Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Rejane
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Lumina
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447
Resumo: We discuss here the foundations of some practices developed within the creation of the group EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. EntreMídias has been developing and teaching workshops on critical readings of the media, in the journalism course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, since 2018. Based on experiences in media education and media literacy, the training workshops develop a series of methodological clues that will be addressed in this article based on the maps of mediations, created by Jesus Martín-Barbero and the notion of territories of expression. The training activity in workshops could dimension the importance of the constitution of heterogeneous territories to make it possible to read the media critically and with shared repertoires. In this view, the work aims to monitor the processes and methodologies created by the collective, in order to foster above all, diversified work groups and approach the media theme in its uses, experimentations, and messages. The workshops, thus, constitute propitious environments and fertile ground for understanding the messages shared by subjects in their unique cultural competencies and corroborate for the creation of media education policies.  
id UFJF-4_c2c6e857d191e85945eead77409e0582
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/40447
network_acronym_str UFJF-4
network_name_str Revista Lumina
repository_id_str
spelling Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias groupMapas das mediações e territórios de expressão para uma política da educação midiática: o grupo EntreMídiasComunicaçãoEducação MidiáticaTerritório de ExpressãoMapa das MediaçõesLeitura CríticaWe discuss here the foundations of some practices developed within the creation of the group EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. EntreMídias has been developing and teaching workshops on critical readings of the media, in the journalism course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, since 2018. Based on experiences in media education and media literacy, the training workshops develop a series of methodological clues that will be addressed in this article based on the maps of mediations, created by Jesus Martín-Barbero and the notion of territories of expression. The training activity in workshops could dimension the importance of the constitution of heterogeneous territories to make it possible to read the media critically and with shared repertoires. In this view, the work aims to monitor the processes and methodologies created by the collective, in order to foster above all, diversified work groups and approach the media theme in its uses, experimentations, and messages. The workshops, thus, constitute propitious environments and fertile ground for understanding the messages shared by subjects in their unique cultural competencies and corroborate for the creation of media education policies.  Discute-se aqui os alicerces de algumas práticas desenvolvidas no âmbito da criação do grupo EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. O EntreMídias elabora e ministra oficinas de leituras críticas de mídia, no curso de jornalismo da Universidade Federal Rural do Rio Janeiro, desde de 2018. A partir de experiências em educação midiática e letramento midiático, as oficinas de formação desenvolvem uma série de pistas metodológicas que serão abordadas neste artigo a partir dos mapas das mediações, concebido por Jesus Martín-Barbero e a noção de territórios de expressão. A atividade de formação em oficinas pôde dimensionar a importância da constituição de territórios heterogêneos para possibilitar ler a mídia de forma crítica e com repertórios compartilhados. Neste sentido, o trabalho tem como intenção acompanhar os processos e as metodologias criadas pelo coletivo, no sentido de fomentar acima de tudo, grupos de trabalho diversificados e abordar a temática de mídia em seus usos, experimentações e mensagens. As oficinas, assim, se constituem como ambientes propícios e terreno fértil para entender as mensagens compartilhadas por sujeitos em suas singulares competências culturais e corroboram para a criação de políticas de educação midiática.Universidade Federal de Juiz de Fora2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/4044710.34019/1981-4070.2023.v17.40447Lumina; v. 17 n. 1 (2023): Dossiê - Educação midiática: experiências e desafios no contexto iberoamericano; 93-1061981-40701516-0785reponame:Revista Luminainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447/25867https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447/25868Copyright (c) 2023 Luminainfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Rejane 2023-04-30T07:45:48Zoai:periodicos.ufjf.br:article/40447Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/indexPRIhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/oairevista.lumina@ufjf.br1981-40701516-0785opendoar:2023-04-30T07:45:48Revista Lumina - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
Mapas das mediações e territórios de expressão para uma política da educação midiática: o grupo EntreMídias
title Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
spellingShingle Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
Moreira, Rejane
Comunicação
Educação Midiática
Território de Expressão
Mapa das Mediações
Leitura Crítica
title_short Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
title_full Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
title_fullStr Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
title_full_unstemmed Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
title_sort Mapping mediations and territories of expression for a politics of media education: the EntreMídias group
author Moreira, Rejane
author_facet Moreira, Rejane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Rejane
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação
Educação Midiática
Território de Expressão
Mapa das Mediações
Leitura Crítica
topic Comunicação
Educação Midiática
Território de Expressão
Mapa das Mediações
Leitura Crítica
description We discuss here the foundations of some practices developed within the creation of the group EntreMídias - Laboratório de Educação Midiática. EntreMídias has been developing and teaching workshops on critical readings of the media, in the journalism course at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, since 2018. Based on experiences in media education and media literacy, the training workshops develop a series of methodological clues that will be addressed in this article based on the maps of mediations, created by Jesus Martín-Barbero and the notion of territories of expression. The training activity in workshops could dimension the importance of the constitution of heterogeneous territories to make it possible to read the media critically and with shared repertoires. In this view, the work aims to monitor the processes and methodologies created by the collective, in order to foster above all, diversified work groups and approach the media theme in its uses, experimentations, and messages. The workshops, thus, constitute propitious environments and fertile ground for understanding the messages shared by subjects in their unique cultural competencies and corroborate for the creation of media education policies.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447
10.34019/1981-4070.2023.v17.40447
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447
identifier_str_mv 10.34019/1981-4070.2023.v17.40447
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447/25867
https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/40447/25868
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lumina
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lumina
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Juiz de Fora
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Juiz de Fora
dc.source.none.fl_str_mv Lumina; v. 17 n. 1 (2023): Dossiê - Educação midiática: experiências e desafios no contexto iberoamericano; 93-106
1981-4070
1516-0785
reponame:Revista Lumina
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista Lumina
collection Revista Lumina
repository.name.fl_str_mv Revista Lumina - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.lumina@ufjf.br
_version_ 1798675253051785216