O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poíesis Pedagógica |
Texto Completo: | https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654 |
Resumo: | This article focuses on practices of literary education in a public school mediated by literary books. We intend to understand the teacher’s strategies to mediate this practices highlighting the criteria for selecting the books and their forms of access. The theoretical-methodological perspective, inspired in a etnographic view, is based on the concepts of ideological literacy, literature and mediation. The data were produced through classroom observations, teacher’s interview and a questionnaire applied to the students. The results indicate that the teacher's mediation was decisive and adequate to educate an autonomous reader, involved with the literary text, breaking with inadequate practices of schooling the literature. |
id |
UFG-9_ca90dad99d04e82534df1c48425a3e7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/59654 |
network_acronym_str |
UFG-9 |
network_name_str |
Poíesis Pedagógica |
repository_id_str |
|
spelling |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTALThis article focuses on practices of literary education in a public school mediated by literary books. We intend to understand the teacher’s strategies to mediate this practices highlighting the criteria for selecting the books and their forms of access. The theoretical-methodological perspective, inspired in a etnographic view, is based on the concepts of ideological literacy, literature and mediation. The data were produced through classroom observations, teacher’s interview and a questionnaire applied to the students. The results indicate that the teacher's mediation was decisive and adequate to educate an autonomous reader, involved with the literary text, breaking with inadequate practices of schooling the literature.Este artículo tiene como su principal pregunta la reflexión sobre las prácticas de educación literaria que tuvo lugar en una escuela pública mediada por el libro. Buscamos comprender las estrategias de mediación de un maestro y resaltar los criterios de selección de libros para leer y sus formas de acceso. La perspectiva teórico-metodológica inspirada en el etno se basa en los conceptos de alfabetización ideológica, alfabetización literaria, literatura y mediación. Los datos se produjeron a través de observaciones registradas en el diario de campo, entrevistas con el maestro y cuestionario aplicado a los estudiantes. Los resultados indican que las formas de mediación del docente fueron decisivas y adecuadas en la formación de un lector autónomo e involucradas con el texto literario, rompiendo con prácticas inadecuadas de enseñanza de la literatura.Este artigo tem como questão principal a reflexão sobre práticas de educação literária ocorridas no âmbito de uma escola pública mediadas pelo livro. Buscamos compreender as estratégias de mediação de uma professora e evidenciar os critérios de seleção dos livros a serem lidos e suas formas de acesso. A perspectiva teórico-metodológica, de inspiração etnográfica, baseia-se nos conceitos de letramento ideológico, letramento literário, literatura e mediação. Os dados foram produzidos por meio de observações registradas em diário de campo, entrevistas com a professora e questionário aplicado aos alunos. Os resultados indicam que as formas de mediação da professora foram decisivas e adequadas na formação de um leitor autônomo e envolvido com o texto literário, rompendo com práticas de escolarização inadequada da literatura.Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/5965410.5216/rppoi.v18.59654Poíesis Pedagógica; v. 18 (2020): Poíesis Pedagógica; 27-362178-44421679-2319reponame:Poíesis Pedagógicainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654/35073Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Maria do Socorro Alencar NunesRamos da Silva, Nathaly Cristina2020-11-10T12:03:16ZRevistahttps://www.revistas.ufg.br/poiesisPUB |
dc.title.none.fl_str_mv |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
spellingShingle |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes |
title_short |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_fullStr |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full_unstemmed |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_sort |
O LIVRO LITERÁRIO NA FORMAÇÃODE LEITORES DOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
author |
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes |
author_facet |
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes Ramos da Silva, Nathaly Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Ramos da Silva, Nathaly Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes Ramos da Silva, Nathaly Cristina |
description |
This article focuses on practices of literary education in a public school mediated by literary books. We intend to understand the teacher’s strategies to mediate this practices highlighting the criteria for selecting the books and their forms of access. The theoretical-methodological perspective, inspired in a etnographic view, is based on the concepts of ideological literacy, literature and mediation. The data were produced through classroom observations, teacher’s interview and a questionnaire applied to the students. The results indicate that the teacher's mediation was decisive and adequate to educate an autonomous reader, involved with the literary text, breaking with inadequate practices of schooling the literature. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654 10.5216/rppoi.v18.59654 |
url |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654 |
identifier_str_mv |
10.5216/rppoi.v18.59654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/59654/35073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poíesis Pedagógica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poíesis Pedagógica; v. 18 (2020): Poíesis Pedagógica; 27-36 2178-4442 1679-2319 reponame:Poíesis Pedagógica instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Poíesis Pedagógica |
collection |
Poíesis Pedagógica |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1733086329888047104 |