Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damé, Vergília Spiering
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ferreira-Gonçalves, Giovana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632
Resumo: This study examines how phonetic/phonological inaccuracies may impact on orthographic errors, especially on those related to plosive segments. Aiming this, spoken and written data of 11 children were collected. The subjects were second grade students of a public school located in Pelotas (Brazil). The results show a higher frequency of substitutions between unvoiced and voiced plosives in consonantal clusters. Traditional impressionistic phonetic transcription did not show related errors in the speech, despite them being expected to appear during the first language acquisition period. However, acoustic analyses showed that phonetic/phonological improvement may influence the writing of plosive segments.
id UFG-8_2f3bb820021fe86fe9c25c01816c372f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/35632
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - BrasilIntercambios ortográficos de las consonantes oclusivas en el portugués brasileño: datos de Pelotas /RS - BrasilTrocas ortográficas de consoantes oclusivas no português brasileiro: dados de pelotas/rs - BrasiLiteracyplosivesphonetic/phonological improvement.Adquisición de la escrituraoclusivasperfeccionamiento fonético/fonológico.Aquisição da escritaoclusivasaprimoramento fonético/fonológico.This study examines how phonetic/phonological inaccuracies may impact on orthographic errors, especially on those related to plosive segments. Aiming this, spoken and written data of 11 children were collected. The subjects were second grade students of a public school located in Pelotas (Brazil). The results show a higher frequency of substitutions between unvoiced and voiced plosives in consonantal clusters. Traditional impressionistic phonetic transcription did not show related errors in the speech, despite them being expected to appear during the first language acquisition period. However, acoustic analyses showed that phonetic/phonological improvement may influence the writing of plosive segments.En este trabajo se observa de qué forma la ocurrencia de imprecisiones fonético-fonológicas influye en los intercambios ortográficos relacionados a los segmentos oclusivos. Para eso, se colectaron datos de habla y de escritura de once niños, entre siete y ocho años, alumnos del segundo año de una escuela pública. Los datos se colectaron a través de tres etapas metodológicas. A partir del corpus colectado, se observó que los intercambios más frecuentes surgen en la relación sorda/sonora y en las sílabas construidas por encuentros consonánticos. El análisis auditivo no demostró la correspondencia de esos intercambios en el habla, sin embargo, el análisis acústico presenta señales de perfeccionamiento fonético/fonológico en la escritura de los segmentos oclusivos.Neste trabalho, observa-se de que forma a ocorrência de imprecisões fonético/fonológicas pode refletir nas trocas ortográficas relacionadas aos segmentos oclusivos. Para tanto, foram coletados dados de fala e de escrita de onze crianças, com faixa etária entre sete e oito anos, estudantes do segundo ano de uma escola pública, por meio de três etapas metodológicas. A partir do corpus obtido, nota-se maior ocorrência de trocas de oclusivas na relação surda/sonora e em sílabas constituídas por encontros consonantais. A análise de outiva não evidenciou a correspondência dessas trocas na fala, no entanto, análises acústicas revelaram indícios do papel do aprimoramento fonético/fonológico na escrita dos segmentos oclusivos.Universidade Federal de Goiás2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/3563210.5216/sig.v29i2.35632Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); 504-527Signótica; v. 29 n. 2 (2017); 504-5272316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632/24068https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632/25019Damé, Vergília SpieringFerreira-Gonçalves, Giovanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-09T14:15:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/35632Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:19.199891Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
Intercambios ortográficos de las consonantes oclusivas en el portugués brasileño: datos de Pelotas /RS - Brasil
Trocas ortográficas de consoantes oclusivas no português brasileiro: dados de pelotas/rs - Brasi
title Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
spellingShingle Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
Damé, Vergília Spiering
Literacy
plosives
phonetic/phonological improvement.
Adquisición de la escritura
oclusivas
perfeccionamiento fonético/fonológico.
Aquisição da escrita
oclusivas
aprimoramento fonético/fonológico.
title_short Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
title_full Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
title_fullStr Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
title_full_unstemmed Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
title_sort Orthographic Errors In Brazilian Portuguese Plosive Consonants: Data From Pelotas /RS - Brasil
author Damé, Vergília Spiering
author_facet Damé, Vergília Spiering
Ferreira-Gonçalves, Giovana
author_role author
author2 Ferreira-Gonçalves, Giovana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damé, Vergília Spiering
Ferreira-Gonçalves, Giovana
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
plosives
phonetic/phonological improvement.
Adquisición de la escritura
oclusivas
perfeccionamiento fonético/fonológico.
Aquisição da escrita
oclusivas
aprimoramento fonético/fonológico.
topic Literacy
plosives
phonetic/phonological improvement.
Adquisición de la escritura
oclusivas
perfeccionamiento fonético/fonológico.
Aquisição da escrita
oclusivas
aprimoramento fonético/fonológico.
description This study examines how phonetic/phonological inaccuracies may impact on orthographic errors, especially on those related to plosive segments. Aiming this, spoken and written data of 11 children were collected. The subjects were second grade students of a public school located in Pelotas (Brazil). The results show a higher frequency of substitutions between unvoiced and voiced plosives in consonantal clusters. Traditional impressionistic phonetic transcription did not show related errors in the speech, despite them being expected to appear during the first language acquisition period. However, acoustic analyses showed that phonetic/phonological improvement may influence the writing of plosive segments.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632
10.5216/sig.v29i2.35632
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632
identifier_str_mv 10.5216/sig.v29i2.35632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632/24068
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35632/25019
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); 504-527
Signótica; v. 29 n. 2 (2017); 504-527
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875045936332800