Adressing in the propositions of text production in elementary education textbook
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/49065 |
Resumo: | The present study aims to analyze how text production proposals presented in elementary schools textbooks guide the student in terms of interlocution, observing if the material worries in characterize the likely interlocutor in the text to be produced by the student. The dialogic theory of Bakhtin is taken as a base, adopting a Enunciative-discursive perspective of language. Text production proposals in the collection Português: Linguagens, by Willian Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães were analyzed. From the analyzed corpus, it was observed that the proposals do not present a detailed characterization of the possible interlocutor, not fully contemplating the Bakhtinian notion of addressing. Thus, because they do not explain who the other of the discourse is, the writing produced by the student may, in addition to becoming artificial, not favor the establishment of an active and effective dialogue between the interactants. |
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Adressing in the propositions of text production in elementary education textbookDireccionamiento en las propuestas de producción textual en libro didáctico de la enseñanza fundamentalEndereçamento nas propostas de produção textual em livro didático do ensino fundamentalAddressing. Text production. Textbook.Direccionamiento. Producción textual. Libro didáctico.Endereçamento. Produção textual. Livro didático.The present study aims to analyze how text production proposals presented in elementary schools textbooks guide the student in terms of interlocution, observing if the material worries in characterize the likely interlocutor in the text to be produced by the student. The dialogic theory of Bakhtin is taken as a base, adopting a Enunciative-discursive perspective of language. Text production proposals in the collection Português: Linguagens, by Willian Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães were analyzed. From the analyzed corpus, it was observed that the proposals do not present a detailed characterization of the possible interlocutor, not fully contemplating the Bakhtinian notion of addressing. Thus, because they do not explain who the other of the discourse is, the writing produced by the student may, in addition to becoming artificial, not favor the establishment of an active and effective dialogue between the interactants.El presente estudio tiene por objetivo analizar cómo propuestas de producción textual vehiculadas en libro didáctico de la Enseñanza Fundamental sitúan al alumno en términos de interlocución, observando si ese material presenta la preocupación de caracterizar al probable interlocutor del texto a ser producido por el alumno. Se toma como base la teoría dialógica de Bakhtin, adoptándose perspectiva enunciativo-discursiva de lenguaje. Se optó por el análisis de propuestas de producción textual presentes en la colección Português: Linguagens, dos autores Willian Roberto Cereja y Thereza Cochar Magalhães. A partir del corpus analizado, se observó que las referidas propuestas no presentan una caracterización detallada del posible interlocutor, no contemplando plenamente la noción bakhtiniana de direccionamiento. Así, en función de ellas no explicitar quién es el otro del discurso, la escritura producida por el estudiante puede, además de tornarse artificial, no favorecer el establecimiento de un activo y efectivo diálogo entre los interactivos.O presente estudo visa a analisar como propostas de produção textual veiculadas em livro didático do Ensino Fundamental situam o estudante em termos de interlocução, observando se esse material tem a preocupação de caracterizar o provável interlocutor da escrita a ser elaborada pelo aluno. Para tanto, tomou-se como base a teoria dialógica de Bakhtin, adotando-se a perspectiva enunciativo-discursiva de linguagem. Optou-se pela análise de propostas de produção textual presentes na coleção Português: Linguagens, dos autores Willian Roberto Cereja e Thereza Cochar Magalhães. A partir do corpus analisado, observou-se que as referidas propostas não apresentam caracterização detalhada do possível interlocutor, não contemplando plenamente a noção bakhtiniana de endereçamento. Assim, em função de elas não explicitarem quem é o outro do discurso, a escrita produzida pelo estudante pode, além de tornar-se artificial, não favorecer o estabelecimento de um ativo e efetivo diálogo entre os interactantes.Universidade Federal de Goiás2018-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/4906510.5216/sig.v30i2.49065Signótica; Vol. 30 No. 2 (2018); 296-317Signótica; v. 30 n. 2 (2018); 296-3172316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/49065/25436Copyright (c) 2018 Signóticainfo:eu-repo/semantics/openAccessKaodoinski, Fabiana Brocchetto Ramos, Flávia2022-03-23T14:31:08Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/49065Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:22.618913Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
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