Pensando a Robótica na Educação Básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Leonardo José da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carvalho, Felipe José Rezende de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369
Resumo: In this article we present partial results of a research that has as central question to analyze the way in which students of the High School of a public school develop small projects of Robotics. The objective is to construct a methodological proposal aiming to insert it in the didactic context of the High School, guided by the constructionism and recommending Research Scenarios, aiming at the "learning to learn", in a less asymmetric environment and of partnership between teacher and students. The qualitative research, through participant observation, pointed his gaze to a pair of students who, collaboratively, opted for the construction of a microcontrolled smoke detector by an Arduino programmable board. Our results point positively to an active and potentially interdisciplinary, more autonomous learning in which the skills developed go beyond the specific knowledge of Robotics, since the students were busy in planning, evaluating and making decisions based on an intense negotiation process.
id UFJF-6_7413dafd84f7361b7b5c92e848d5b4fe
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/27369
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling Pensando a Robótica na Educação BásicaRobótica EducacionalPensamento ComputacionalConstrucionismoArduinoEducação MatemáticaIn this article we present partial results of a research that has as central question to analyze the way in which students of the High School of a public school develop small projects of Robotics. The objective is to construct a methodological proposal aiming to insert it in the didactic context of the High School, guided by the constructionism and recommending Research Scenarios, aiming at the "learning to learn", in a less asymmetric environment and of partnership between teacher and students. The qualitative research, through participant observation, pointed his gaze to a pair of students who, collaboratively, opted for the construction of a microcontrolled smoke detector by an Arduino programmable board. Our results point positively to an active and potentially interdisciplinary, more autonomous learning in which the skills developed go beyond the specific knowledge of Robotics, since the students were busy in planning, evaluating and making decisions based on an intense negotiation process.Neste artigo apresentamos resultados parciais de uma pesquisa que tem como questão central analisar o modo como alunos do Ensino Médio de uma escola pública desenvolvem pequenos projetos de Robótica. O objetivo é construir uma proposta metodológica a fim de inseri-la no contexto didático do Ensino Médio, norteado pelo construcionismo e preconizando Cenários Investigativos, visando o “aprender a aprender”, em um ambiente menos assimétrico e de parceria entre professor e alunos. A investigação, de cunho qualitativo, através da observação participante, apontou seu olhar para uma dupla de estudantes que, colaborativamente, optou pela construção de um detector de fumaça microcontrolado por uma placa programável Arduino. Nossos resultados apontam positivamente para um aprendizado ativo e potencialmente interdisciplinar, mais autônomo, em que as habilidades desenvolvidas vão além dos conhecimentos específicos da Robótica, visto que os alunos se ocupavam em planejar, avaliar e tomar decisões baseadas em intenso processo de negociação.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2736910.34019/2594-4673.2018.v2.27369Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369/18817Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Leonardo José da Carvalho, Felipe José Rezende de2019-08-30T14:21:31Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27369Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21:31Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Pensando a Robótica na Educação Básica
title Pensando a Robótica na Educação Básica
spellingShingle Pensando a Robótica na Educação Básica
Silva, Leonardo José da
Robótica Educacional
Pensamento Computacional
Construcionismo
Arduino
Educação Matemática
title_short Pensando a Robótica na Educação Básica
title_full Pensando a Robótica na Educação Básica
title_fullStr Pensando a Robótica na Educação Básica
title_full_unstemmed Pensando a Robótica na Educação Básica
title_sort Pensando a Robótica na Educação Básica
author Silva, Leonardo José da
author_facet Silva, Leonardo José da
Carvalho, Felipe José Rezende de
author_role author
author2 Carvalho, Felipe José Rezende de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Leonardo José da
Carvalho, Felipe José Rezende de
dc.subject.por.fl_str_mv Robótica Educacional
Pensamento Computacional
Construcionismo
Arduino
Educação Matemática
topic Robótica Educacional
Pensamento Computacional
Construcionismo
Arduino
Educação Matemática
description In this article we present partial results of a research that has as central question to analyze the way in which students of the High School of a public school develop small projects of Robotics. The objective is to construct a methodological proposal aiming to insert it in the didactic context of the High School, guided by the constructionism and recommending Research Scenarios, aiming at the "learning to learn", in a less asymmetric environment and of partnership between teacher and students. The qualitative research, through participant observation, pointed his gaze to a pair of students who, collaboratively, opted for the construction of a microcontrolled smoke detector by an Arduino programmable board. Our results point positively to an active and potentially interdisciplinary, more autonomous learning in which the skills developed go beyond the specific knowledge of Robotics, since the students were busy in planning, evaluating and making decisions based on an intense negotiation process.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369
10.34019/2594-4673.2018.v2.27369
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2018.v2.27369
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369/18817
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117586407424