Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Almeida, Chrystian Bastos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tangram (Dourados)
Texto Completo: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871
Resumo: This article presents an excerpt from a doctoral research, which aimed to characterize the Documentary Genesis of two high school mathematics teachers in a remote collaborative work, due to the Covid-19 pandemic, for the teaching of Compound Interest. The theoretical framework, Documentary Approach of Didactic, involves the continuous process of Documentary Genesis, in which resources, associated with use schemes, are transformed into documents. Considering the concept of documentary trajectory, we tried to understand the evolution of documentary work overtime. The research was structured in four professional situations: reflection situation, training situation, implementation situation and confrontation situation and, in this article, the situations of implementation and confrontation of classes related to one of the teachers, through the Classroom GeoGebra articulated with Google Classroom, in the resolution of problem situations are emphasized. Thus, it was possible to make inferences about the evolution of the teacher's documentary work and her professional improvement.
id UFGD-9_e9cea05649a39657b8fc959bb410d205
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16871
network_acronym_str UFGD-9
network_name_str Tangram (Dourados)
repository_id_str
spelling Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemiaA documentary work for the teaching of Compound Interest: articulations between resources for solving problem situations in times of pandemicUn trabajo documental para la enseñanza del Interés Compuesto: articulaciones entre recursos para la resolución de situaciones problemáticas en tiempos de pandemiaGênese DocumentalJuros CompostosTrabalho ColaborativoDocumental GénesisInterés CompuestoTrabajo ColaborativoDocumentary GenesisCompound Interest.Collaborative Work.This article presents an excerpt from a doctoral research, which aimed to characterize the Documentary Genesis of two high school mathematics teachers in a remote collaborative work, due to the Covid-19 pandemic, for the teaching of Compound Interest. The theoretical framework, Documentary Approach of Didactic, involves the continuous process of Documentary Genesis, in which resources, associated with use schemes, are transformed into documents. Considering the concept of documentary trajectory, we tried to understand the evolution of documentary work overtime. The research was structured in four professional situations: reflection situation, training situation, implementation situation and confrontation situation and, in this article, the situations of implementation and confrontation of classes related to one of the teachers, through the Classroom GeoGebra articulated with Google Classroom, in the resolution of problem situations are emphasized. Thus, it was possible to make inferences about the evolution of the teacher's documentary work and her professional improvement.Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de doutorado, a qual teve como objetivo caracterizar a Gênese Documental de duas professoras de Matemática do Ensino Médio em um trabalho colaborativo remoto, devido à pandemia do Covid-19, para o ensino de Juros Compostos. O referencial teórico, Abordagem Documental do Didático, envolve o processo contínuo da Gênese Documental, em que recursos, associados aos esquemas de utilização, são transformados em documentos. Considerando o conceito de trajetória documental, procurou-se entender a evolução do trabalho documental no decorrer do tempo. A pesquisa foi estruturada em quatro situações profissionais: situação de reflexão, situação de formação, situação de implementação e situação de confrontação e, nesse artigo, enfatizam-se as situações de implementação e confrontação das aulas relacionadas a uma das docentes, por meio do GeoGebra Classroom articulado com o Google Sala de Aula, na resolução de situações-problema. Dessa forma, foi possível realizar inferências sobre a evolução do trabalho documental da professora e o seu aperfeiçoamento profissional.Este artículo presenta un extracto de una investigación doctoral, que tuvo como objetivo caracterizar la Génesis Documental de dos profesoras de matemáticas de secundaria en un trabajo colaborativo remoto, debido a la pandemia de Covid-19, para la enseñanza del Interés Compuesto. El marco teórico, Enfoque Documental de Didáctica, implica el proceso continuo de Documental Génesis, en el que los recursos, asociados a esquemas de uso, se transforman en documentos. Considerando el concepto de trayectoria documental, tratamos de entender la evolución del trabajo documental a lo largo del tiempo. La investigación se estructuró en cuatro situaciones: de reflexión, de formación, de implementación y de confrontación y, en este artículo, se enfatizan las situaciones de implementación y confrontación de clases relacionadas con una de las profesoras, através del GeoGebra Classroom articulada con Google Classroom, en la resolución de situaciones problemáticas. Así, fue posible hacer inferencias sobre la evolución del trabajo documental de la docente y su perfeccionamiento profesional.Federal University of Grande Dourados (UFGD)2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/1687110.30612/tangram.v6i1.16871TANGRAM - Revista de Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2023); 142-1612595-0967reponame:Tangram (Dourados)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871/9346https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAbar, Celina Aparecida Almeida PereiraAlmeida, Chrystian Bastos de2024-02-16T11:52:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16871Revistahttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangramPUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/oaiedvonetealencar@ufgd.edu.br || editora.suporte@ufgd.edu.br2595-09672595-0967opendoar:2024-02-16T11:52:59Tangram (Dourados) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false
dc.title.none.fl_str_mv Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
A documentary work for the teaching of Compound Interest: articulations between resources for solving problem situations in times of pandemic
Un trabajo documental para la enseñanza del Interés Compuesto: articulaciones entre recursos para la resolución de situaciones problemáticas en tiempos de pandemia
title Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
spellingShingle Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
Gênese Documental
Juros Compostos
Trabalho Colaborativo
Documental Génesis
Interés Compuesto
Trabajo Colaborativo
Documentary Genesis
Compound Interest.
Collaborative Work.
title_short Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
title_full Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
title_fullStr Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
title_full_unstemmed Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
title_sort Um trabalho documental para o ensino de Juros Compostos: articulações entre recursos para resolução de situações-problema em tempos de pandemia
author Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
author_facet Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
Almeida, Chrystian Bastos de
author_role author
author2 Almeida, Chrystian Bastos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
Almeida, Chrystian Bastos de
dc.subject.por.fl_str_mv Gênese Documental
Juros Compostos
Trabalho Colaborativo
Documental Génesis
Interés Compuesto
Trabajo Colaborativo
Documentary Genesis
Compound Interest.
Collaborative Work.
topic Gênese Documental
Juros Compostos
Trabalho Colaborativo
Documental Génesis
Interés Compuesto
Trabajo Colaborativo
Documentary Genesis
Compound Interest.
Collaborative Work.
description This article presents an excerpt from a doctoral research, which aimed to characterize the Documentary Genesis of two high school mathematics teachers in a remote collaborative work, due to the Covid-19 pandemic, for the teaching of Compound Interest. The theoretical framework, Documentary Approach of Didactic, involves the continuous process of Documentary Genesis, in which resources, associated with use schemes, are transformed into documents. Considering the concept of documentary trajectory, we tried to understand the evolution of documentary work overtime. The research was structured in four professional situations: reflection situation, training situation, implementation situation and confrontation situation and, in this article, the situations of implementation and confrontation of classes related to one of the teachers, through the Classroom GeoGebra articulated with Google Classroom, in the resolution of problem situations are emphasized. Thus, it was possible to make inferences about the evolution of the teacher's documentary work and her professional improvement.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871
10.30612/tangram.v6i1.16871
url https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871
identifier_str_mv 10.30612/tangram.v6i1.16871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/16871/9346
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federal University of Grande Dourados (UFGD)
publisher.none.fl_str_mv Federal University of Grande Dourados (UFGD)
dc.source.none.fl_str_mv TANGRAM - Revista de Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2023); 142-161
2595-0967
reponame:Tangram (Dourados)
instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
instacron:UFGD
instname_str Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
instacron_str UFGD
institution UFGD
reponame_str Tangram (Dourados)
collection Tangram (Dourados)
repository.name.fl_str_mv Tangram (Dourados) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
repository.mail.fl_str_mv edvonetealencar@ufgd.edu.br || editora.suporte@ufgd.edu.br
_version_ 1797220480065732608