Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tangram (Dourados) |
Texto Completo: | https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871 |
Resumo: | This article presents an excerpt from a doctoral research, which aimed to characterize the Documentary Genesis of two high school mathematics teachers in a remote collaborative work, due to the Covid-19 pandemic, for the teaching of Compound Interest. The theoretical framework, Documentary Approach of Didactic, involves the continuous process of Documentary Genesis, in which resources, associated with use schemes, are transformed into documents. Considering the concept of documentary trajectory, we tried to understand the evolution of documentary work overtime. The research was structured in four professional situations: reflection situation, training situation, implementation situation and confrontation situation and, in this article, the situations of implementation and confrontation of classes related to one of the teachers, through the Classroom GeoGebra articulated with Google Classroom, in the resolution of problem situations are emphasized. Thus, it was possible to make inferences about the evolution of the teacher's documentary work and her professional improvement. |
id |
UFGD-9_e9cea05649a39657b8fc959bb410d205 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16871 |
network_acronym_str |
UFGD-9 |
network_name_str |
Tangram (Dourados) |
repository_id_str |
|
spelling |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemiaA documentary work for the teaching of Compound Interest: articulations between resources for solving problem situations in times of pandemicUn trabajo documental para la enseñanza del Interés Compuesto: articulaciones entre recursos para la resolución de situaciones problemáticas en tiempos de pandemiaGênese DocumentalJuros CompostosTrabalho ColaborativoDocumental GénesisInterés CompuestoTrabajo ColaborativoDocumentary GenesisCompound Interest.Collaborative Work.This article presents an excerpt from a doctoral research, which aimed to characterize the Documentary Genesis of two high school mathematics teachers in a remote collaborative work, due to the Covid-19 pandemic, for the teaching of Compound Interest. The theoretical framework, Documentary Approach of Didactic, involves the continuous process of Documentary Genesis, in which resources, associated with use schemes, are transformed into documents. Considering the concept of documentary trajectory, we tried to understand the evolution of documentary work overtime. The research was structured in four professional situations: reflection situation, training situation, implementation situation and confrontation situation and, in this article, the situations of implementation and confrontation of classes related to one of the teachers, through the Classroom GeoGebra articulated with Google Classroom, in the resolution of problem situations are emphasized. Thus, it was possible to make inferences about the evolution of the teacher's documentary work and her professional improvement.Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de doutorado, a qual teve como objetivo caracterizar a Gênese Documental de duas professoras de Matemática do Ensino Médio em um trabalho colaborativo remoto, devido à pandemia do Covid-19, para o ensino de Juros Compostos. O referencial teórico, Abordagem Documental do Didático, envolve o processo contínuo da Gênese Documental, em que recursos, associados aos esquemas de utilização, são transformados em documentos. Considerando o conceito de trajetória documental, procurou-se entender a evolução do trabalho documental no decorrer do tempo. A pesquisa foi estruturada em quatro situações profissionais: situação de reflexão, situação de formação, situação de implementação e situação de confrontação e, nesse artigo, enfatizam-se as situações de implementação e confrontação das aulas relacionadas a uma das docentes, por meio do GeoGebra Classroom articulado com o Google Sala de Aula, na resolução de situações-problema. Dessa forma, foi possível realizar inferências sobre a evolução do trabalho documental da professora e o seu aperfeiçoamento profissional.Este artículo presenta un extracto de una investigación doctoral, que tuvo como objetivo caracterizar la Génesis Documental de dos profesoras de matemáticas de secundaria en un trabajo colaborativo remoto, debido a la pandemia de Covid-19, para la enseñanza del Interés Compuesto. El marco teórico, Enfoque Documental de Didáctica, implica el proceso continuo de Documental Génesis, en el que los recursos, asociados a esquemas de uso, se transforman en documentos. Considerando el concepto de trayectoria documental, tratamos de entender la evolución del trabajo documental a lo largo del tiempo. La investigación se estructuró en cuatro situaciones: de reflexión, de formación, de implementación y de confrontación y, en este artículo, se enfatizan las situaciones de implementación y confrontación de clases relacionadas con una de las profesoras, através del GeoGebra Classroom articulada con Google Classroom, en la resolución de situaciones problemáticas. Así, fue posible hacer inferencias sobre la evolución del trabajo documental de la docente y su perfeccionamiento profesional.Federal University of Grande Dourados (UFGD)2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/1687110.30612/tangram.v6i1.16871TANGRAM - Revista de Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2023); 142-1612595-0967reponame:Tangram (Dourados)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871/9346https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAbar, Celina Aparecida Almeida PereiraAlmeida, Chrystian Bastos de2024-02-16T11:52:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16871Revistahttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangramPUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/oaiedvonetealencar@ufgd.edu.br || editora.suporte@ufgd.edu.br2595-09672595-0967opendoar:2024-02-16T11:52:59Tangram (Dourados) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia A documentary work for the teaching of Compound Interest: articulations between resources for solving problem situations in times of pandemic Un trabajo documental para la enseñanza del Interés Compuesto: articulaciones entre recursos para la resolución de situaciones problemáticas en tiempos de pandemia |
title |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia |
spellingShingle |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira Gênese Documental Juros Compostos Trabalho Colaborativo Documental Génesis Interés Compuesto Trabajo Colaborativo Documentary Genesis Compound Interest. Collaborative Work. |
title_short |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia |
title_full |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia |
title_fullStr |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia |
title_sort |
Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia |
author |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira |
author_facet |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira Almeida, Chrystian Bastos de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Chrystian Bastos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira Almeida, Chrystian Bastos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênese Documental Juros Compostos Trabalho Colaborativo Documental Génesis Interés Compuesto Trabajo Colaborativo Documentary Genesis Compound Interest. Collaborative Work. |
topic |
Gênese Documental Juros Compostos Trabalho Colaborativo Documental Génesis Interés Compuesto Trabajo Colaborativo Documentary Genesis Compound Interest. Collaborative Work. |
description |
This article presents an excerpt from a doctoral research, which aimed to characterize the Documentary Genesis of two high school mathematics teachers in a remote collaborative work, due to the Covid-19 pandemic, for the teaching of Compound Interest. The theoretical framework, Documentary Approach of Didactic, involves the continuous process of Documentary Genesis, in which resources, associated with use schemes, are transformed into documents. Considering the concept of documentary trajectory, we tried to understand the evolution of documentary work overtime. The research was structured in four professional situations: reflection situation, training situation, implementation situation and confrontation situation and, in this article, the situations of implementation and confrontation of classes related to one of the teachers, through the Classroom GeoGebra articulated with Google Classroom, in the resolution of problem situations are emphasized. Thus, it was possible to make inferences about the evolution of the teacher's documentary work and her professional improvement. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871 10.30612/tangram.v6i1.16871 |
url |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871 |
identifier_str_mv |
10.30612/tangram.v6i1.16871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871/9346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federal University of Grande Dourados (UFGD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Federal University of Grande Dourados (UFGD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
TANGRAM - Revista de Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2023); 142-161 2595-0967 reponame:Tangram (Dourados) instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) instacron:UFGD |
instname_str |
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
instacron_str |
UFGD |
institution |
UFGD |
reponame_str |
Tangram (Dourados) |
collection |
Tangram (Dourados) |
repository.name.fl_str_mv |
Tangram (Dourados) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
repository.mail.fl_str_mv |
edvonetealencar@ufgd.edu.br || editora.suporte@ufgd.edu.br |
_version_ |
1797220480065732608 |