Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, José Wellisten Abreu
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Leitão, Liane Velloso, Costa, Thiago Magno de Carvalho, Ferraz, Mônica Mano Trindade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35626
Resumo: In this article we have the aim to analyze the educational work represented in texts which (re)shape the work of Portuguese language teachers in terms of prescribed work. Therefore we intended to make a detailed review of the following sections of the National Curricular Parameters (PCN): “Learning and  Teaching  Portuguese  Language  in  schools”, “Considerations  related  to didactic treatment of content” and the subsections which focused the “Didatic Treatment”.  Our  analysis  focuses  on  modalizations  referring  to  the  work of  the  teacher,  as  suggested  by  Bronckart  in  the  theoretical  framework  of Sociodiscursive Interactionism (SDI).
id UFG-8_b64d20a2bad80e9727fdea0270f5ab7d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/35626
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ actingConsideraciones sobre el trabajo prescrito: reflexiones sobre las modalizaciones que inciden sobre la actuación docenteConsiderações sobre o trabalho prescrito: reflexões sobre as modalizações que incidem sobre o agir docentePCNSDIprescriptionteaching workmodalization.ISDPCNprescripcióntrabajo docentemodalización.ISDPCNprescriçãotrabalho docentemodalização.In this article we have the aim to analyze the educational work represented in texts which (re)shape the work of Portuguese language teachers in terms of prescribed work. Therefore we intended to make a detailed review of the following sections of the National Curricular Parameters (PCN): “Learning and  Teaching  Portuguese  Language  in  schools”, “Considerations  related  to didactic treatment of content” and the subsections which focused the “Didatic Treatment”.  Our  analysis  focuses  on  modalizations  referring  to  the  work of  the  teacher,  as  suggested  by  Bronckart  in  the  theoretical  framework  of Sociodiscursive Interactionism (SDI). En este artículo, visamos analizar el trabajo educacional representado en los textos  que  (re)configuran  el  trabajo  del  profesor  de  lengua  portuguesa  en la  dimensión  del  trabajo  prescrito.  Para  tanto,  analizaremos  las  siguientes secciones  de  los  Parámetros  Curriculares  Nacionales  (PCN):  “Aprender y  Enseñar  Lengua  Portuguesa  en  la  escuela”,  “Consideraciones  sobre  el tratamiento  didáctico  de  los  contenidos”  y  las  subsecciones  destinadas  al “Tratamiento  Didáctico”.  Nuestro  análisis  focaliza  las  modalizaciones  que hacen  referencia  al  trabajo  del  profesor,  tal  como  sugeridas  por  Bronckart (2012, [1999]) en el cuadro teórico del Interaccionismo Sociodiscursivo (ISD).Neste  artigo,  visamos  analisar  o  trabalho  educacional  representado  nos textos  que  (re)configuram  o  trabalho  do  professor  de  língua  portuguesa  na dimensão do trabalho prescrito. Para tanto, analisaremos as seguintes seções dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): “Aprender e Ensinar Língua Portuguesa na escola”, “Considerações a respeito do tratamento didático dos conteúdos” e as subseções destinadas ao “Tratamento Didático”. Nossa análise focaliza as modalizações que se referem ao trabalho do professor, tal como sugeridas por Bronckart (2012, [1999]) no quadro teórico do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD).Universidade Federal de Goiás2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/3562610.5216/sig.v27i2.35626Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 583-604Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 583-6042316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/35626/19775Souza, José Wellisten AbreuLeitão, Liane VellosoCosta, Thiago Magno de CarvalhoFerraz, Mônica Mano Trindadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-20T12:10:47Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/35626Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:19.018968Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting
Consideraciones sobre el trabajo prescrito: reflexiones sobre las modalizaciones que inciden sobre la actuación docente
Considerações sobre o trabalho prescrito: reflexões sobre as modalizações que incidem sobre o agir docente
title Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting
spellingShingle Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting
Souza, José Wellisten Abreu
PCN
SDI
prescription
teaching work
modalization.
ISD
PCN
prescripción
trabajo docente
modalización.
ISD
PCN
prescrição
trabalho docente
modalização.
title_short Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting
title_full Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting
title_fullStr Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting
title_full_unstemmed Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting
title_sort Considerations about prescribed work: reflections on modalizations which focus on teachers’ acting
author Souza, José Wellisten Abreu
author_facet Souza, José Wellisten Abreu
Leitão, Liane Velloso
Costa, Thiago Magno de Carvalho
Ferraz, Mônica Mano Trindade
author_role author
author2 Leitão, Liane Velloso
Costa, Thiago Magno de Carvalho
Ferraz, Mônica Mano Trindade
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, José Wellisten Abreu
Leitão, Liane Velloso
Costa, Thiago Magno de Carvalho
Ferraz, Mônica Mano Trindade
dc.subject.por.fl_str_mv PCN
SDI
prescription
teaching work
modalization.
ISD
PCN
prescripción
trabajo docente
modalización.
ISD
PCN
prescrição
trabalho docente
modalização.
topic PCN
SDI
prescription
teaching work
modalization.
ISD
PCN
prescripción
trabajo docente
modalización.
ISD
PCN
prescrição
trabalho docente
modalização.
description In this article we have the aim to analyze the educational work represented in texts which (re)shape the work of Portuguese language teachers in terms of prescribed work. Therefore we intended to make a detailed review of the following sections of the National Curricular Parameters (PCN): “Learning and  Teaching  Portuguese  Language  in  schools”, “Considerations  related  to didactic treatment of content” and the subsections which focused the “Didatic Treatment”.  Our  analysis  focuses  on  modalizations  referring  to  the  work of  the  teacher,  as  suggested  by  Bronckart  in  the  theoretical  framework  of Sociodiscursive Interactionism (SDI).
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35626
10.5216/sig.v27i2.35626
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35626
identifier_str_mv 10.5216/sig.v27i2.35626
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/35626/19775
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 583-604
Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 583-604
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875045930041344