Contagem: minha experiência matemática na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Maria Débora de Lima
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411
Resumo: This report has as its theme a mathematical work developed in early childhood education, where based on the purpose of leading students in the process of literacy and mathematical literacy, activities were developed that valued the incentive to the knowledge of numbers. The lived experience took place in a child education class I, with children from 4 to 5 years old. My main theme was Contagem: knowing the first numbers, and for the development of activities, we listed as a general objective: To show the importance of mathematics in our daily lives. Seven meetings were held, totaling 35 hours of immersion in the school environment. I had as a justification for the development of activities, the importance of mathematical knowledge for the full expansion of capacities and logical reasoning skills, extended by children through their curiosity. Based on the tasks, it was possible to notice that children bring their knowledge and experiences of family dynamics to the classroom, enabling an analysis of how to start with the planning of classes, and in this using information from their daily lives to provide more meaningful and consistent knowledge. with their realities. Regarding the actions, I could see how much the children were involved with the activities and participated in a collaborative way.
id UFJF-6_1e82e48cad9d4e4bcac54b638aa215fb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/34411
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Contagem: minha experiência matemática na educação infantilEducação InfantilMatemáticaLetramentoLeituras (plausível e positiva)Prática pedagógicaportuguesThis report has as its theme a mathematical work developed in early childhood education, where based on the purpose of leading students in the process of literacy and mathematical literacy, activities were developed that valued the incentive to the knowledge of numbers. The lived experience took place in a child education class I, with children from 4 to 5 years old. My main theme was Contagem: knowing the first numbers, and for the development of activities, we listed as a general objective: To show the importance of mathematics in our daily lives. Seven meetings were held, totaling 35 hours of immersion in the school environment. I had as a justification for the development of activities, the importance of mathematical knowledge for the full expansion of capacities and logical reasoning skills, extended by children through their curiosity. Based on the tasks, it was possible to notice that children bring their knowledge and experiences of family dynamics to the classroom, enabling an analysis of how to start with the planning of classes, and in this using information from their daily lives to provide more meaningful and consistent knowledge. with their realities. Regarding the actions, I could see how much the children were involved with the activities and participated in a collaborative way. Este relato traz como tema um trabalho de matemática desenvolvido na educação infantil, onde com base no propósito de conduzir os alunos no processo de letramento matemático, foram desenvolvida atividades que valorizavam o incentivo ao conhecimento dos números. A experiência vivenciada aconteceu em uma turma de educação infantil I, com crianças de 4 a 5 anos. Tive como tema gerador a Contagem: conhecendo os primeiros números, e para o desenvolvimento das atividades, elencamos como objetivo geral: Mostrar a importância da matemática em nosso dia a dia. Foram realizados 7 encontros totalizando 35 horas de imersão no ambiente escolar. Tive como justificativa para o desenvolvimento das atividades, a importância do conhecimento matemático para a ampliação integral das capacidades e habilidades de raciocínio lógico, alargadas pelas criança por meio de sua curiosidade. Com base nas tarefas foi possível perceber que as crianças trazem a sala de aula seus conhecimentos e vivencias da dinâmica familiar, possibilitando uma análise de como partir com o planejamento das aulas, e nisso utilizando informações do cotidiano deles para proporcionar um conhecimento mais significativo e condizendo com suas realidades. Referente as ações pude perceber o quanto as crianças se envolveram com as atividades e participaram de modo colaborativo. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3441110.34019/2594-4673.2021.v5.34411Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411/23532Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Maria Débora de Lima 2021-09-02T00:32:34Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34411Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-09-02T00:32:34Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
title Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
spellingShingle Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
Souza, Maria Débora de Lima
Educação Infantil
Matemática
Letramento
Leituras (plausível e positiva)
Prática pedagógica
portugues
title_short Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
title_full Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
title_fullStr Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
title_full_unstemmed Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
title_sort Contagem: minha experiência matemática na educação infantil
author Souza, Maria Débora de Lima
author_facet Souza, Maria Débora de Lima
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Maria Débora de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Matemática
Letramento
Leituras (plausível e positiva)
Prática pedagógica
portugues
topic Educação Infantil
Matemática
Letramento
Leituras (plausível e positiva)
Prática pedagógica
portugues
description This report has as its theme a mathematical work developed in early childhood education, where based on the purpose of leading students in the process of literacy and mathematical literacy, activities were developed that valued the incentive to the knowledge of numbers. The lived experience took place in a child education class I, with children from 4 to 5 years old. My main theme was Contagem: knowing the first numbers, and for the development of activities, we listed as a general objective: To show the importance of mathematics in our daily lives. Seven meetings were held, totaling 35 hours of immersion in the school environment. I had as a justification for the development of activities, the importance of mathematical knowledge for the full expansion of capacities and logical reasoning skills, extended by children through their curiosity. Based on the tasks, it was possible to notice that children bring their knowledge and experiences of family dynamics to the classroom, enabling an analysis of how to start with the planning of classes, and in this using information from their daily lives to provide more meaningful and consistent knowledge. with their realities. Regarding the actions, I could see how much the children were involved with the activities and participated in a collaborative way.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411
10.34019/2594-4673.2021.v5.34411
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2021.v5.34411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34411/23532
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117653516288