Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Videre (Online) |
Texto Completo: | https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/article/view/16984 |
Resumo: | Technological development in recent decades has made artificial intelligence something increasingly present in people’s daily lives. With the acceleration of human relations, as a result of the ease in transmitting information and connectivity technologies, artificial intelligence is also used to capture people’s data and influence their choices, including consumption. This fact makes it essential to understand the influence of artificial intelligence on consumption habits and, above all, what is the best way to use this tool to implement the 2030 Agenda. of the work, in order to properly identify the elements necessary to understand the theme. In the final part, elements of empirical research are applied, especially from consumer market research and deductive reasoning, in order to prospect ways for artificial intelligence to contribute to the transversal advancement of the SDGs of the 2030 Agenda. |
id |
UFGD-3_f5f9298fbc4239e6241468e04ebe1824 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16984 |
network_acronym_str |
UFGD-3 |
network_name_str |
Revista Videre (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030Influence of artificial intelligence on consumption habits and the 2030 AgendaInfluência da inteligência artificial sobre os hábitos de consumo e a Agenda 2030Artificial intelligenceSustainable consumptionHuman rightsAgenda 2030Sustainable Development GoalsInteligencia artificialConsumo sostenibleDerechos humanosAgenda 2030Objetivos de desarrollo sostenibleInteligência artificialConsumo sustentávelDireitos humanosAgenda 2030Objetivos do Desenvolvimento SustentávelTechnological development in recent decades has made artificial intelligence something increasingly present in people’s daily lives. With the acceleration of human relations, as a result of the ease in transmitting information and connectivity technologies, artificial intelligence is also used to capture people’s data and influence their choices, including consumption. This fact makes it essential to understand the influence of artificial intelligence on consumption habits and, above all, what is the best way to use this tool to implement the 2030 Agenda. of the work, in order to properly identify the elements necessary to understand the theme. In the final part, elements of empirical research are applied, especially from consumer market research and deductive reasoning, in order to prospect ways for artificial intelligence to contribute to the transversal advancement of the SDGs of the 2030 Agenda.El desarrollo tecnológico de las últimas décadas ha hecho de la inteligencia artificial algo cada vez más presente en el día a día de las personas. Con la aceleración de las relaciones humanas, como resultado de la facilidad en la difusión de las tecnologías de la información y la conectividad, la inteligencia artificial también se utiliza para recopilar datos de las personas e influir en sus elecciones, incluido el consumo. Este hecho hace imprescindible comprender la influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y, sobre todo, cuál es la mejor manera de utilizar esta herramienta para implementar la Agenda 2030. del trabajo, con el fin de identificar adecuadamente los elementos necesarios para comprender la tema. En la parte final, se aplican elementos de investigación empírica, especialmente de investigación de mercado de consumo y razonamiento deductivo, con el fin de prospectar formas en que la inteligencia artificial contribuya al avance transversal de los ODS de la Agenda 2030.O desenvolvimento tecnológico nas últimas décadas tornou a inteligência artificial algo cada vez mais presente no cotidiano das pessoas. Com a aceleração das relações humanas, fruto da facilidade na difusão de informações e tecnologias de conectividade, a inteligência artificial também é usada para coletar dados das pessoas e influenciar suas escolhas, inclusive de consumo. Este fato torna essencial compreender qual a influência da inteligência artificial nos hábitos de consumo e, principalmente, qual a melhor forma de utilizar esta ferramenta para a concretização da Agenda 2030. Para realização da pesquisa, adota-se como metodologia a pesquisa dogmática na parte inicial do trabalho, a fim de identificar adequadamente os elementos necessários à compreensão do tema. Na parte final são aplicados elementos da pesquisa empírica, especialmente a partir de pesquisas do mercado consumidor e raciocínio dedutivo, a fim de prospectar formas de a inteligência artificial contribuir com o avanço transversal dos ODS da Agenda 2030.EDITORA - UFGD2023-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/article/view/1698410.30612/videre.v14i31.16984Revista Videre; v. 14 n. 31 (2022): Revista Videre; 257-2732177-7837reponame:Revista Videre (Online)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/article/view/16984/9533Copyright (c) 2023 Revista Viderehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAfonso, Paulo Adaias CarvalhoSiqueira Melo, VanessaQuoniam, Luc2023-07-05T19:03:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16984Revistahttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/viderePUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/oaihttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/oai2177-78372177-2150opendoar:2023-07-05T19:03:38Revista Videre (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030 Influence of artificial intelligence on consumption habits and the 2030 Agenda Influência da inteligência artificial sobre os hábitos de consumo e a Agenda 2030 |
title |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030 |
spellingShingle |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030 Afonso, Paulo Adaias Carvalho Artificial intelligence Sustainable consumption Human rights Agenda 2030 Sustainable Development Goals Inteligencia artificial Consumo sostenible Derechos humanos Agenda 2030 Objetivos de desarrollo sostenible Inteligência artificial Consumo sustentável Direitos humanos Agenda 2030 Objetivos do Desenvolvimento Sustentável |
title_short |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030 |
title_full |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030 |
title_fullStr |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030 |
title_full_unstemmed |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030 |
title_sort |
Influencia de la inteligencia artificial en los hábitos de consumo y la Agenda 2030 |
author |
Afonso, Paulo Adaias Carvalho |
author_facet |
Afonso, Paulo Adaias Carvalho Siqueira Melo, Vanessa Quoniam, Luc |
author_role |
author |
author2 |
Siqueira Melo, Vanessa Quoniam, Luc |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Afonso, Paulo Adaias Carvalho Siqueira Melo, Vanessa Quoniam, Luc |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artificial intelligence Sustainable consumption Human rights Agenda 2030 Sustainable Development Goals Inteligencia artificial Consumo sostenible Derechos humanos Agenda 2030 Objetivos de desarrollo sostenible Inteligência artificial Consumo sustentável Direitos humanos Agenda 2030 Objetivos do Desenvolvimento Sustentável |
topic |
Artificial intelligence Sustainable consumption Human rights Agenda 2030 Sustainable Development Goals Inteligencia artificial Consumo sostenible Derechos humanos Agenda 2030 Objetivos de desarrollo sostenible Inteligência artificial Consumo sustentável Direitos humanos Agenda 2030 Objetivos do Desenvolvimento Sustentável |
description |
Technological development in recent decades has made artificial intelligence something increasingly present in people’s daily lives. With the acceleration of human relations, as a result of the ease in transmitting information and connectivity technologies, artificial intelligence is also used to capture people’s data and influence their choices, including consumption. This fact makes it essential to understand the influence of artificial intelligence on consumption habits and, above all, what is the best way to use this tool to implement the 2030 Agenda. of the work, in order to properly identify the elements necessary to understand the theme. In the final part, elements of empirical research are applied, especially from consumer market research and deductive reasoning, in order to prospect ways for artificial intelligence to contribute to the transversal advancement of the SDGs of the 2030 Agenda. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/article/view/16984 10.30612/videre.v14i31.16984 |
url |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/article/view/16984 |
identifier_str_mv |
10.30612/videre.v14i31.16984 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/article/view/16984/9533 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Videre https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Videre https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA - UFGD |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA - UFGD |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Videre; v. 14 n. 31 (2022): Revista Videre; 257-273 2177-7837 reponame:Revista Videre (Online) instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) instacron:UFGD |
instname_str |
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
instacron_str |
UFGD |
institution |
UFGD |
reponame_str |
Revista Videre (Online) |
collection |
Revista Videre (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Videre (Online) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
repository.mail.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/videre/oai |
_version_ |
1798325353717956608 |