A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Patrícia Helena da Silva
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Tilio, Rogério Casanovas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009
Resumo: This study investigates the adequacy of the english coursebook used in an acceleration program from SME-RJ, the Acelera Brasil Program, which is sociointeracional in nature. Taking Systemic-Functional Linguistics as its socio-semiotics language theory and using specifically the Transitivity System, the study analyzes the processes in the activities headings, seeking to understand the nature of teaching and learning practices which constitute the book. The results point to pedagogical conceptions dissociated from critical issues and discussion of ideological bias, leading to discrepancies between the Program and the coursebook.
id UFG-8_e829548b51a3b2a7d0b79be11c777bf2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/40009
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practicesUn análisis de los procesos presentes en enunciados de un libro didáctico de inglés: una perspectiva sistémico-funcional de prácticas de enseñanza y aprendizajeUma análise dos processos presentes em enunciados de um livro didático de inglês: uma perspectiva sistêmico-funcional de práticas de ensino e aprendizagemEnglish coursebookAcelera Brasil Program – SME-RJsystem of transitivity.Libro didáctico de inglésPrograma Acelera Brasil – SME – RJSistema de Transitividad.Livro didático de inglêsPrograma Acelera Brasil – SME-RJSistema de Transitividade.This study investigates the adequacy of the english coursebook used in an acceleration program from SME-RJ, the Acelera Brasil Program, which is sociointeracional in nature. Taking Systemic-Functional Linguistics as its socio-semiotics language theory and using specifically the Transitivity System, the study analyzes the processes in the activities headings, seeking to understand the nature of teaching and learning practices which constitute the book. The results point to pedagogical conceptions dissociated from critical issues and discussion of ideological bias, leading to discrepancies between the Program and the coursebook.Este trabajo investiga la adecuación del libro didáctico de inglés utilizado en un programa de aceleración de la enseñanza de SME- RJ, el Programa Acelera Brasil, de naturaleza sociointeraccional. Adoptando la Lingüística Sistémico-Funcional como teoría socio-semiótica del lenguaje y utilizando específicamente el Sistema de Transitividad, se analizarán los procesos presentes en los enunciados de las actividades, buscando comprender la naturaleza de las prácticas de enseñanza y aprendizaje que constituyen el libro. Los resultados orientan hacia las concepciones pedagógicas desvinculadas de cuestiones de criticidad e ideología, generando discrepancias entre el Programa y el libro didáctico.Este trabalho investiga a adequação do livro didático de inglês utilizado em um programa de aceleração da SME-RJ, o Programa Acelera Brasil, de natureza sociointeracional. Tomando a Linguística Sistêmico-Funcional como teoria sócio-semiótica de linguagem e utilizando especificamente o Sistema de Transitividade, são analisados os processos presentes nos enunciados das atividades, buscando compreender a natureza das práticas de ensino e aprendizagem que constituem o livro. Os resultados apontam para concepções pedagógicas desvinculadas de questões de criticidade e ideologia, gerando discrepâncias entre o Programa e o livro didático.Universidade Federal de Goiás2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/4000910.5216/sig.v29i2.40009Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); Port. 403-429/Eng. 431-454Signótica; v. 29 n. 2 (2017); Port. 403-429/Eng. 431-4542316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009/24058https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009/24203https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009/25016Copyright (c) 2017 Signóticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Patrícia Helena da SilvaTilio, Rogério Casanovas2018-01-09T14:11:48Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/40009Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:19.861164Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices
Un análisis de los procesos presentes en enunciados de un libro didáctico de inglés: una perspectiva sistémico-funcional de prácticas de enseñanza y aprendizaje
Uma análise dos processos presentes em enunciados de um livro didático de inglês: uma perspectiva sistêmico-funcional de práticas de ensino e aprendizagem
title A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices
spellingShingle A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices
Costa, Patrícia Helena da Silva
English coursebook
Acelera Brasil Program – SME-RJ
system of transitivity.
Libro didáctico de inglés
Programa Acelera Brasil – SME – RJ
Sistema de Transitividad.
Livro didático de inglês
Programa Acelera Brasil – SME-RJ
Sistema de Transitividade.
title_short A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices
title_full A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices
title_fullStr A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices
title_full_unstemmed A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices
title_sort A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices
author Costa, Patrícia Helena da Silva
author_facet Costa, Patrícia Helena da Silva
Tilio, Rogério Casanovas
author_role author
author2 Tilio, Rogério Casanovas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Patrícia Helena da Silva
Tilio, Rogério Casanovas
dc.subject.por.fl_str_mv English coursebook
Acelera Brasil Program – SME-RJ
system of transitivity.
Libro didáctico de inglés
Programa Acelera Brasil – SME – RJ
Sistema de Transitividad.
Livro didático de inglês
Programa Acelera Brasil – SME-RJ
Sistema de Transitividade.
topic English coursebook
Acelera Brasil Program – SME-RJ
system of transitivity.
Libro didáctico de inglés
Programa Acelera Brasil – SME – RJ
Sistema de Transitividad.
Livro didático de inglês
Programa Acelera Brasil – SME-RJ
Sistema de Transitividade.
description This study investigates the adequacy of the english coursebook used in an acceleration program from SME-RJ, the Acelera Brasil Program, which is sociointeracional in nature. Taking Systemic-Functional Linguistics as its socio-semiotics language theory and using specifically the Transitivity System, the study analyzes the processes in the activities headings, seeking to understand the nature of teaching and learning practices which constitute the book. The results point to pedagogical conceptions dissociated from critical issues and discussion of ideological bias, leading to discrepancies between the Program and the coursebook.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009
10.5216/sig.v29i2.40009
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009
identifier_str_mv 10.5216/sig.v29i2.40009
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009/24058
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009/24203
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009/25016
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Signótica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Signótica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); Port. 403-429/Eng. 431-454
Signótica; v. 29 n. 2 (2017); Port. 403-429/Eng. 431-454
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875045955207168