A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Raquel Gomes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nascimento, Caique Alves do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34540
Resumo: Students in the 6th grade of Basic Education have shown unsatisfactory performances regarding the learning and consolidation of mathematical concepts and operations related to the Decimal Numbering System (SND), which led us to conduct a research with the objective of analyzing difficulties presented by 6th grade students in the development of skills and abilities related to the domain of SND properties and the ideas implied in the operations of addition, multiplication, subtraction and division and their respective algorithms. The methodological actions characterize a concomitant mixed methods research. The results showed that difficulties related to the Decimal Numbering System, demonstrated by these students, are greater for the use of algorithms when compared to those for identifying the mathematical operation to which they refer. We conclude that difficulties demonstrated with algorithms, for the most part, expressed the non-consolidation, by these 6th grade students, of learning about the concepts of grouping and positionality that make up the Decimal Numbering System. So, we understand that these results and conclusion make it possible to refer perspectives for the teaching-learning of concepts and operations related to the Decimal Numbering System and its properties for the teacher education of Mathematics teachers, given the importance of consolidating these curricular concepts for the continuity of studies as for a full social coexistence.
id UFJF-6_2405643dd80ff2db17147790cdccb0df
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/34540
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógicCurrículo Escolar; Ensino-Aprendizagem, Sistema de Numeração DecimalThe understanding of numbers and number operations in the decimal numbering system as reference for pedagogical practiceStudents in the 6th grade of Basic Education have shown unsatisfactory performances regarding the learning and consolidation of mathematical concepts and operations related to the Decimal Numbering System (SND), which led us to conduct a research with the objective of analyzing difficulties presented by 6th grade students in the development of skills and abilities related to the domain of SND properties and the ideas implied in the operations of addition, multiplication, subtraction and division and their respective algorithms. The methodological actions characterize a concomitant mixed methods research. The results showed that difficulties related to the Decimal Numbering System, demonstrated by these students, are greater for the use of algorithms when compared to those for identifying the mathematical operation to which they refer. We conclude that difficulties demonstrated with algorithms, for the most part, expressed the non-consolidation, by these 6th grade students, of learning about the concepts of grouping and positionality that make up the Decimal Numbering System. So, we understand that these results and conclusion make it possible to refer perspectives for the teaching-learning of concepts and operations related to the Decimal Numbering System and its properties for the teacher education of Mathematics teachers, given the importance of consolidating these curricular concepts for the continuity of studies as for a full social coexistence.Alunos do 6º ano da Educação Básica têm demonstrado desempenhos insatisfatórios quanto à aprendizagem e à consolidação de conceitos e operações matemáticas relacionadas ao Sistema de Numeração Decimal (SND), que nos levaram a realizar uma pesquisa com o objetivo de analisar dificuldades apresentadas por alunos de 6º ano no desenvolvimento de competências e habilidades relacionadas ao domínio de propriedades do SND, às ideias subentendidas nas operações de adição, multiplicação, subtração e divisão e aos seus respectivos algoritmos. As ações metodológicas caracterizam uma pesquisa de métodos mistos concomitantes. Os resultados mostraram que dificuldades relacionadas ao Sistema de Numeração Decimal demonstradas por esses alunos são maiores para a utilização de algoritmos quando comparadas com aquelas para identificar a operação matemática a que se referem. Concluímos que dificuldades demonstradas com algoritmos, em sua maioria, expressaram a não consolidação, por esses alunos de 6º ano, da aprendizagem sobre os conceitos de agrupamento e posicionalidade que compõem o Sistema de Numeração Decimal. Entendemos que estes resultados e conclusão possibilitam referenciar para a formação docente do professor de Matemática perspectivas para o ensino-aprendizagem de conceitos e operações relacionadas ao Sistema de Numeração Decimal e suas propriedades, dada  importância de se consolidar esses conceitos curriculares tanto para a continuidade nos estudos, como para uma plena convivência social.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3454010.34019/2594-4673.2021.v5.34540Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34540/23536Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Raquel Gomes de Nascimento, Caique Alves do2021-09-21T10:58:59Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34540Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-09-21T10:58:59Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic
title A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic
spellingShingle A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic
Oliveira, Raquel Gomes de
Currículo Escolar; Ensino-Aprendizagem, Sistema de Numeração Decimal
The understanding of numbers and number operations in the decimal numbering system as reference for pedagogical practice
title_short A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic
title_full A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic
title_fullStr A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic
title_full_unstemmed A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic
title_sort A compreensão de números e operações numéricas no sistema de numeração decimal como referência para a prática pedagógic
author Oliveira, Raquel Gomes de
author_facet Oliveira, Raquel Gomes de
Nascimento, Caique Alves do
author_role author
author2 Nascimento, Caique Alves do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Raquel Gomes de
Nascimento, Caique Alves do
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo Escolar; Ensino-Aprendizagem, Sistema de Numeração Decimal
The understanding of numbers and number operations in the decimal numbering system as reference for pedagogical practice
topic Currículo Escolar; Ensino-Aprendizagem, Sistema de Numeração Decimal
The understanding of numbers and number operations in the decimal numbering system as reference for pedagogical practice
description Students in the 6th grade of Basic Education have shown unsatisfactory performances regarding the learning and consolidation of mathematical concepts and operations related to the Decimal Numbering System (SND), which led us to conduct a research with the objective of analyzing difficulties presented by 6th grade students in the development of skills and abilities related to the domain of SND properties and the ideas implied in the operations of addition, multiplication, subtraction and division and their respective algorithms. The methodological actions characterize a concomitant mixed methods research. The results showed that difficulties related to the Decimal Numbering System, demonstrated by these students, are greater for the use of algorithms when compared to those for identifying the mathematical operation to which they refer. We conclude that difficulties demonstrated with algorithms, for the most part, expressed the non-consolidation, by these 6th grade students, of learning about the concepts of grouping and positionality that make up the Decimal Numbering System. So, we understand that these results and conclusion make it possible to refer perspectives for the teaching-learning of concepts and operations related to the Decimal Numbering System and its properties for the teacher education of Mathematics teachers, given the importance of consolidating these curricular concepts for the continuity of studies as for a full social coexistence.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34540
10.34019/2594-4673.2021.v5.34540
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34540
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2021.v5.34540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/34540/23536
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117658759168