Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neres, Fernanda Passos da Trindade Jorge
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Nicolaides, Christine Siqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/38393
Resumo: In a research context of the subproject Letters- English/UFRJ PIBID/CAPES it was possible to observe a balance concerning decision making by students. Instead  of  students  guided  by  tasks  only  defined  by  their  coordinator,  they became more responsible for their work. This paper aims to understand the promotion of sociocultural autonomy (OXFORD, 2013) among undergraduate students  involved  in  the  project.  We  bring  up  some  examples  on  how  the conduction of this PIBID Project was carried away along pedagogical meetings and how this balance of decision making reflects in the classroom when these undergraduate students act then as teachers.
id UFG-8_9b771dc8d3d79c233ee85f5dc95803f4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/38393
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes contextPromoción de la autonomía sociocultural de profesores de inglés em formación inicial en el contexto PIBID/CapesPromovendo a autonomia sociocultural de professores de inglês em formação inicial no contexto PIBID/CAPESsociocultural autonomypre-service teacher educationlanguage teachingautonomía socioculturalformación inicial de profesoresenseñanza de lenguas.autonomia socioculturalformação inicial de professoresensino de línguas.In a research context of the subproject Letters- English/UFRJ PIBID/CAPES it was possible to observe a balance concerning decision making by students. Instead  of  students  guided  by  tasks  only  defined  by  their  coordinator,  they became more responsible for their work. This paper aims to understand the promotion of sociocultural autonomy (OXFORD, 2013) among undergraduate students  involved  in  the  project.  We  bring  up  some  examples  on  how  the conduction of this PIBID Project was carried away along pedagogical meetings and how this balance of decision making reflects in the classroom when these undergraduate students act then as teachers.A  partir  de  la  observación  y  del  análisis  de  un  contexto  de  investigación del  sub-proyecto  Letras-Inglés/UFRJ  del  PIBID/CAPES  se  verificó  que los  licenciados,  en  lugar  de  guiarse  apenas  por  las  tareas  definidas  por  el coordinador, se responsabilizaban por el trabajo, ocasionando un equilibrio en lo que se refiere a la tomada de decisiones entre esos participantes del proyecto. De esa forma, este trabajo tiene el objetivo de comprender la promoción de la  autonomía  sociocultural  (OXFORD,  2003),  por  parte  de  los  licenciados envueltos en el proyecto, destacando algunos ejemplos de cómo la conducción de ese Proyecto PIBID aconteció a lo largo de las reuniones pedagógicas y como ese equilibrio en la tomada de decisiones se reflete, en la sala de clase, cuando esos licenciados pasan a actuar como profesores.A partir da observação e análise de um contexto de pesquisa do subprojeto Letras-Inglês/UFRJ do PIBIB/CAPES verificou-se que os licenciandos, ao invés de se guiarem apenas por tarefas definidas pelo coordenador, se responsabilizavam pelo trabalho, ocorrendo um equilíbrio no que se refere à tomada de decisões entre  esses  participantes  do  projeto.  Sendo  assim,  este  trabalho  tem  como objetivo  compreender  a  promoção  da  autonomia  sociocultural  (OXFORD, 2003),  por  parte  desses  licenciandos  envolvidos  no  projeto,  trazendo  à  tona alguns exemplos de como a condução desse Projeto PIBID se deu ao longo das  reuniões  pedagógicas  e  como  esse  equilíbrio  na  tomada  de  decisões  se reflete, na sala de aula, quando esses licenciandos passam então a atuar como professores. Universidade Federal de Goiás2016-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/3839310.5216/sig.v28i2.38393Signótica; Vol. 28 No. 2 (2016); 311-338Signótica; v. 28 n. 2 (2016); 311-3382316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/38393/22129https://revistas.ufg.br/sig/article/view/38393/24971Neres, Fernanda Passos da Trindade JorgeNicolaides, Christine Siqueirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-20T12:30:20Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/38393Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:19.537446Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context
Promoción de la autonomía sociocultural de profesores de inglés em formación inicial en el contexto PIBID/Capes
Promovendo a autonomia sociocultural de professores de inglês em formação inicial no contexto PIBID/CAPES
title Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context
spellingShingle Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context
Neres, Fernanda Passos da Trindade Jorge
sociocultural autonomy
pre-service teacher education
language teaching
autonomía sociocultural
formación inicial de profesores
enseñanza de lenguas.
autonomia sociocultural
formação inicial de professores
ensino de línguas.
title_short Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context
title_full Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context
title_fullStr Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context
title_full_unstemmed Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context
title_sort Promoting sociocultural autonomy in pre-service teacher education of English in the PIBID/Capes context
author Neres, Fernanda Passos da Trindade Jorge
author_facet Neres, Fernanda Passos da Trindade Jorge
Nicolaides, Christine Siqueira
author_role author
author2 Nicolaides, Christine Siqueira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neres, Fernanda Passos da Trindade Jorge
Nicolaides, Christine Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv sociocultural autonomy
pre-service teacher education
language teaching
autonomía sociocultural
formación inicial de profesores
enseñanza de lenguas.
autonomia sociocultural
formação inicial de professores
ensino de línguas.
topic sociocultural autonomy
pre-service teacher education
language teaching
autonomía sociocultural
formación inicial de profesores
enseñanza de lenguas.
autonomia sociocultural
formação inicial de professores
ensino de línguas.
description In a research context of the subproject Letters- English/UFRJ PIBID/CAPES it was possible to observe a balance concerning decision making by students. Instead  of  students  guided  by  tasks  only  defined  by  their  coordinator,  they became more responsible for their work. This paper aims to understand the promotion of sociocultural autonomy (OXFORD, 2013) among undergraduate students  involved  in  the  project.  We  bring  up  some  examples  on  how  the conduction of this PIBID Project was carried away along pedagogical meetings and how this balance of decision making reflects in the classroom when these undergraduate students act then as teachers.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/38393
10.5216/sig.v28i2.38393
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/38393
identifier_str_mv 10.5216/sig.v28i2.38393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/38393/22129
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/38393/24971
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 28 No. 2 (2016); 311-338
Signótica; v. 28 n. 2 (2016); 311-338
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875045947867136