Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654 |
Resumo: | This qualitative work aims to analyze the operative invariants evoked by students enrolled in the 3rd year of elementary school of a private school in the municipality of Santarém-PA, when submitted to situations in the combinatorial field. As analyses aim to show the teacher the possibility of redirecting the teaching and learning process, based on the concepts and theorems-in-action evoked by the students in action. Data were collected during a meeting in the hybrid modality, where a list of problematic situations was applicationd and later a semi-structured interview was made with the class teacher. To support the discussion, the research makes use of Gérard Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, which has conceptualization as the epicenter of the teaching and learning process. The research points out the concepts-in-action and theorems-in-action presented throughout the execution of the activity, besides evidencing the need for continuity of addition operations in contexts involving multiplication. The results showed that the students master the table, make use of the commutative property and can detect the data in the situation, whether explicit or not, in addition, they presented competence in proposing other possibilities of solution for the situations. |
id |
UFJF-6_2b04be6eadfd3538482f8713eca0d547 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/38654 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos ConceituaisCombinatória; Campo Conceitual; Invariantes Operatórios; Adição; Multiplicação.Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication.This qualitative work aims to analyze the operative invariants evoked by students enrolled in the 3rd year of elementary school of a private school in the municipality of Santarém-PA, when submitted to situations in the combinatorial field. As analyses aim to show the teacher the possibility of redirecting the teaching and learning process, based on the concepts and theorems-in-action evoked by the students in action. Data were collected during a meeting in the hybrid modality, where a list of problematic situations was applicationd and later a semi-structured interview was made with the class teacher. To support the discussion, the research makes use of Gérard Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, which has conceptualization as the epicenter of the teaching and learning process. The research points out the concepts-in-action and theorems-in-action presented throughout the execution of the activity, besides evidencing the need for continuity of addition operations in contexts involving multiplication. The results showed that the students master the table, make use of the commutative property and can detect the data in the situation, whether explicit or not, in addition, they presented competence in proposing other possibilities of solution for the situations.O conhecimento matemático é construído mediante as interações do sujeito em situações. Este trabalho de natureza qualitativa tem como objetivo analisar os invariantes operatórios evocados por alunos matriculados no 3º ano do ensino fundamental de uma escola particular do município de Santarém-PA, quando submetidos a situações do campo combinatório. As análises visam mostrar ao professor a possibilidade de redirecionamento do processo de ensino e aprendizagem, baseada nos conceitos e teoremas-em-ação evocados pelos alunos em ação. Os dados foram coletados durante um encontro na modalidade híbrida, onde foi realizada a aplicação de uma lista de situações problemas e posteriormente foi feita uma entrevista semiestruturada com o docente da turma. Para sustentar a discussão, a pesquisa faz o uso da Teoria dos Campos Conceituais de Gérard Vergnaud, que tem a conceitualização como o epicentro do processo de ensino e aprendizagem. A pesquisa aponta os possíveis conceitos-em-ação e teoremas-em-ação apresentados ao longo da execução da atividade, além de evidenciar a necessidade por parte dos estudantes de continuidade das operações de adição em contextos que envolvem a multiplicação. Os resultados mostraram que os estudantes dominam a tabuada, fazem uso da propriedade comutativa e conseguem detectar os dados na situação, sejam eles explícitos ou não, além disso, apresentaram competência em propor outras possibilidades de solução para as situações.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3865410.34019/2594-4673.2023.v7.38654Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654/25831Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessLeão, Alzenira da SilvaSantos, Rudinei Alves dos Portela, Lissa Nareli dos Reis 2023-04-03T12:40:59Zoai:periodicos.ufjf.br:article/38654Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-03T12:40:59Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais |
title |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais |
spellingShingle |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais Leão, Alzenira da Silva Combinatória; Campo Conceitual; Invariantes Operatórios; Adição; Multiplicação. Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication. |
title_short |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais |
title_full |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais |
title_fullStr |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais |
title_full_unstemmed |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais |
title_sort |
Situações de análise combinatória discutidas à luz da Teoria dos Campos Conceituais |
author |
Leão, Alzenira da Silva |
author_facet |
Leão, Alzenira da Silva Santos, Rudinei Alves dos Portela, Lissa Nareli dos Reis |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Rudinei Alves dos Portela, Lissa Nareli dos Reis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leão, Alzenira da Silva Santos, Rudinei Alves dos Portela, Lissa Nareli dos Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Combinatória; Campo Conceitual; Invariantes Operatórios; Adição; Multiplicação. Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication. |
topic |
Combinatória; Campo Conceitual; Invariantes Operatórios; Adição; Multiplicação. Combinatoriatory; Conceptual Field; Operative Invariants; Addition; Multiplication. |
description |
This qualitative work aims to analyze the operative invariants evoked by students enrolled in the 3rd year of elementary school of a private school in the municipality of Santarém-PA, when submitted to situations in the combinatorial field. As analyses aim to show the teacher the possibility of redirecting the teaching and learning process, based on the concepts and theorems-in-action evoked by the students in action. Data were collected during a meeting in the hybrid modality, where a list of problematic situations was applicationd and later a semi-structured interview was made with the class teacher. To support the discussion, the research makes use of Gérard Vergnaud's Theory of Conceptual Fields, which has conceptualization as the epicenter of the teaching and learning process. The research points out the concepts-in-action and theorems-in-action presented throughout the execution of the activity, besides evidencing the need for continuity of addition operations in contexts involving multiplication. The results showed that the students master the table, make use of the commutative property and can detect the data in the situation, whether explicit or not, in addition, they presented competence in proposing other possibilities of solution for the situations. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654 10.34019/2594-4673.2023.v7.38654 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2023.v7.38654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/38654/25831 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117497278464 |