Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632 |
Resumo: | This study examines how phonetic/phonological inaccuracies may impact on orthographic errors, especially on those related to plosive segments. Aiming this, spoken and written data of 11 children were collected. The subjects were second grade students of a public school located in Pelotas (Brazil). The results show a higher frequency of substitutions between unvoiced and voiced plosives in consonantal clusters. Traditional impressionistic phonetic transcription did not show related errors in the speech, despite them being expected to appear during the first language acquisition period. However, acoustic analyses showed that phonetic/phonological improvement may influence the writing of plosive segments. |
id |
UFG-8_2f3bb820021fe86fe9c25c01816c372f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/35632 |
network_acronym_str |
UFG-8 |
network_name_str |
Signótica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - BrasilIntercambios ortográficos de las consonantes oclusivas en el portugués brasileño: datos de Pelotas /RS - BrasilTrocas ortográficas de consoantes oclusivas no português brasileiro: dados de pelotas/rs - BrasiLiteracyplosivesphonetic/phonological improvement.Adquisición de la escrituraoclusivasperfeccionamiento fonético/fonológico.Aquisição da escritaoclusivasaprimoramento fonético/fonológico.This study examines how phonetic/phonological inaccuracies may impact on orthographic errors, especially on those related to plosive segments. Aiming this, spoken and written data of 11 children were collected. The subjects were second grade students of a public school located in Pelotas (Brazil). The results show a higher frequency of substitutions between unvoiced and voiced plosives in consonantal clusters. Traditional impressionistic phonetic transcription did not show related errors in the speech, despite them being expected to appear during the first language acquisition period. However, acoustic analyses showed that phonetic/phonological improvement may influence the writing of plosive segments.En este trabajo se observa de qué forma la ocurrencia de imprecisiones fonético-fonológicas influye en los intercambios ortográficos relacionados a los segmentos oclusivos. Para eso, se colectaron datos de habla y de escritura de once niños, entre siete y ocho años, alumnos del segundo año de una escuela pública. Los datos se colectaron a través de tres etapas metodológicas. A partir del corpus colectado, se observó que los intercambios más frecuentes surgen en la relación sorda/sonora y en las sílabas construidas por encuentros consonánticos. El análisis auditivo no demostró la correspondencia de esos intercambios en el habla, sin embargo, el análisis acústico presenta señales de perfeccionamiento fonético/fonológico en la escritura de los segmentos oclusivos.Neste trabalho, observa-se de que forma a ocorrência de imprecisões fonético/fonológicas pode refletir nas trocas ortográficas relacionadas aos segmentos oclusivos. Para tanto, foram coletados dados de fala e de escrita de onze crianças, com faixa etária entre sete e oito anos, estudantes do segundo ano de uma escola pública, por meio de três etapas metodológicas. A partir do corpus obtido, nota-se maior ocorrência de trocas de oclusivas na relação surda/sonora e em sílabas constituídas por encontros consonantais. A análise de outiva não evidenciou a correspondência dessas trocas na fala, no entanto, análises acústicas revelaram indícios do papel do aprimoramento fonético/fonológico na escrita dos segmentos oclusivos.Universidade Federal de Goiás2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/3563210.5216/sig.v29i2.35632Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); 504-527Signótica; v. 29 n. 2 (2017); 504-5272316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632/24068https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632/25019Damé, Vergília SpieringFerreira-Gonçalves, Giovanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-09T14:15:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/35632Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:19.199891Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil Intercambios ortográficos de las consonantes oclusivas en el portugués brasileño: datos de Pelotas /RS - Brasil Trocas ortográficas de consoantes oclusivas no português brasileiro: dados de pelotas/rs - Brasi |
title |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil |
spellingShingle |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil Damé, Vergília Spiering Literacy plosives phonetic/phonological improvement. Adquisición de la escritura oclusivas perfeccionamiento fonético/fonológico. Aquisição da escrita oclusivas aprimoramento fonético/fonológico. |
title_short |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil |
title_full |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil |
title_fullStr |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil |
title_full_unstemmed |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil |
title_sort |
Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil |
author |
Damé, Vergília Spiering |
author_facet |
Damé, Vergília Spiering Ferreira-Gonçalves, Giovana |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira-Gonçalves, Giovana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damé, Vergília Spiering Ferreira-Gonçalves, Giovana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy plosives phonetic/phonological improvement. Adquisición de la escritura oclusivas perfeccionamiento fonético/fonológico. Aquisição da escrita oclusivas aprimoramento fonético/fonológico. |
topic |
Literacy plosives phonetic/phonological improvement. Adquisición de la escritura oclusivas perfeccionamiento fonético/fonológico. Aquisição da escrita oclusivas aprimoramento fonético/fonológico. |
description |
This study examines how phonetic/phonological inaccuracies may impact on orthographic errors, especially on those related to plosive segments. Aiming this, spoken and written data of 11 children were collected. The subjects were second grade students of a public school located in Pelotas (Brazil). The results show a higher frequency of substitutions between unvoiced and voiced plosives in consonantal clusters. Traditional impressionistic phonetic transcription did not show related errors in the speech, despite them being expected to appear during the first language acquisition period. However, acoustic analyses showed that phonetic/phonological improvement may influence the writing of plosive segments. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632 10.5216/sig.v29i2.35632 |
url |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632 |
identifier_str_mv |
10.5216/sig.v29i2.35632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632/24068 https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632/25019 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); 504-527 Signótica; v. 29 n. 2 (2017); 504-527 2316-3690 0103-7250 reponame:Signótica (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Signótica (Online) |
collection |
Signótica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
signotica@gmail.com |
_version_ |
1799875045936332800 |