Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Iran Abreu
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27377
Resumo: In this article I present notes and reflections that contribute to a debate about possible investigative modes of teaching that can be adopted in teaching practice in mathematics. The purpose of this paper is to propose the incorporation of meanings into the teaching and learning of school mathematics in the face of the cultural diversity in which the school and the classroom are situated and constituted in the 21st century, in the perspective of globalization of information. From the results of researches and teaching experiences in elementary, middle and high school, as well as in dissertation and thesis orientations, I consider the importance of betting on the potential of classroom interactions, subsidized by practices based on investigative methodologies that prioritize the direct action of students in the learning process.
id UFJF-6_366613bd469ccb55ea28640dd8a5a2d1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/27377
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolaresMetodologiasInvestigaçãoEnsino de MatemáticaPráticas InvestigativasDiversidade CulturalIn this article I present notes and reflections that contribute to a debate about possible investigative modes of teaching that can be adopted in teaching practice in mathematics. The purpose of this paper is to propose the incorporation of meanings into the teaching and learning of school mathematics in the face of the cultural diversity in which the school and the classroom are situated and constituted in the 21st century, in the perspective of globalization of information. From the results of researches and teaching experiences in elementary, middle and high school, as well as in dissertation and thesis orientations, I consider the importance of betting on the potential of classroom interactions, subsidized by practices based on investigative methodologies that prioritize the direct action of students in the learning process.Neste artigo apresento apontamentos e reflexões que contribuam para um debate sobre possíveis modos investigativos de ensino que podem ser adotados na prática docente em matemática. Trata-se de propor a incorporação de significados ao ensino e à aprendizagem da matemática escolar diante da diversidade cultural na qual a escola e a sala de aula estão situadas e constituídas neste século XXI, em perspectiva de globalização da informação. A partir dos resultados de pesquisas e experiências docentes no ensino fundamental, médio e superior, bem como nas orientações de dissertações e teses, considero a importância de se apostar no potencial das sociointerações em sala de aula, subsidiadas por práticas baseadas em metodologias investigativas que priorizam a ação direta dos estudantes no processo de aprendizagem.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2737710.34019/2594-4673.2018.v2.27377Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 2 (2018): Julho - Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27377/18825Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Iran Abreu 2019-08-30T14:21:00Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27377Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
title Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
spellingShingle Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
Mendes, Iran Abreu
Metodologias
Investigação
Ensino de Matemática
Práticas Investigativas
Diversidade Cultural
title_short Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
title_full Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
title_fullStr Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
title_full_unstemmed Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
title_sort Metodologias investigativas para o ensino de matemática em diversidades culturais escolares
author Mendes, Iran Abreu
author_facet Mendes, Iran Abreu
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Iran Abreu
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias
Investigação
Ensino de Matemática
Práticas Investigativas
Diversidade Cultural
topic Metodologias
Investigação
Ensino de Matemática
Práticas Investigativas
Diversidade Cultural
description In this article I present notes and reflections that contribute to a debate about possible investigative modes of teaching that can be adopted in teaching practice in mathematics. The purpose of this paper is to propose the incorporation of meanings into the teaching and learning of school mathematics in the face of the cultural diversity in which the school and the classroom are situated and constituted in the 21st century, in the perspective of globalization of information. From the results of researches and teaching experiences in elementary, middle and high school, as well as in dissertation and thesis orientations, I consider the importance of betting on the potential of classroom interactions, subsidized by practices based on investigative methodologies that prioritize the direct action of students in the learning process.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27377
10.34019/2594-4673.2018.v2.27377
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27377
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2018.v2.27377
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27377/18825
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 2 (2018): Julho - Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117596893184