Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411 |
Resumo: | This report has as its theme a mathematical work developed in early childhood education, where based on the purpose of leading students in the process of literacy and mathematical literacy, activities were developed that valued the incentive to the knowledge of numbers. The lived experience took place in a child education class I, with children from 4 to 5 years old. My main theme was Contagem: knowing the first numbers, and for the development of activities, we listed as a general objective: To show the importance of mathematics in our daily lives. Seven meetings were held, totaling 35 hours of immersion in the school environment. I had as a justification for the development of activities, the importance of mathematical knowledge for the full expansion of capacities and logical reasoning skills, extended by children through their curiosity. Based on the tasks, it was possible to notice that children bring their knowledge and experiences of family dynamics to the classroom, enabling an analysis of how to start with the planning of classes, and in this using information from their daily lives to provide more meaningful and consistent knowledge. with their realities. Regarding the actions, I could see how much the children were involved with the activities and participated in a collaborative way. |
id |
UFJF-6_1e82e48cad9d4e4bcac54b638aa215fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/34411 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantilEducação InfantilMatemáticaLetramentoLeituras (plausível e positiva)Prática pedagógicaportuguesThis report has as its theme a mathematical work developed in early childhood education, where based on the purpose of leading students in the process of literacy and mathematical literacy, activities were developed that valued the incentive to the knowledge of numbers. The lived experience took place in a child education class I, with children from 4 to 5 years old. My main theme was Contagem: knowing the first numbers, and for the development of activities, we listed as a general objective: To show the importance of mathematics in our daily lives. Seven meetings were held, totaling 35 hours of immersion in the school environment. I had as a justification for the development of activities, the importance of mathematical knowledge for the full expansion of capacities and logical reasoning skills, extended by children through their curiosity. Based on the tasks, it was possible to notice that children bring their knowledge and experiences of family dynamics to the classroom, enabling an analysis of how to start with the planning of classes, and in this using information from their daily lives to provide more meaningful and consistent knowledge. with their realities. Regarding the actions, I could see how much the children were involved with the activities and participated in a collaborative way. Este relato traz como tema um trabalho de matemática desenvolvido na educação infantil, onde com base no propósito de conduzir os alunos no processo de letramento matemático, foram desenvolvida atividades que valorizavam o incentivo ao conhecimento dos números. A experiência vivenciada aconteceu em uma turma de educação infantil I, com crianças de 4 a 5 anos. Tive como tema gerador a Contagem: conhecendo os primeiros números, e para o desenvolvimento das atividades, elencamos como objetivo geral: Mostrar a importância da matemática em nosso dia a dia. Foram realizados 7 encontros totalizando 35 horas de imersão no ambiente escolar. Tive como justificativa para o desenvolvimento das atividades, a importância do conhecimento matemático para a ampliação integral das capacidades e habilidades de raciocínio lógico, alargadas pelas criança por meio de sua curiosidade. Com base nas tarefas foi possível perceber que as crianças trazem a sala de aula seus conhecimentos e vivencias da dinâmica familiar, possibilitando uma análise de como partir com o planejamento das aulas, e nisso utilizando informações do cotidiano deles para proporcionar um conhecimento mais significativo e condizendo com suas realidades. Referente as ações pude perceber o quanto as crianças se envolveram com as atividades e participaram de modo colaborativo. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3441110.34019/2594-4673.2021.v5.34411Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411/23532Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Maria Débora de Lima 2021-09-02T00:32:34Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34411Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-09-02T00:32:34Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantil |
title |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantil |
spellingShingle |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantil Souza, Maria Débora de Lima Educação Infantil Matemática Letramento Leituras (plausível e positiva) Prática pedagógica portugues |
title_short |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantil |
title_full |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantil |
title_fullStr |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantil |
title_sort |
Contagem: minha experiência matemática na educação infantil |
author |
Souza, Maria Débora de Lima |
author_facet |
Souza, Maria Débora de Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Maria Débora de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Matemática Letramento Leituras (plausível e positiva) Prática pedagógica portugues |
topic |
Educação Infantil Matemática Letramento Leituras (plausível e positiva) Prática pedagógica portugues |
description |
This report has as its theme a mathematical work developed in early childhood education, where based on the purpose of leading students in the process of literacy and mathematical literacy, activities were developed that valued the incentive to the knowledge of numbers. The lived experience took place in a child education class I, with children from 4 to 5 years old. My main theme was Contagem: knowing the first numbers, and for the development of activities, we listed as a general objective: To show the importance of mathematics in our daily lives. Seven meetings were held, totaling 35 hours of immersion in the school environment. I had as a justification for the development of activities, the importance of mathematical knowledge for the full expansion of capacities and logical reasoning skills, extended by children through their curiosity. Based on the tasks, it was possible to notice that children bring their knowledge and experiences of family dynamics to the classroom, enabling an analysis of how to start with the planning of classes, and in this using information from their daily lives to provide more meaningful and consistent knowledge. with their realities. Regarding the actions, I could see how much the children were involved with the activities and participated in a collaborative way. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411 10.34019/2594-4673.2021.v5.34411 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2021.v5.34411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411/23532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117653516288 |