Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão, Alzenira da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Rudinei Alves dos, Portela, Lissa Nareli dos Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654
Resumo: This qualitative work aims to analyze the operative invariants evoked by students enrolled in the 3rd year of elementary school of a private school in the municipality of Santarém-PA, when submitted to situations in the combinatorial field. As analyses aim to show the teacher the possibility of redirecting the teaching and learning process, based on the concepts and theorems-in-action evoked by the students in action. Data were collected during a meeting in the hybrid modality, where a list of problematic situations was applicationd and later a semi-structured interview was made with the class teacher. To support the discussion, the research makes use of Gérard Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, which has conceptualization as the epicenter of the teaching and learning process. The research points out the concepts-in-action and theorems-in-action presented throughout the execution of the activity, besides evidencing the need for continuity of addition operations in contexts involving multiplication. The results showed that the students master the table, make use of the commutative property and can detect the data in the situation, whether explicit or not, in addition, they presented competence in proposing other possibilities of solution for the situations.
id UFJF-6_2b04be6eadfd3538482f8713eca0d547
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/38654
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos ConceituaisCombinatória; Campo Conceitual; Invariantes Operatórios; Adição; Multiplicação.Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication.This qualitative work aims to analyze the operative invariants evoked by students enrolled in the 3rd year of elementary school of a private school in the municipality of Santarém-PA, when submitted to situations in the combinatorial field. As analyses aim to show the teacher the possibility of redirecting the teaching and learning process, based on the concepts and theorems-in-action evoked by the students in action. Data were collected during a meeting in the hybrid modality, where a list of problematic situations was applicationd and later a semi-structured interview was made with the class teacher. To support the discussion, the research makes use of Gérard Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, which has conceptualization as the epicenter of the teaching and learning process. The research points out the concepts-in-action and theorems-in-action presented throughout the execution of the activity, besides evidencing the need for continuity of addition operations in contexts involving multiplication. The results showed that the students master the table, make use of the commutative property and can detect the data in the situation, whether explicit or not, in addition, they presented competence in proposing other possibilities of solution for the situations.O conhecimento matemático é construído mediante as interações do sujeito em situações. Este trabalho de natureza qualitativa tem como objetivo analisar os invariantes operatórios evocados por alunos matriculados no 3º ano do ensino fundamental de uma escola particular do município de Santarém-PA, quando submetidos a situações do campo combinatório. As análises visam mostrar ao professor a possibilidade de redirecionamento do processo de ensino e aprendizagem, baseada nos conceitos e teoremas-em-ação evocados pelos alunos em ação. Os dados foram coletados durante um encontro na modalidade híbrida, onde foi realizada a aplicação de uma lista de situações problemas e posteriormente foi feita uma entrevista semiestruturada com o docente da turma. Para sustentar a discussão, a pesquisa faz o uso da Teoria dos Campos Conceituais de Gérard Vergnaud, que tem a conceitualização como o epicentro do processo de ensino e aprendizagem. A pesquisa aponta os possíveis conceitos-em-ação e teoremas-em-ação apresentados ao longo da execução da atividade, além de evidenciar a necessidade por parte dos estudantes de continuidade das operações de adição em contextos que envolvem a multiplicação. Os resultados mostraram que os estudantes dominam a tabuada, fazem uso da propriedade comutativa e conseguem detectar os dados na situação, sejam eles explícitos ou não, além disso, apresentaram competência em propor outras possibilidades de solução para as situações.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3865410.34019/2594-4673.2023.v7.38654Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654/25831Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessLeão, Alzenira da SilvaSantos, Rudinei Alves dos Portela, Lissa Nareli dos Reis 2023-04-03T12:40:59Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38654Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T12:40:59Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
title Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
spellingShingle Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
Leão, Alzenira da Silva
Combinatória; Campo Conceitual; Invariantes Operatórios; Adição; Multiplicação.
Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication.
title_short Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
title_full Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
title_fullStr Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
title_full_unstemmed Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
title_sort Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
author Leão, Alzenira da Silva
author_facet Leão, Alzenira da Silva
Santos, Rudinei Alves dos
Portela, Lissa Nareli dos Reis
author_role author
author2 Santos, Rudinei Alves dos
Portela, Lissa Nareli dos Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leão, Alzenira da Silva
Santos, Rudinei Alves dos
Portela, Lissa Nareli dos Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Combinatória; Campo Conceitual; Invariantes Operatórios; Adição; Multiplicação.
Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication.
topic Combinatória; Campo Conceitual; Invariantes Operatórios; Adição; Multiplicação.
Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication.
description This qualitative work aims to analyze the operative invariants evoked by students enrolled in the 3rd year of elementary school of a private school in the municipality of Santarém-PA, when submitted to situations in the combinatorial field. As analyses aim to show the teacher the possibility of redirecting the teaching and learning process, based on the concepts and theorems-in-action evoked by the students in action. Data were collected during a meeting in the hybrid modality, where a list of problematic situations was applicationd and later a semi-structured interview was made with the class teacher. To support the discussion, the research makes use of Gérard Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, which has conceptualization as the epicenter of the teaching and learning process. The research points out the concepts-in-action and theorems-in-action presented throughout the execution of the activity, besides evidencing the need for continuity of addition operations in contexts involving multiplication. The results showed that the students master the table, make use of the commutative property and can detect the data in the situation, whether explicit or not, in addition, they presented competence in proposing other possibilities of solution for the situations.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654
10.34019/2594-4673.2023.v7.38654
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2023.v7.38654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654/25831
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117497278464