WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Antonia Thalia da Silva dos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Souza, Francisca Márcia Costa de, Mendes, Gabriella da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080
Resumo: The present study reports on the academic trajectory of women who completed the Mathematics course, at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, between the years 2014 and 2022, using gender studies as an instrument of analysis. This study seeks to elucidate the experiences of women in mathematics, highlighting their tactics and strategies, highlighting support networks and allies, from the perspective of challenges and victories, aiming to encourage debates on gender equity in the academic environment and strengthen female representation in Mathematics courses. A qualitative methodological approach was adopted, based on the thoughts of Spindola and Santos (2003) with the application of the Life History methodology, highlighting the narrative and subjectivity of these experiences. The establishment of support networks is crucial for overcoming challenges. The experiences of Flávia, Marta and Laura (fictitious names) emphasized the importance of supportive environments (emotional, technical, pedagogical, family, scientific) for academic success and the promotion of gender equality in school institutions.
id UFJF-6_6d01f16d5e9b54951d915b5d49c5b601
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/43080
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVEMulheres matemáticas: trajetórias de vida de egressas do IFMA Campus Buriticupu sob a perspectiva dos estudos de gêneroMulheres na Matemática; Questões de Gênero; História de Vida; IFMA.Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA.The present study reports on the academic trajectory of women who completed the Mathematics course, at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, between the years 2014 and 2022, using gender studies as an instrument of analysis. This study seeks to elucidate the experiences of women in mathematics, highlighting their tactics and strategies, highlighting support networks and allies, from the perspective of challenges and victories, aiming to encourage debates on gender equity in the academic environment and strengthen female representation in Mathematics courses. A qualitative methodological approach was adopted, based on the thoughts of Spindola and Santos (2003) with the application of the Life History methodology, highlighting the narrative and subjectivity of these experiences. The establishment of support networks is crucial for overcoming challenges. The experiences of Flávia, Marta and Laura (fictitious names) emphasized the importance of supportive environments (emotional, technical, pedagogical, family, scientific) for academic success and the promotion of gender equality in school institutions.O presente estudo relata a trajetória acadêmica de mulheres que concluíram o curso de Matemática, no Instituto Federal do Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, entre os anos de 2014 e 2022, utilizando os estudos de gênero como instrumento de análise. Este estudo busca elucidar as vivências de mulheres na matemática, destacando suas táticas e estratégias, evidenciado redes de apoio e aliados, sob a perspectiva dos desafios e das vitórias, objetivando fomentar debates sobre equidade de gênero no ambiente acadêmico e fortalecer a representatividade feminina na Matemática. Adotou-se uma abordagem metodológica qualitativa, apoiou-se nos pensamentos de Spindola e Santos (2003) com aplicação da metodologia da História de Vida, ressaltando a narrativa e a subjetividade dessas experiências. O estabelecimento de redes de apoio revela-se crucial para a superação de desafios. As vivências de Flávia, Marta e Laura (nomes fictícios) enfatizaram a importância de ambientes de apoio (emocional, técnico, pedagógico, familiar, científico) para o êxito acadêmico e a promoção da equidade de gênero nas instituições escolares.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 8 n. 1 (2024): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080/27324Copyright (c) 2024 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Antonia Thalia da Silva dosSouza, Francisca Márcia Costa deMendes, Gabriella da Silva 2024-04-15T17:41:29Zoai:periodicos.ufjf.br:article/43080Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2024-04-15T17:41:29Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
Mulheres matemáticas: trajetórias de vida de egressas do IFMA Campus Buriticupu sob a perspectiva dos estudos de gênero
title WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
spellingShingle WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
Santos, Antonia Thalia da Silva dos
Mulheres na Matemática; Questões de Gênero; História de Vida; IFMA.
Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA.
title_short WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
title_full WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
title_fullStr WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
title_full_unstemmed WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
title_sort WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
author Santos, Antonia Thalia da Silva dos
author_facet Santos, Antonia Thalia da Silva dos
Souza, Francisca Márcia Costa de
Mendes, Gabriella da Silva
author_role author
author2 Souza, Francisca Márcia Costa de
Mendes, Gabriella da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Antonia Thalia da Silva dos
Souza, Francisca Márcia Costa de
Mendes, Gabriella da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Mulheres na Matemática; Questões de Gênero; História de Vida; IFMA.
Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA.
topic Mulheres na Matemática; Questões de Gênero; História de Vida; IFMA.
Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA.
description The present study reports on the academic trajectory of women who completed the Mathematics course, at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, between the years 2014 and 2022, using gender studies as an instrument of analysis. This study seeks to elucidate the experiences of women in mathematics, highlighting their tactics and strategies, highlighting support networks and allies, from the perspective of challenges and victories, aiming to encourage debates on gender equity in the academic environment and strengthen female representation in Mathematics courses. A qualitative methodological approach was adopted, based on the thoughts of Spindola and Santos (2003) with the application of the Life History methodology, highlighting the narrative and subjectivity of these experiences. The establishment of support networks is crucial for overcoming challenges. The experiences of Flávia, Marta and Laura (fictitious names) emphasized the importance of supportive environments (emotional, technical, pedagogical, family, scientific) for academic success and the promotion of gender equality in school institutions.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080/27324
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 8 n. 1 (2024): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117554950144