Pensando a Robótica na Educação Básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369 |
Resumo: | In this article we present partial results of a research that has as central question to analyze the way in which students of the High School of a public school develop small projects of Robotics. The objective is to construct a methodological proposal aiming to insert it in the didactic context of the High School, guided by the constructionism and recommending Research Scenarios, aiming at the "learning to learn", in a less asymmetric environment and of partnership between teacher and students. The qualitative research, through participant observation, pointed his gaze to a pair of students who, collaboratively, opted for the construction of a microcontrolled smoke detector by an Arduino programmable board. Our results point positively to an active and potentially interdisciplinary, more autonomous learning in which the skills developed go beyond the specific knowledge of Robotics, since the students were busy in planning, evaluating and making decisions based on an intense negotiation process. |
id |
UFJF-6_7413dafd84f7361b7b5c92e848d5b4fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/27369 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Pensando a Robótica na Educação BásicaRobótica EducacionalPensamento ComputacionalConstrucionismoArduinoEducação MatemáticaIn this article we present partial results of a research that has as central question to analyze the way in which students of the High School of a public school develop small projects of Robotics. The objective is to construct a methodological proposal aiming to insert it in the didactic context of the High School, guided by the constructionism and recommending Research Scenarios, aiming at the "learning to learn", in a less asymmetric environment and of partnership between teacher and students. The qualitative research, through participant observation, pointed his gaze to a pair of students who, collaboratively, opted for the construction of a microcontrolled smoke detector by an Arduino programmable board. Our results point positively to an active and potentially interdisciplinary, more autonomous learning in which the skills developed go beyond the specific knowledge of Robotics, since the students were busy in planning, evaluating and making decisions based on an intense negotiation process.Neste artigo apresentamos resultados parciais de uma pesquisa que tem como questão central analisar o modo como alunos do Ensino Médio de uma escola pública desenvolvem pequenos projetos de Robótica. O objetivo é construir uma proposta metodológica a fim de inseri-la no contexto didático do Ensino Médio, norteado pelo construcionismo e preconizando Cenários Investigativos, visando o “aprender a aprender”, em um ambiente menos assimétrico e de parceria entre professor e alunos. A investigação, de cunho qualitativo, através da observação participante, apontou seu olhar para uma dupla de estudantes que, colaborativamente, optou pela construção de um detector de fumaça microcontrolado por uma placa programável Arduino. Nossos resultados apontam positivamente para um aprendizado ativo e potencialmente interdisciplinar, mais autônomo, em que as habilidades desenvolvidas vão além dos conhecimentos específicos da Robótica, visto que os alunos se ocupavam em planejar, avaliar e tomar decisões baseadas em intenso processo de negociação.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2019-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/2736910.34019/2594-4673.2018.v2.27369Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369/18817Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Leonardo José da Carvalho, Felipe José Rezende de2019-08-30T14:21:31Zoai:periodicos.ufjf.br:article/27369Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2019-08-30T14:21:31Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pensando a Robótica na Educação Básica |
title |
Pensando a Robótica na Educação Básica |
spellingShingle |
Pensando a Robótica na Educação Básica Silva, Leonardo José da Robótica Educacional Pensamento Computacional Construcionismo Arduino Educação Matemática |
title_short |
Pensando a Robótica na Educação Básica |
title_full |
Pensando a Robótica na Educação Básica |
title_fullStr |
Pensando a Robótica na Educação Básica |
title_full_unstemmed |
Pensando a Robótica na Educação Básica |
title_sort |
Pensando a Robótica na Educação Básica |
author |
Silva, Leonardo José da |
author_facet |
Silva, Leonardo José da Carvalho, Felipe José Rezende de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Felipe José Rezende de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Leonardo José da Carvalho, Felipe José Rezende de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Robótica Educacional Pensamento Computacional Construcionismo Arduino Educação Matemática |
topic |
Robótica Educacional Pensamento Computacional Construcionismo Arduino Educação Matemática |
description |
In this article we present partial results of a research that has as central question to analyze the way in which students of the High School of a public school develop small projects of Robotics. The objective is to construct a methodological proposal aiming to insert it in the didactic context of the High School, guided by the constructionism and recommending Research Scenarios, aiming at the "learning to learn", in a less asymmetric environment and of partnership between teacher and students. The qualitative research, through participant observation, pointed his gaze to a pair of students who, collaboratively, opted for the construction of a microcontrolled smoke detector by an Arduino programmable board. Our results point positively to an active and potentially interdisciplinary, more autonomous learning in which the skills developed go beyond the specific knowledge of Robotics, since the students were busy in planning, evaluating and making decisions based on an intense negotiation process. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369 10.34019/2594-4673.2018.v2.27369 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2018.v2.27369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/27369/18817 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 2 n. 1 (2018): Janeiro - Junho 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117586407424 |