. Palabras clave: Enseñanza de Geografía. Lugar. Ciclo II.O presente trabalho origina-se da dissertação de mestrado intitulada O ensino do lugar e o lugar do ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental. O artigo que aqui propomos, intitulado “O ensino do lugar: reflexões sobre o conceito de lugar na Geografia”, tem por base o capítulo 2 da referida dissertação. Neste trabalho, buscamos realizar uma reflexão específica a respeito do conceito de lugar em Geografia, apresentando diferentes concepções teóricas, especialmente nas linhas crítica e humanística, suas significações científicas e aplicações cotidianas ao ensino de Geografia no Ciclo II do Ensino Fundamental. Ainda, abordamos a relação dialética entre o lugar e o mundo em uma perspectiva multiescalar, imersa no processo de globalização econômica atual. Com isso, intentamos delinear as discussões sobre o lugar geográfico na Geografia acadêmica e na Geografia escolar, identificando e analisando as bases teóricas que nos ancoraram na reflexão sobre a prática pedagógica em sala de aula. Palavras-chave: Ensino de Geografia. Lugar. Ciclo II.Universidade Federal de Goiás2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/atelie/article/view/5754010.5216/ag.v12i3.57540Ateliê Geográfico Journal; Vol. 12 No. 3 (2018); 136-156Ateliê Geográfico; Vol. 12 Núm. 3 (2018); 136-156Ateliê Geográfico; v. 12 n. 3 (2018); 136-1561982-1956reponame:Ateliê Geográficoinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540/32762Copyright (c) 2019 Ateliê Geográficoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Azevedo, Mariângela OliveiraOlanda, Elson Rodrigues2021-05-20T17:36:03Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/57540Revistahttps://www.revistas.ufg.br/ateliePUBhttps://www.revistas.ufg.br/atelie/oairevista.ateliegeografico@gmail.com || deniscastilho@hotmail.com || laracristineufg@yahoo.com.br1982-19561982-1956opendoar:2024-05-21T19:55:33.467107Ateliê Geográfico - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography La enseñanza del lugar: reflexiones acerca del concepto de lugar en la Geografía O ensino do lugar: reflexões sobre o conceito de lugar na Geografia |
title |
The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography |
spellingShingle |
The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography de Azevedo, Mariângela Oliveira |
title_short |
The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography |
title_full |
The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography |
title_fullStr |
The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography |
title_full_unstemmed |
The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography |
title_sort |
The teaching of place: reflections on the concept of place in Geography |
author |
de Azevedo, Mariângela Oliveira |
author_facet |
de Azevedo, Mariângela Oliveira Olanda, Elson Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Olanda, Elson Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Azevedo, Mariângela Oliveira Olanda, Elson Rodrigues |
description |
This paper originates from Chapter 2 of the masters dissertation entitled O Ensino do Lugar e o Lugar do Ensino: o conceito de lugar geográfico como dimensão de uma educação emancipadora no Ciclo II do Ensino Fundamental [“The Teaching of Place and the Place of Teaching: The Concept of Geographic Place as Part of an Emancipatory Education in Cycle 2 of Brazil’s Elementary School”]. It presents an in-depth analysis of the concept of place in geography, including various theoretical perspectives (particularly the critical and humanistic approaches) and the concept’s scientific meanings and daily applications in Geography teaching in Cycle 2 of Brazil’s elementary school. Furthermore, this paper addresses the dialectic relation between place and world from a multiscale approach, immersed in present-day economic globalization. Its aim is to shed light on debates concerning the geographic place in both academic and school-based geography, hence identifying and analysing the theoretical foundations required to foster reflections on pedagogical classroom practices. Keywords: Geography teaching. Place. Cycle 2. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540 10.5216/ag.v12i3.57540 |
url |
https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540 |
identifier_str_mv |
10.5216/ag.v12i3.57540 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/57540/32762 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ateliê Geográfico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ateliê Geográfico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ateliê Geográfico Journal; Vol. 12 No. 3 (2018); 136-156 Ateliê Geográfico; Vol. 12 Núm. 3 (2018); 136-156 Ateliê Geográfico; v. 12 n. 3 (2018); 136-156 1982-1956 reponame:Ateliê Geográfico instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Ateliê Geográfico |
collection |
Ateliê Geográfico |
repository.name.fl_str_mv |
Ateliê Geográfico - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ateliegeografico@gmail.com || deniscastilho@hotmail.com || laracristineufg@yahoo.com.br |
_version_ |
1799874837212037120 |