Memórias de suicídio Guarani e Kaiowa na reserva indígena de Dourados: História oral aplicada
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Data de Publicação: | 2021 |
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Resumo: | Añemoĩ ahendu hagua, ahai ha ahecha kuaá hagu ̃ ã kuatiare rupi mombe’upy ojehuvare ñangareko rupive, porundy ñemombe’upy mba’e jehu karai ha ava ohasava tekoasy: jejuvy oikova ava Guarani ha Kaiowa tekoha Douradospe, oimeva Dourados municípiope, Mato Grosso do Sul ruguápe. Ohupitytama mbohapy popa ojehai ko’ava mba ̃ ’e rehe oimeha jejuvy karia’y Kaiowa kuera apytepe, hasyeterei ojehuva ko’ãmba’e hechaharépe, imandu’a rasy omombe’uvo história oral ojerurehaicha: kova mba’e ñemombe’u ha’e ojekuaa haguãmba’e hasyva oiha. Jaikuaa hagu ̃ ã umĩomombe’u’ỹ va’ekue imba’e rasyre, ahendu opaichagua mombe’upy, jejuvy oñandu va’ekue ijehe terãambuere. Upeicha imandu’a rupi ohendukava cheve iñe’e,̃ pytyvõhára ndive rogueru jevy mombe’upy rohecha haguãmba’erepa ãva ojehu. Ndaha’ei che ae ajapo, aiptyvõnte oñondive romombe’u hagua. ̃ Ha tembiapo oñondivepa ojehuvape hina, che hi’ãahendu va’ekue rupive opavave oñandu avei ha ojepy’apy jejuvy oikova Guarani ha Kaiowa kuerare, ha ko dissertação oñemboja’o irundy hendape. Tenondeite amoĩporundy ñemombe’u oikova va’ekue umi: oporaheiva Kaiowa, pastor Terena kuera, Guarani che pytyvõva, omba’apova tesaire ha um ̃ ĩ ohaiva jejuvy rehegua; mokoihã pe amombe’u mba’echapa amboguata ko tembiapo, upepe amoĩmmba’erepa ahai, mávarepa, araka’epa ahai, ha mba’echapa mombe’upy ojehuvare oipotahaicha; mbohapyhape ahai jejuvyre jaikuaa haguãmbaechapa ojehu umĩkaria’y mbytepe, há che mba’echapa añeñandu, ha avei mbaepa upeá cheve ogueru; ha irundyhape ajapo peteĩanálisepe ahendu va’ekue opavavegui, imadu’avo hikuái jejuvyre Guarani há Kaiowa rekope, kova jehai ha’e tekore ha ani haguãjaheja upe mba’e imbarete. |
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Ohupitytama mbohapy popa ojehai ko’ava mba ̃ ’e rehe oimeha jejuvy karia’y Kaiowa kuera apytepe, hasyeterei ojehuva ko’ãmba’e hechaharépe, imandu’a rasy omombe’uvo história oral ojerurehaicha: kova mba’e ñemombe’u ha’e ojekuaa haguãmba’e hasyva oiha. Jaikuaa hagu ̃ ã umĩomombe’u’ỹ va’ekue imba’e rasyre, ahendu opaichagua mombe’upy, jejuvy oñandu va’ekue ijehe terãambuere. Upeicha imandu’a rupi ohendukava cheve iñe’e,̃ pytyvõhára ndive rogueru jevy mombe’upy rohecha haguãmba’erepa ãva ojehu. Ndaha’ei che ae ajapo, aiptyvõnte oñondive romombe’u hagua. ̃ Ha tembiapo oñondivepa ojehuvape hina, che hi’ãahendu va’ekue rupive opavave oñandu avei ha ojepy’apy jejuvy oikova Guarani ha Kaiowa kuerare, ha ko dissertação oñemboja’o irundy hendape. 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Completas três décadas de sucessivos registros de asfixia mecânica e enforcamento entre jovens Kaiowa e Guarani, as doloridas experiências de quem testemunhou a comunidade de destino qualificaram o trabalho incursão planejada à memória de expressão oral nos termos da história oral testemunhal: gênero narrativo direcionado a ouvir grupos marcados por episódios traumáticos. Criticando a noção de “vítima”, acolhi a polifonia de argumentações distintas e desiguais, as quais envolveram as trajetórias sofridas em liames de protagonismo defronte à memória ao fenômeno do suicídio étnico. Aqueles que expressaram oralmente suas memórias, colaboradores, reelaboraram gestos recordatórios passíveis de análise crítica quando estes foram devidamente materializados em suporte escrito e autorizado. Abdicado o encargo de “autor”, busquei cumprir função de mediação entre os colaboradores, projetando a construção conjunta do enredo narrativo. Enquanto operação colaborativa preocupada em elencar argumentos com a finalidade central de promover, pela potência da memória coletiva, debate público aos casos de suicídio Kaiowa e Guarani, a dissertação dividiu-se em três partes, organizados em quatro capítulos interdependes. Distribuída em dois capítulos, a primeira parte dedicou-se à experiência do projeto: o primeiro capítulo definiu as estruturas do projeto ao responder “de quem”, “como”, “quando”, “por quê”, “por quem” e “para quem” se operou em história oral; por sua vez, o segundo capítulo conta a história do projeto desde dilemas éticos envolvendo discutir o fenômeno do suicídio provocado por jovens indígenas até o sentido de minha presença no campo, a qual fez emergir o outro do outro que fui. A segunda parte do texto, compreendida no terceiro capítulo, ocupou-se em apresentar as trajetórias dos 15 colaboradores inscritos em suas respectivas parcelas da memória coletiva: rezadores Kaiowa, pastores Terena, mediadores Guarani, sobreviventes Guarani, psicólogos indigenistas e pesquisadores indigenistas. A terceira parte da dissertação, por fim, se endereçou ao quarto capítulo, o qual se reportou a análise dos eixos temáticos comuns do corpus documental, ressaltando uma memória de suicídio Guarani e Kaiowa constituída por alianças, disputas e estratégias interétnicas. Este é um texto sobre vida e destinação.I proposed listening, writing, and analyzing, through this academic project of applied oral history, fifteen stories between indigenous and non-indigenous people affected by a common drama: the suicide of indigenous people of the Guarani and Kaiowa ethnic groups in the Indigenous Reserve of Dourados, located in the city of Dourados, in the south of Mato Grosso do Sul. It has turned three decades of successive records of mechanical asphyxia and hanging among young Kaiowa and Guarani, the painful experiences of those who witnessed this destination community, as the incursion to the memory of oral expression have been qualified in terms of testimonial oral history: narrative genre aimed at listening to groups marked by traumatic episodes. Criticizing the notion of “victim”, I accepted the polyphony of distinct and unequal arguments, which involved the trajectories suffered in bonds of protagonism facing the memory of the phenomenon of ethnic suicide. Thus, those who orally expressed their memories, collaborators, re-elaborated their remembrance gestures which could be critically analyzed when duly materialized in written and authorized support. Having abdicated the role of “author”, I sought to fulfill the role of mediation among the collaborators, projecting the joint construction of the narrative plot. As a collaborative operation that concerned to list arguments with the central purpose of promoting, through the power of collective memory, public debate on cases of Kaiowa and Guarani suicide, the dissertation was organized into three parts organized in four interdependent chapters. Distributed in two chapters, the first part was dedicated to the project experience: the first chapter was aimed at defining the guilding stages of the project, answering “for whom”, “how”, “when”, “why”, “by whom” oral history was operated; in turn, the second chapter tells the story of the project from ethical dilemmas involving discussing the phenomenon of suicide caused by indigenous youth, to the meaning of my presence in the countryside, which made the other emerge from the other that I was. The second part was dedicated to presenting the trajectories of the fifteen collaborators inscribed in their respective portions of collective memory: Kaiowa shamans, Terena pastors, Guarani mediators, Guarani survivors, indigenists psychologists and indigenists researchers. Finally, the third part was devoted to the analysis of thematic axes in common with the networks, highlighting a memory of suicide Guarani and Kaiowa constituted by alliances, disputes and interethnic strategies. This is a text about life and destination.Submitted by Marcos Pimentel (marcospimentel@ufgd.edu.br) on 2022-06-22T18:25:08Z No. of bitstreams: 1 LucasMacenoSales.pdf: 2916204 bytes, checksum: 8db5b01f99ea0ed856e79f64873e671c (MD5)Made available in DSpace on 2022-06-22T18:25:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LucasMacenoSales.pdf: 2916204 bytes, checksum: 8db5b01f99ea0ed856e79f64873e671c (MD5) Previous issue date: 2021-11-10Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)porUniversidade Federal da Grande DouradosPrograma de pós-graduação em HistóriaUFGDBrasilFaculdade de Ciências HumanasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAHistória oralSuicídioPovos indígenas - Guarani-KaiowáOral historySuicideIndigenous peoples - Guarani-KaiowáMemórias de suicídio Guarani e Kaiowa na reserva indígena de Dourados: História oral aplicadaMemories of suicide in Dourados indian reservation: applied oral Historyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGDinstname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDTEXTLucasMacenoSales.pdf.txtLucasMacenoSales.pdf.txtExtracted texttext/plain831152https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/bitstream/prefix/5030/3/LucasMacenoSales.pdf.txt9a2ae147c7e4f5d55c378db0d29819b3MD53LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81866https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/bitstream/prefix/5030/2/license.txt43cd690d6a359e86c1fe3d5b7cba0c9bMD52ORIGINALLucasMacenoSales.pdfLucasMacenoSales.pdfapplication/pdf2916204https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/bitstream/prefix/5030/1/LucasMacenoSales.pdf8db5b01f99ea0ed856e79f64873e671cMD51prefix/50302023-09-14 02:49:09.426oai:https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui: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ório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufgd.edu.br/jspui:8080/oai/requestopendoar:21162023-09-14T06:49:09Repositório Institucional da UFGD - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false |
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