Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Lumina |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447 |
Resumo: | We discuss here the foundations of some practices developed within the creation of the group EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. EntreMídias has been developing and teaching workshops on critical readings of the media, in the journalism course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, since 2018. Based on experiences in media education and media literacy, the training workshops develop a series of methodological clues that will be addressed in this article based on the maps of mediations, created by Jesus Martín-Barbero and the notion of territories of expression. The training activity in workshops could dimension the importance of the constitution of heterogeneous territories to make it possible to read the media critically and with shared repertoires. In this view, the work aims to monitor the processes and methodologies created by the collective, in order to foster above all, diversified work groups and approach the media theme in its uses, experimentations, and messages. The workshops, thus, constitute propitious environments and fertile ground for understanding the messages shared by subjects in their unique cultural competencies and corroborate for the creation of media education policies. |
id |
UFJF-4_c2c6e857d191e85945eead77409e0582 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/40447 |
network_acronym_str |
UFJF-4 |
network_name_str |
Revista Lumina |
repository_id_str |
|
spelling |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias groupMapas das mediações e territórios de expressão para uma política da educação midiática: o grupo EntreMídiasComunicaçãoEducação MidiáticaTerritório de ExpressãoMapa das MediaçõesLeitura CríticaWe discuss here the foundations of some practices developed within the creation of the group EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. EntreMídias has been developing and teaching workshops on critical readings of the media, in the journalism course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, since 2018. Based on experiences in media education and media literacy, the training workshops develop a series of methodological clues that will be addressed in this article based on the maps of mediations, created by Jesus Martín-Barbero and the notion of territories of expression. The training activity in workshops could dimension the importance of the constitution of heterogeneous territories to make it possible to read the media critically and with shared repertoires. In this view, the work aims to monitor the processes and methodologies created by the collective, in order to foster above all, diversified work groups and approach the media theme in its uses, experimentations, and messages. The workshops, thus, constitute propitious environments and fertile ground for understanding the messages shared by subjects in their unique cultural competencies and corroborate for the creation of media education policies. Discute-se aqui os alicerces de algumas práticas desenvolvidas no âmbito da criação do grupo EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. O EntreMídias elabora e ministra oficinas de leituras críticas de mídia, no curso de jornalismo da Universidade Federal Rural do Rio Janeiro, desde de 2018. A partir de experiências em educação midiática e letramento midiático, as oficinas de formação desenvolvem uma série de pistas metodológicas que serão abordadas neste artigo a partir dos mapas das mediações, concebido por Jesus Martín-Barbero e a noção de territórios de expressão. A atividade de formação em oficinas pôde dimensionar a importância da constituição de territórios heterogêneos para possibilitar ler a mídia de forma crítica e com repertórios compartilhados. Neste sentido, o trabalho tem como intenção acompanhar os processos e as metodologias criadas pelo coletivo, no sentido de fomentar acima de tudo, grupos de trabalho diversificados e abordar a temática de mídia em seus usos, experimentações e mensagens. As oficinas, assim, se constituem como ambientes propícios e terreno fértil para entender as mensagens compartilhadas por sujeitos em suas singulares competências culturais e corroboram para a criação de políticas de educação midiática.Universidade Federal de Juiz de Fora2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/4044710.34019/1981-4070.2023.v17.40447Lumina; v. 17 n. 1 (2023): Dossiê - Educação midiática: experiências e desafios no contexto iberoamericano; 93-1061981-40701516-0785reponame:Revista Luminainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447/25867https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447/25868Copyright (c) 2023 Luminainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Rejane 2023-04-30T07:45:48Zoai:periodicos.ufjf.br:article/40447Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/indexPRIhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/oairevista.lumina@ufjf.br1981-40701516-0785opendoar:2023-04-30T07:45:48Revista Lumina - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group Mapas das mediações e territórios de expressão para uma política da educação midiática: o grupo EntreMídias |
title |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group |
spellingShingle |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group Moreira, Rejane Comunicação Educação Midiática Território de Expressão Mapa das Mediações Leitura Crítica |
title_short |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group |
title_full |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group |
title_fullStr |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group |
title_full_unstemmed |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group |
title_sort |
Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group |
author |
Moreira, Rejane |
author_facet |
Moreira, Rejane |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Rejane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Educação Midiática Território de Expressão Mapa das Mediações Leitura Crítica |
topic |
Comunicação Educação Midiática Território de Expressão Mapa das Mediações Leitura Crítica |
description |
We discuss here the foundations of some practices developed within the creation of the group EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. EntreMídias has been developing and teaching workshops on critical readings of the media, in the journalism course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, since 2018. Based on experiences in media education and media literacy, the training workshops develop a series of methodological clues that will be addressed in this article based on the maps of mediations, created by Jesus Martín-Barbero and the notion of territories of expression. The training activity in workshops could dimension the importance of the constitution of heterogeneous territories to make it possible to read the media critically and with shared repertoires. In this view, the work aims to monitor the processes and methodologies created by the collective, in order to foster above all, diversified work groups and approach the media theme in its uses, experimentations, and messages. The workshops, thus, constitute propitious environments and fertile ground for understanding the messages shared by subjects in their unique cultural competencies and corroborate for the creation of media education policies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447 10.34019/1981-4070.2023.v17.40447 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447 |
identifier_str_mv |
10.34019/1981-4070.2023.v17.40447 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447/25867 https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447/25868 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lumina info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lumina |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Juiz de Fora |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Juiz de Fora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Lumina; v. 17 n. 1 (2023): Dossiê - Educação midiática: experiências e desafios no contexto iberoamericano; 93-106 1981-4070 1516-0785 reponame:Revista Lumina instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista Lumina |
collection |
Revista Lumina |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Lumina - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.lumina@ufjf.br |
_version_ |
1798675253051785216 |