Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/48071 |
Resumo: | Based on the idea that the dramatic text can be a vehicle for symbolism, the present study verifies how the play O Paradise Perdido, by Teatro da Vertigem, evokes poetic meanings in the indications it suggests for the performance. To this end, this study is based on Paul Zumthor's ideas about performance and the works of Bachelard, Durand and other imaginary researchers, investigating what symbols are conveyed by the play and how performance constructs and communicates symbols specific to poetic language. |
id |
UFG-8_24b1bb6bc2c1fb31faedeb8486259296 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/48071 |
network_acronym_str |
UFG-8 |
network_name_str |
Signótica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da VertigoMito, performance y poética en el paraíso perdido, del teatro da vertigemMito, performance e poética em O Paraíso Perdido, do teatro da vertigemTeatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesía oral.Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesía oral.Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesia oral.Based on the idea that the dramatic text can be a vehicle for symbolism, the present study verifies how the play O Paradise Perdido, by Teatro da Vertigem, evokes poetic meanings in the indications it suggests for the performance. To this end, this study is based on Paul Zumthor's ideas about performance and the works of Bachelard, Durand and other imaginary researchers, investigating what symbols are conveyed by the play and how performance constructs and communicates symbols specific to poetic language.A partir de la idea de que el texto dramático puede ser vehículo de una simbología, el presente artículo verifica de qué manera la pieza El paraíso perdido, del Teatro da Vertigem, evoca sentidos poéticos en las indicaciones que sugiere para la performance. Para ello, este estudio se basa en las ideas de Paul Zumthor sobre performance y en los trabajos de Bachelard, Durand y otros estudiosos del imaginario, investigando cuáles son los símbolos vehiculados por la pieza y cómo la performance construye y comunica símbolos propios del lenguaje poético.A partir da ideia de que o texto dramático pode ser veículo de uma simbologia, o presente estudo verifica de que maneira a peça O paraíso perdido, do Teatro da Vertigem, evoca sentidos poéticos nas indicações que sugere para a performance. Para tanto, este estudo baseia-se nas ideias de Paul Zumthor sobre performance e nos trabalhos de Bachelard, Durand e outros pesquisadores do imaginário, investigando quais são os símbolos veiculados pela peça e como a performance constrói e comunica símbolos próprios da linguagem poética.Universidade Federal de Goiás2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/4807110.5216/sig.v30i3.48071Signótica; Vol. 30 No. 3 (2018); 417-433Signótica; v. 30 n. 3 (2018); 417-4332316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/48071/26147Copyright (c) 2018 Signóticahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCeccagno, Douglas2023-11-30T21:09:36Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/48071Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:22.244889Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo Mito, performance y poética en el paraíso perdido, del teatro da vertigem Mito, performance e poética em O Paraíso Perdido, do teatro da vertigem |
title |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo |
spellingShingle |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo Ceccagno, Douglas Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesía oral. Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesía oral. Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesia oral. |
title_short |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo |
title_full |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo |
title_fullStr |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo |
title_full_unstemmed |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo |
title_sort |
Myth, performance and poetics in O Paraíso Perdido, by Teatro da Vertigo |
author |
Ceccagno, Douglas |
author_facet |
Ceccagno, Douglas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ceccagno, Douglas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesía oral. Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesía oral. Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesia oral. |
topic |
Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesía oral. Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesía oral. Teatro da Vertigem. Mito. Performance. Teatro. Poesia oral. |
description |
Based on the idea that the dramatic text can be a vehicle for symbolism, the present study verifies how the play O Paradise Perdido, by Teatro da Vertigem, evokes poetic meanings in the indications it suggests for the performance. To this end, this study is based on Paul Zumthor's ideas about performance and the works of Bachelard, Durand and other imaginary researchers, investigating what symbols are conveyed by the play and how performance constructs and communicates symbols specific to poetic language. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/48071 10.5216/sig.v30i3.48071 |
url |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/48071 |
identifier_str_mv |
10.5216/sig.v30i3.48071 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/48071/26147 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Signótica https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Signótica https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signótica; Vol. 30 No. 3 (2018); 417-433 Signótica; v. 30 n. 3 (2018); 417-433 2316-3690 0103-7250 reponame:Signótica (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Signótica (Online) |
collection |
Signótica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
signotica@gmail.com |
_version_ |
1799875046032801792 |