O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ramos da Silva, Nathaly Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poíesis Pedagógica
Texto Completo: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654
Resumo: This article focuses on practices of literary education in a public school mediated by literary books. We intend to understand the teacher’s strategies to mediate this practices highlighting the criteria for selecting the books and their forms of access. The theoretical-methodological perspective, inspired in a etnographic view, is based on the concepts of ideological literacy, literature and mediation. The data were produced through classroom observations, teacher’s interview and a questionnaire applied to the students. The results indicate that the teacher's mediation was decisive and adequate to educate an autonomous reader, involved with the literary text, breaking with inadequate practices of schooling the literature.
id UFG-9_ca90dad99d04e82534df1c48425a3e7a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/59654
network_acronym_str UFG-9
network_name_str Poíesis Pedagógica
repository_id_str
spelling O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTALThis article focuses on practices of literary education in a public school mediated by literary books. We intend to understand the teacher’s strategies to mediate this practices highlighting the criteria for selecting the books and their forms of access. The theoretical-methodological perspective, inspired in a etnographic view, is based on the concepts of ideological literacy, literature and mediation. The data were produced through classroom observations, teacher’s interview and a questionnaire applied to the students. The results indicate that the teacher's mediation was decisive and adequate to educate an autonomous reader, involved with the literary text, breaking with inadequate practices of schooling the literature.Este artículo tiene como su principal pregunta la reflexión sobre las prácticas de educación literaria que tuvo lugar en una escuela pública mediada por el libro. Buscamos comprender las estrategias de mediación de un maestro y resaltar los criterios de selección de libros para leer y sus formas de acceso. La perspectiva teórico-metodológica inspirada en el etno se basa en los conceptos de alfabetización ideológica, alfabetización literaria, literatura y mediación. Los datos se produjeron a través de observaciones registradas en el diario de campo, entrevistas con el maestro y cuestionario aplicado a los estudiantes. Los resultados indican que las formas de mediación del docente fueron decisivas y adecuadas en la formación de un lector autónomo e involucradas con el texto literario, rompiendo con prácticas inadecuadas de enseñanza de la literatura.Este artigo tem como questão principal a reflexão sobre práticas de educação literária ocorridas no âmbito de uma escola pública mediadas pelo livro. Buscamos compreender as estratégias de mediação de uma professora e evidenciar os critérios de seleção dos livros a serem lidos e suas formas de acesso. A perspectiva teórico-metodológica, de inspiração etnográfica, baseia-se nos conceitos de letramento ideológico, letramento literário, literatura e mediação. Os dados foram produzidos por meio de observações registradas em diário de campo, entrevistas com a professora e questionário aplicado aos alunos. Os resultados indicam que as formas de mediação da professora foram decisivas e adequadas na formação de um leitor autônomo e envolvido com o texto literário, rompendo com práticas de escolarização inadequada da literatura.Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/5965410.5216/rppoi.v18.59654Poíesis Pedagógica; v. 18 (2020): Poíesis Pedagógica; 27-362178-44421679-2319reponame:Poíesis Pedagógicainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654/35073Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Maria do Socorro Alencar NunesRamos da Silva, Nathaly Cristina2020-11-10T12:03:16ZRevistahttps://www.revistas.ufg.br/poiesisPUB
dc.title.none.fl_str_mv O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
spellingShingle O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
title_short O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_fullStr O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full_unstemmed O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_sort O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
author Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
author_facet Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
Ramos da Silva, Nathaly Cristina
author_role author
author2 Ramos da Silva, Nathaly Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
Ramos da Silva, Nathaly Cristina
description This article focuses on practices of literary education in a public school mediated by literary books. We intend to understand the teacher’s strategies to mediate this practices highlighting the criteria for selecting the books and their forms of access. The theoretical-methodological perspective, inspired in a etnographic view, is based on the concepts of ideological literacy, literature and mediation. The data were produced through classroom observations, teacher’s interview and a questionnaire applied to the students. The results indicate that the teacher's mediation was decisive and adequate to educate an autonomous reader, involved with the literary text, breaking with inadequate practices of schooling the literature.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654
10.5216/rppoi.v18.59654
url https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654
identifier_str_mv 10.5216/rppoi.v18.59654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654/35073
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão
dc.source.none.fl_str_mv Poíesis Pedagógica; v. 18 (2020): Poíesis Pedagógica; 27-36
2178-4442
1679-2319
reponame:Poíesis Pedagógica
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Poíesis Pedagógica
collection Poíesis Pedagógica
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1733086329888047104