Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437 |
Resumo: | The constant changes in the social scenario, provided a great accumulation of knowledge and information on the part of individuals, it is not just about having the information, but knowing how to make it value and potentialize opportunities. Therefore, using the technological resources available for knowledge sharing becomes essential for the expansion of knowledge as a whole, given the perspective that the exchange of knowledge generates growth. In view of this, the general objective of this work is to analyze the knowledge sharing process through videos in a stricto sensu graduate class of a Higher Education Institution (HEI) in northern Paraná. To this end, from a methodological point of view, this applied research fits, as to the procedure, as a case study. As a main result, it is observed that, based on the analysis of the personal interpretations of the members of the work group used in the research, the exercise of the Knowledge Management sharing practices employed in the preparation and elaboration of the summary videos facilitated the learning process of in order to ensure that knowledge goes far beyond what was only in the texts, bringing rich contributions from experiences and discussions, managing knowledge through Knowledge Management and providing the transformation of tacit knowledge into explicit. |
id |
UFJF-7_126aada58e244b23104dd745b38732df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/31437 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate classO compartilhamento de conhecimentos por intermédio de vídeos: um estudo de caso em uma turma de pós-graduação stricto sensuGestão do conhecimentoCompartilhamento do conhecimentoVídeos resumosAprendizagemKnowledge managementKnowledge sharingVideo summariesLearningThe constant changes in the social scenario, provided a great accumulation of knowledge and information on the part of individuals, it is not just about having the information, but knowing how to make it value and potentialize opportunities. Therefore, using the technological resources available for knowledge sharing becomes essential for the expansion of knowledge as a whole, given the perspective that the exchange of knowledge generates growth. In view of this, the general objective of this work is to analyze the knowledge sharing process through videos in a stricto sensu graduate class of a Higher Education Institution (HEI) in northern Paraná. To this end, from a methodological point of view, this applied research fits, as to the procedure, as a case study. As a main result, it is observed that, based on the analysis of the personal interpretations of the members of the work group used in the research, the exercise of the Knowledge Management sharing practices employed in the preparation and elaboration of the summary videos facilitated the learning process of in order to ensure that knowledge goes far beyond what was only in the texts, bringing rich contributions from experiences and discussions, managing knowledge through Knowledge Management and providing the transformation of tacit knowledge into explicit.As constantes transformações no cenário social, proporcionaram um grande acúmulo de conhecimentos e informações por parte dos indivíduos, não se trata apenas de possuir a informação, mas saber de que forma torná-la valor e potencializar em oportunidades. Assim sendo, utilizar os recursos tecnológicos disponíveis para o compartilhamento do conhecimento torna-se essencial para a ampliação do conhecimento como um todo, diante da perspectiva de que a troca de conhecimentos gera crescimento. Diante disso, o objetivo geral deste trabalho é analisar o processo de compartilhamento do conhecimento por intermédio de vídeos em uma turma de Pós-graduação stricto sensu de uma Instituição de Ensino Superior (IES) do norte do Paraná. Para tal, do ponto de vista metodológico, esta pesquisa aplicada se enquadra, quanto ao procedimento, como um estudo de caso. Como principal resultado, observa-se que, com base nas análises das interpretações pessoais dos integrantes do grupo de trabalho utilizado na pesquisa, o exercício das práticas de compartilhamento da Gestão do Conhecimento empregados na preparação e elaboração dos vídeos resumos facilitaram no processo de aprendizagem de forma a garantir que o conhecimento transpassasse muito além do que estava apenas nos textos, trazendo ricas contribuições advindas das experiências e das discussões, gerindo o conhecimento por meio da Gestão do Conhecimento e proporcionando a transformação do conhecimento tácito em explícito.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3143710.34019/2237-9444.2020.v10.31437Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 2 (2020): Pesquisa e Debate em Educação ; 1383-13952237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437/22048Melo, Felipe Pereira deBernardelli, Fabrício Ricardo TomazScarabelli, Bruna HernandesSchraiber, Fernanda CrocettaMarchi, Luis Augusto SautchukUrpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruzinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-01T03:32:38Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31437Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:28.723854Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class O compartilhamento de conhecimentos por intermédio de vídeos: um estudo de caso em uma turma de pós-graduação stricto sensu |
title |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class |
spellingShingle |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class Melo, Felipe Pereira de Gestão do conhecimento Compartilhamento do conhecimento Vídeos resumos Aprendizagem Knowledge management Knowledge sharing Video summaries Learning |
title_short |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class |
title_full |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class |
title_fullStr |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class |
title_full_unstemmed |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class |
title_sort |
Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class |
author |
Melo, Felipe Pereira de |
author_facet |
Melo, Felipe Pereira de Bernardelli, Fabrício Ricardo Tomaz Scarabelli, Bruna Hernandes Schraiber, Fernanda Crocetta Marchi, Luis Augusto Sautchuk Urpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruz |
author_role |
author |
author2 |
Bernardelli, Fabrício Ricardo Tomaz Scarabelli, Bruna Hernandes Schraiber, Fernanda Crocetta Marchi, Luis Augusto Sautchuk Urpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruz |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Felipe Pereira de Bernardelli, Fabrício Ricardo Tomaz Scarabelli, Bruna Hernandes Schraiber, Fernanda Crocetta Marchi, Luis Augusto Sautchuk Urpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão do conhecimento Compartilhamento do conhecimento Vídeos resumos Aprendizagem Knowledge management Knowledge sharing Video summaries Learning |
topic |
Gestão do conhecimento Compartilhamento do conhecimento Vídeos resumos Aprendizagem Knowledge management Knowledge sharing Video summaries Learning |
description |
The constant changes in the social scenario, provided a great accumulation of knowledge and information on the part of individuals, it is not just about having the information, but knowing how to make it value and potentialize opportunities. Therefore, using the technological resources available for knowledge sharing becomes essential for the expansion of knowledge as a whole, given the perspective that the exchange of knowledge generates growth. In view of this, the general objective of this work is to analyze the knowledge sharing process through videos in a stricto sensu graduate class of a Higher Education Institution (HEI) in northern Paraná. To this end, from a methodological point of view, this applied research fits, as to the procedure, as a case study. As a main result, it is observed that, based on the analysis of the personal interpretations of the members of the work group used in the research, the exercise of the Knowledge Management sharing practices employed in the preparation and elaboration of the summary videos facilitated the learning process of in order to ensure that knowledge goes far beyond what was only in the texts, bringing rich contributions from experiences and discussions, managing knowledge through Knowledge Management and providing the transformation of tacit knowledge into explicit. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437 10.34019/2237-9444.2020.v10.31437 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2020.v10.31437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437/22048 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 2 (2020): Pesquisa e Debate em Educação ; 1383-1395 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054123072290816 |