COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Puente Chacón, Daniel José
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rios Melo, Marlene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poíesis Pedagógica
Texto Completo: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996
Resumo: With the intention of understanding what is shown about the scholar text from the scientific productions of Venezuelan researchers During the 2011-2018 period, we developed the research with a phenomenological perspective to analyze the material from a subjective / intersubjective dialogue. The researchers' approaches show that the textbook that is distributed in Venezuelan schools carries conceptual and axiological errors, and favors the imposition of governmental discourse for the benefit of its representatives. However, the material analyzed represents the opportunity to emphasize the participation of the school society in the preparation of a historically unattended material.
id UFG-9_3191acc2423b05b293d28ea1f696abc9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/58996
network_acronym_str UFG-9
network_name_str Poíesis Pedagógica
repository_id_str
spelling COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”With the intention of understanding what is shown about the scholar text from the scientific productions of Venezuelan researchers During the 2011-2018 period, we developed the research with a phenomenological perspective to analyze the material from a subjective / intersubjective dialogue. The researchers' approaches show that the textbook that is distributed in Venezuelan schools carries conceptual and axiological errors, and favors the imposition of governmental discourse for the benefit of its representatives. However, the material analyzed represents the opportunity to emphasize the participation of the school society in the preparation of a historically unattended material.Con la intención de comprender lo que se muestra sobre el texto escolar a partir de las producciones científicas de investigadores venezolanos durante el periodo 2011-2018, desarrollamos la investigación con una mirada fenomenológica para analizar el material desde un diálogo subjetivo/intersubjetivo. Los enfoques de los investigadores muestran que el libro de texto que se distribuye en las escuelas venezolanas es portador de errores conceptuales y axiológicos, además favorece la imposición del discurso gubernamental en beneficio de sus representantes. Sin embargo, el material analizado representa la oportunidad para hacer hincapié en la participación de la sociedad escolar en cuanto a la preparación de un material históricamente desatendido.Na tentativa de compreender o que se mostra sobre o livro didático a partir das pesquisas publicadas por pesquisadores venezuelanos no período 2011-2018, desenvolvemos este trabalho com um viés fenomenológico, sendo possível analisar o material por meio de um diálogo que se caracteriza como subjetivo/intersubjetivo. A partir das abordagens dos pesquisadores, conclui-se que o livro didático distribuído nas escolas possui equívocos conceituais e axiológicos, além de impor o discurso do governo em benefício de seus representantes. No entanto, o material analisado representa uma oportunidade de uma maior participação da sociedade escolar em relação a um recurso que tem sido historicamente ignorado.Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/5899610.5216/rppoi.v17i1.58996Poíesis Pedagógica; v. 17 n. 1 (2019): Poíesis Pedagógica - Edição Contínua; 126-1382178-44421679-2319reponame:Poíesis Pedagógicainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996/35088Copyright (c) 2019 Poíesis Pedagógicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPuente Chacón, Daniel JoséRios Melo, Marlene2020-07-24T13:35:37ZRevistahttps://www.revistas.ufg.br/poiesisPUB
dc.title.none.fl_str_mv COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
title COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
spellingShingle COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
Puente Chacón, Daniel José
title_short COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
title_full COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
title_fullStr COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
title_full_unstemmed COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
title_sort COMPREENSÕES SOBRE O LIVRO DIDÁTICO DO PROGRAMA “COLECCIÓN BICENTENARIO”
author Puente Chacón, Daniel José
author_facet Puente Chacón, Daniel José
Rios Melo, Marlene
author_role author
author2 Rios Melo, Marlene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Puente Chacón, Daniel José
Rios Melo, Marlene
description With the intention of understanding what is shown about the scholar text from the scientific productions of Venezuelan researchers During the 2011-2018 period, we developed the research with a phenomenological perspective to analyze the material from a subjective / intersubjective dialogue. The researchers' approaches show that the textbook that is distributed in Venezuelan schools carries conceptual and axiological errors, and favors the imposition of governmental discourse for the benefit of its representatives. However, the material analyzed represents the opportunity to emphasize the participation of the school society in the preparation of a historically unattended material.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996
10.5216/rppoi.v17i1.58996
url https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996
identifier_str_mv 10.5216/rppoi.v17i1.58996
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/58996/35088
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Poíesis Pedagógica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Poíesis Pedagógica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão
dc.source.none.fl_str_mv Poíesis Pedagógica; v. 17 n. 1 (2019): Poíesis Pedagógica - Edição Contínua; 126-138
2178-4442
1679-2319
reponame:Poíesis Pedagógica
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Poíesis Pedagógica
collection Poíesis Pedagógica
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1733086329872318464