O ensino da Matemática para além do racionalismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ARAÚJO, Maxwell Gonçalves
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/533
Resumo: From Plato to the present were the many philosophies that tried to acquire the mathematical knowledge of a unique design. Still, the rationalist perspective of seventeenth and eighteenth centuries, almost to absolute, always has a great influence, even today, in Mathematics Teaching. In this sense, despite the implementation of actions aimed at alleviating the rational view, the problems relating to education and the difficulties in learning Mathematics, persist. This believe/do/think/teach a school mathematics, without any questioning, that is, without a critical and reflective thinking has been criticized, particularly by means of Critical Mathematics Education, which takes one of his biggest Skovsmose referents. In view of this, it is necessary to reflect on this relationship is conceived between mathematical knowledge and society. In this work we demonstrate the importance of historical/philosophical/social teaching of mathematics, so that the processes of teaching and learning have a true social significance. Accordingly, no dogma, the individual must be craftsman of his own education that will guarantee a more harmonious and integral development of more humane. For this, we need to think/rethink the teaching of mathematics, leading to a significant learning really can not be alien to the construction of mathematical knowledge. To do this, this education should be focused beyond rationalism.
id UFG-2_a5e9631c3be4cca7e0c8f68da1022f43
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/533
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling BARRIO, Juan Bernardino Marqueshttp://lattes.cnpq.br/6859482550702496http://lattes.cnpq.br/4736043944821771ARAÚJO, Maxwell Gonçalves2014-07-29T15:00:18Z2010-09-032009-12-10ARAÚJO, Maxwell Gonçalves. The Mathematics teaching beyond rationalism. 2009. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/533From Plato to the present were the many philosophies that tried to acquire the mathematical knowledge of a unique design. Still, the rationalist perspective of seventeenth and eighteenth centuries, almost to absolute, always has a great influence, even today, in Mathematics Teaching. In this sense, despite the implementation of actions aimed at alleviating the rational view, the problems relating to education and the difficulties in learning Mathematics, persist. This believe/do/think/teach a school mathematics, without any questioning, that is, without a critical and reflective thinking has been criticized, particularly by means of Critical Mathematics Education, which takes one of his biggest Skovsmose referents. In view of this, it is necessary to reflect on this relationship is conceived between mathematical knowledge and society. In this work we demonstrate the importance of historical/philosophical/social teaching of mathematics, so that the processes of teaching and learning have a true social significance. Accordingly, no dogma, the individual must be craftsman of his own education that will guarantee a more harmonious and integral development of more humane. For this, we need to think/rethink the teaching of mathematics, leading to a significant learning really can not be alien to the construction of mathematical knowledge. To do this, this education should be focused beyond rationalism.Desde Platão até o presente muitas foram as correntes filosóficas que tentaram dotar o conhecimento matemático de uma concepção única. Mesmo assim, a perspectiva Racionalista dos séculos XVII e XVIII, de forma quase que absoluta, é a que tem uma grande influência, até hoje, no Ensino da Matemática. Nesse sentido, apesar da implementação de ações que visam amenizar essa visão racional, os problemas referentes ao ensino e às dificuldades na aprendizagem da Matemática, persistem. Esse crer/fazer/pensar/ensinar uma Matemática escolar, sem nenhum tipo de questionamento, ou seja, sem um pensar crítico-reflexivo, tem recebido críticas, em particular, por meio da Educação Matemática Crítica, que tem em Skovsmose um de seus maiores referentes. Em vista disso, faz-se necessário refletir sobre essa relação que se concebe entre o conhecimento matemático e a sociedade. Neste trabalho buscamos evidenciar a importância da perspectiva histórica/filosófica/social do ensino da Matemática, de modo que os processos de ensino e de aprendizagem tenham um verdadeiro significado social. Nesse sentido, sem dogmas, o individuo deve ser artesão de sua própria educação que lhe garanta um desenvolvimento integral mais harmonioso e mais humano. Para isso, é preciso pensar/repensar que o ensino da Matemática, que leve a uma aprendizagem realmente significativa, não pode estar alheio ao processo de construção do conhecimento matemático. Para isso, este ensino deve ser focado para além do racionalismo.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:00:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Maxwell G Araujo.pdf: 634883 bytes, checksum: 479aa34c1698b0a2a65097e5a293ce68 (MD5) Previous issue date: 2009-12-10application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3029/Dissertacao%20Maxwell%20G%20Araujo.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Educação em Ciências e MatemáticaUFGBRCiências Exatas e da TerraConhecimentoEnsinoEducação CríticaComunicaçãoLógicaRacionalismoConhecimento matemático; Matemática ensino; Matemática educação críticaKnowledgeEducationEducation ReviewCommunicationLogicRationalismCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO ensino da Matemática para além do racionalismoThe Mathematics teaching beyond rationalisminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Maxwell G Araujo.pdfapplication/pdf634883http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/7e095366-c5e7-4078-9018-724f97bd9361/download479aa34c1698b0a2a65097e5a293ce68MD51TEXTDissertacao Maxwell G Araujo.pdf.txtDissertacao Maxwell G Araujo.pdf.txtExtracted Texttext/plain159225http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f5ddc417-50ba-4eaf-b7a2-bbd8dc96c46b/downloadda1349ca9601ce958645a47d7579ca9eMD52THUMBNAILDissertacao Maxwell G Araujo.pdf.jpgDissertacao Maxwell G Araujo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/4cf80ed3-224f-461e-9ed9-03ccac74e480/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD53tde/5332014-07-30 03:02:14.492open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/533http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:02:14Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv O ensino da Matemática para além do racionalismo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Mathematics teaching beyond rationalism
title O ensino da Matemática para além do racionalismo
spellingShingle O ensino da Matemática para além do racionalismo
ARAÚJO, Maxwell Gonçalves
Conhecimento
Ensino
Educação Crítica
Comunicação
Lógica
Racionalismo
Conhecimento matemático; Matemática ensino; Matemática educação crítica
Knowledge
Education
Education Review
Communication
Logic
Rationalism
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O ensino da Matemática para além do racionalismo
title_full O ensino da Matemática para além do racionalismo
title_fullStr O ensino da Matemática para além do racionalismo
title_full_unstemmed O ensino da Matemática para além do racionalismo
title_sort O ensino da Matemática para além do racionalismo
author ARAÚJO, Maxwell Gonçalves
author_facet ARAÚJO, Maxwell Gonçalves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv BARRIO, Juan Bernardino Marques
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6859482550702496
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4736043944821771
dc.contributor.author.fl_str_mv ARAÚJO, Maxwell Gonçalves
contributor_str_mv BARRIO, Juan Bernardino Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento
Ensino
Educação Crítica
Comunicação
Lógica
Racionalismo
Conhecimento matemático; Matemática ensino; Matemática educação crítica
topic Conhecimento
Ensino
Educação Crítica
Comunicação
Lógica
Racionalismo
Conhecimento matemático; Matemática ensino; Matemática educação crítica
Knowledge
Education
Education Review
Communication
Logic
Rationalism
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Knowledge
Education
Education Review
Communication
Logic
Rationalism
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description From Plato to the present were the many philosophies that tried to acquire the mathematical knowledge of a unique design. Still, the rationalist perspective of seventeenth and eighteenth centuries, almost to absolute, always has a great influence, even today, in Mathematics Teaching. In this sense, despite the implementation of actions aimed at alleviating the rational view, the problems relating to education and the difficulties in learning Mathematics, persist. This believe/do/think/teach a school mathematics, without any questioning, that is, without a critical and reflective thinking has been criticized, particularly by means of Critical Mathematics Education, which takes one of his biggest Skovsmose referents. In view of this, it is necessary to reflect on this relationship is conceived between mathematical knowledge and society. In this work we demonstrate the importance of historical/philosophical/social teaching of mathematics, so that the processes of teaching and learning have a true social significance. Accordingly, no dogma, the individual must be craftsman of his own education that will guarantee a more harmonious and integral development of more humane. For this, we need to think/rethink the teaching of mathematics, leading to a significant learning really can not be alien to the construction of mathematical knowledge. To do this, this education should be focused beyond rationalism.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-12-10
dc.date.available.fl_str_mv 2010-09-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:00:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ARAÚJO, Maxwell Gonçalves. The Mathematics teaching beyond rationalism. 2009. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/533
identifier_str_mv ARAÚJO, Maxwell Gonçalves. The Mathematics teaching beyond rationalism. 2009. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação em Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/7e095366-c5e7-4078-9018-724f97bd9361/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/f5ddc417-50ba-4eaf-b7a2-bbd8dc96c46b/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/4cf80ed3-224f-461e-9ed9-03ccac74e480/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 479aa34c1698b0a2a65097e5a293ce68
da1349ca9601ce958645a47d7579ca9e
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1793965441830354944