Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
DOI: | 10.34019/2594-4673.2022.v6.36468 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36468 |
Resumo: | In this article, we present a research, qualitative nature, conducted with twelve students of the first year of High School to a public school in Rio Grande do Sul, Brazil, which aimed to investigate the use of GeoGebra software in visual demonstrations in Synthetic Geometry. It was held in the computer lab and the collect of data was obtained through the records of the constructions made by the students, analyzing the existing protocols in the software itself. The activity consisted of a specific theorem of plane geometry and served as a pilot project for the first author prepare research instruments that served to constant further research in a professional master dissertation concluded. The results of this project proved to be possible to explore visual abilities in GeoGebra for synthetic statements of theorems and properties in Geometry. |
id |
UFJF-6_584c4d90dfe95b7bb90e30bf53297e4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/36468 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
spelling |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuaisGeometria Sintética; Visualização; Atividade piloto; ArgumentaçãoSynthetic Geometry; Visualization; Activity pilot; ArgumentationIn this article, we present a research, qualitative nature, conducted with twelve students of the first year of High School to a public school in Rio Grande do Sul, Brazil, which aimed to investigate the use of GeoGebra software in visual demonstrations in Synthetic Geometry. It was held in the computer lab and the collect of data was obtained through the records of the constructions made by the students, analyzing the existing protocols in the software itself. The activity consisted of a specific theorem of plane geometry and served as a pilot project for the first author prepare research instruments that served to constant further research in a professional master dissertation concluded. The results of this project proved to be possible to explore visual abilities in GeoGebra for synthetic statements of theorems and properties in Geometry.Neste artigo, apresenta-se uma investigação, de cunho qualitativo, realizada com doze estudantes do primeiro ano do Ensino Médio de uma escola estadual no Rio Grande do Sul, a qual teve por objetivo investigar o uso do software GeoGebra nas demonstrações visuais em Geometria Sintética. Foi realizada em laboratório de informática e a coleta de dados foi obtida pelos registros das construções feitas pelos estudantes, analisando-se os protocolos existentes no próprio software. A atividade consistiu de um teorema específico de geometria plana e serviu de projeto piloto para a primeira autora elaborar os instrumentos de investigação que serviram para pesquisa posterior constante de uma dissertação de mestrado profissional concluída. Os resultados deste projeto mostraram ser possível explorar habilidades visuais no GeoGebra para obter demonstrações sintéticas de teoremas e propriedades em Geometria.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2022-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3646810.34019/2594-4673.2022.v6.36468Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36468/24620Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessPinto Leivas, José CarlosQuaini Bresolin, Nadia Roberta2022-06-06T17:42:11Zoai:periodicos.ufjf.br:article/36468Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2022-06-06T17:42:11Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais |
title |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais |
spellingShingle |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais Pinto Leivas, José Carlos Geometria Sintética; Visualização; Atividade piloto; Argumentação Synthetic Geometry; Visualization; Activity pilot; Argumentation Pinto Leivas, José Carlos Geometria Sintética; Visualização; Atividade piloto; Argumentação Synthetic Geometry; Visualization; Activity pilot; Argumentation |
title_short |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais |
title_full |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais |
title_fullStr |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais |
title_full_unstemmed |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais |
title_sort |
Geometria Sintética: investigação por meio de demonstrações visuais |
author |
Pinto Leivas, José Carlos |
author_facet |
Pinto Leivas, José Carlos Pinto Leivas, José Carlos Quaini Bresolin, Nadia Roberta Quaini Bresolin, Nadia Roberta |
author_role |
author |
author2 |
Quaini Bresolin, Nadia Roberta |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto Leivas, José Carlos Quaini Bresolin, Nadia Roberta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Sintética; Visualização; Atividade piloto; Argumentação Synthetic Geometry; Visualization; Activity pilot; Argumentation |
topic |
Geometria Sintética; Visualização; Atividade piloto; Argumentação Synthetic Geometry; Visualization; Activity pilot; Argumentation |
description |
In this article, we present a research, qualitative nature, conducted with twelve students of the first year of High School to a public school in Rio Grande do Sul, Brazil, which aimed to investigate the use of GeoGebra software in visual demonstrations in Synthetic Geometry. It was held in the computer lab and the collect of data was obtained through the records of the constructions made by the students, analyzing the existing protocols in the software itself. The activity consisted of a specific theorem of plane geometry and served as a pilot project for the first author prepare research instruments that served to constant further research in a professional master dissertation concluded. The results of this project proved to be possible to explore visual abilities in GeoGebra for synthetic statements of theorems and properties in Geometry. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36468 10.34019/2594-4673.2022.v6.36468 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36468 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2022.v6.36468 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/36468/24620 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 6 n. 1 (2022): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1822180336237281280 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34019/2594-4673.2022.v6.36468 |