WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080 |
Resumo: | The present study reports on the academic trajectory of women who completed the Mathematics course, at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, between the years 2014 and 2022, using gender studies as an instrument of analysis. This study seeks to elucidate the experiences of women in mathematics, highlighting their tactics and strategies, highlighting support networks and allies, from the perspective of challenges and victories, aiming to encourage debates on gender equity in the academic environment and strengthen female representation in Mathematics courses. A qualitative methodological approach was adopted, based on the thoughts of Spindola and Santos (2003) with the application of the Life History methodology, highlighting the narrative and subjectivity of these experiences. The establishment of support networks is crucial for overcoming challenges. The experiences of Flávia, Marta and Laura (fictitious names) emphasized the importance of supportive environments (emotional, technical, pedagogical, family, scientific) for academic success and the promotion of gender equality in school institutions. |
id |
UFJF-6_6d01f16d5e9b54951d915b5d49c5b601 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/43080 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVEMulheres matemáticas: trajetórias de vida de egressas do IFMA Campus Buriticupu sob a perspectiva dos estudos de gêneroMulheres na Matemática; Questões de Gênero; História de Vida; IFMA.Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA.The present study reports on the academic trajectory of women who completed the Mathematics course, at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, between the years 2014 and 2022, using gender studies as an instrument of analysis. This study seeks to elucidate the experiences of women in mathematics, highlighting their tactics and strategies, highlighting support networks and allies, from the perspective of challenges and victories, aiming to encourage debates on gender equity in the academic environment and strengthen female representation in Mathematics courses. A qualitative methodological approach was adopted, based on the thoughts of Spindola and Santos (2003) with the application of the Life History methodology, highlighting the narrative and subjectivity of these experiences. The establishment of support networks is crucial for overcoming challenges. The experiences of Flávia, Marta and Laura (fictitious names) emphasized the importance of supportive environments (emotional, technical, pedagogical, family, scientific) for academic success and the promotion of gender equality in school institutions.O presente estudo relata a trajetória acadêmica de mulheres que concluíram o curso de Matemática, no Instituto Federal do Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, entre os anos de 2014 e 2022, utilizando os estudos de gênero como instrumento de análise. Este estudo busca elucidar as vivências de mulheres na matemática, destacando suas táticas e estratégias, evidenciado redes de apoio e aliados, sob a perspectiva dos desafios e das vitórias, objetivando fomentar debates sobre equidade de gênero no ambiente acadêmico e fortalecer a representatividade feminina na Matemática. Adotou-se uma abordagem metodológica qualitativa, apoiou-se nos pensamentos de Spindola e Santos (2003) com aplicação da metodologia da História de Vida, ressaltando a narrativa e a subjetividade dessas experiências. O estabelecimento de redes de apoio revela-se crucial para a superação de desafios. As vivências de Flávia, Marta e Laura (nomes fictícios) enfatizaram a importância de ambientes de apoio (emocional, técnico, pedagógico, familiar, científico) para o êxito acadêmico e a promoção da equidade de gênero nas instituições escolares.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 8 n. 1 (2024): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080/27324Copyright (c) 2024 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Antonia Thalia da Silva dosSouza, Francisca Márcia Costa deMendes, Gabriella da Silva 2024-04-15T17:41:29Zoai:periodicos.ufjf.br:article/43080Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2024-04-15T17:41:29Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE Mulheres matemáticas: trajetórias de vida de egressas do IFMA Campus Buriticupu sob a perspectiva dos estudos de gênero |
title |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE |
spellingShingle |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE Santos, Antonia Thalia da Silva dos Mulheres na Matemática; Questões de Gênero; História de Vida; IFMA. Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA. |
title_short |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE |
title_full |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE |
title_fullStr |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE |
title_full_unstemmed |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE |
title_sort |
WOMEN IN MATHEMATICS: LIFE TRAJECTORIES OF IFMA CAMPUS BURITICUPU GRADUATES FROM A GENDER STUDIES PERSPECTIVE |
author |
Santos, Antonia Thalia da Silva dos |
author_facet |
Santos, Antonia Thalia da Silva dos Souza, Francisca Márcia Costa de Mendes, Gabriella da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Francisca Márcia Costa de Mendes, Gabriella da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Antonia Thalia da Silva dos Souza, Francisca Márcia Costa de Mendes, Gabriella da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulheres na Matemática; Questões de Gênero; História de Vida; IFMA. Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA. |
topic |
Mulheres na Matemática; Questões de Gênero; História de Vida; IFMA. Women in Mathematics; Gender Issues; Life's history; IFMA. |
description |
The present study reports on the academic trajectory of women who completed the Mathematics course, at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Campus Buriticupu, between the years 2014 and 2022, using gender studies as an instrument of analysis. This study seeks to elucidate the experiences of women in mathematics, highlighting their tactics and strategies, highlighting support networks and allies, from the perspective of challenges and victories, aiming to encourage debates on gender equity in the academic environment and strengthen female representation in Mathematics courses. A qualitative methodological approach was adopted, based on the thoughts of Spindola and Santos (2003) with the application of the Life History methodology, highlighting the narrative and subjectivity of these experiences. The establishment of support networks is crucial for overcoming challenges. The experiences of Flávia, Marta and Laura (fictitious names) emphasized the importance of supportive environments (emotional, technical, pedagogical, family, scientific) for academic success and the promotion of gender equality in school institutions. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/43080/27324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 8 n. 1 (2024): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117554950144 |