COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poíesis Pedagógica |
Texto Completo: | https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996 |
Resumo: | With the intention of understanding what is shown about the scholar text from the scientific productions of Venezuelan researchers During the 2011-2018 period, we developed the research with a phenomenological perspective to analyze the material from a subjective / intersubjective dialogue. The researchers' approaches show that the textbook that is distributed in Venezuelan schools carries conceptual and axiological errors, and favors the imposition of governmental discourse for the benefit of its representatives. However, the material analyzed represents the opportunity to emphasize the participation of the school society in the preparation of a historically unattended material. |
id |
UFG-9_3191acc2423b05b293d28ea1f696abc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/58996 |
network_acronym_str |
UFG-9 |
network_name_str |
Poíesis Pedagógica |
repository_id_str |
|
spelling |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”With the intention of understanding what is shown about the scholar text from the scientific productions of Venezuelan researchers During the 2011-2018 period, we developed the research with a phenomenological perspective to analyze the material from a subjective / intersubjective dialogue. The researchers' approaches show that the textbook that is distributed in Venezuelan schools carries conceptual and axiological errors, and favors the imposition of governmental discourse for the benefit of its representatives. However, the material analyzed represents the opportunity to emphasize the participation of the school society in the preparation of a historically unattended material.Con la intención de comprender lo que se muestra sobre el texto escolar a partir de las producciones científicas de investigadores venezolanos durante el periodo 2011-2018, desarrollamos la investigación con una mirada fenomenológica para analizar el material desde un diálogo subjetivo/intersubjetivo. Los enfoques de los investigadores muestran que el libro de texto que se distribuye en las escuelas venezolanas es portador de errores conceptuales y axiológicos, además favorece la imposición del discurso gubernamental en beneficio de sus representantes. Sin embargo, el material analizado representa la oportunidad para hacer hincapié en la participación de la sociedad escolar en cuanto a la preparación de un material históricamente desatendido.Na tentativa de compreender o que se mostra sobre o livro didático a partir das pesquisas publicadas por pesquisadores venezuelanos no período 2011-2018, desenvolvemos este trabalho com um viés fenomenológico, sendo possível analisar o material por meio de um diálogo que se caracteriza como subjetivo/intersubjetivo. A partir das abordagens dos pesquisadores, conclui-se que o livro didático distribuído nas escolas possui equívocos conceituais e axiológicos, além de impor o discurso do governo em benefício de seus representantes. No entanto, o material analisado representa uma oportunidade de uma maior participação da sociedade escolar em relação a um recurso que tem sido historicamente ignorado.Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/5899610.5216/rppoi.v17i1.58996Poíesis Pedagógica; v. 17 n. 1 (2019): Poíesis Pedagógica - Edição Contínua; 126-1382178-44421679-2319reponame:Poíesis Pedagógicainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996/35088Copyright (c) 2019 Poíesis Pedagógicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPuente Chacón, Daniel JoséRios Melo, Marlene2020-07-24T13:35:37ZRevistahttps://www.revistas.ufg.br/poiesisPUB |
dc.title.none.fl_str_mv |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO” |
title |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO” |
spellingShingle |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO” Puente Chacón, Daniel José |
title_short |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO” |
title_full |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO” |
title_fullStr |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO” |
title_full_unstemmed |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO” |
title_sort |
COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO” |
author |
Puente Chacón, Daniel José |
author_facet |
Puente Chacón, Daniel José Rios Melo, Marlene |
author_role |
author |
author2 |
Rios Melo, Marlene |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Puente Chacón, Daniel José Rios Melo, Marlene |
description |
With the intention of understanding what is shown about the scholar text from the scientific productions of Venezuelan researchers During the 2011-2018 period, we developed the research with a phenomenological perspective to analyze the material from a subjective / intersubjective dialogue. The researchers' approaches show that the textbook that is distributed in Venezuelan schools carries conceptual and axiological errors, and favors the imposition of governmental discourse for the benefit of its representatives. However, the material analyzed represents the opportunity to emphasize the participation of the school society in the preparation of a historically unattended material. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996 10.5216/rppoi.v17i1.58996 |
url |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996 |
identifier_str_mv |
10.5216/rppoi.v17i1.58996 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996/35088 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Poíesis Pedagógica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Poíesis Pedagógica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poíesis Pedagógica; v. 17 n. 1 (2019): Poíesis Pedagógica - Edição Contínua; 126-138 2178-4442 1679-2319 reponame:Poíesis Pedagógica instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Poíesis Pedagógica |
collection |
Poíesis Pedagógica |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1733086329872318464 |