Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Felipe Pereira de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bernardelli, Fabrício Ricardo Tomaz, Scarabelli, Bruna Hernandes, Schraiber, Fernanda Crocetta, Marchi, Luis Augusto Sautchuk, Urpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437
Resumo: The constant changes in the social scenario, provided a great accumulation of knowledge and information on the part of individuals, it is not just about having the information, but knowing how to make it value and potentialize opportunities. Therefore, using the technological resources available for knowledge sharing becomes essential for the expansion of knowledge as a whole, given the perspective that the exchange of knowledge generates growth. In view of this, the general objective of this work is to analyze the knowledge sharing process through videos in a stricto sensu graduate class of a Higher Education Institution (HEI) in northern Paraná. To this end, from a methodological point of view, this applied research fits, as to the procedure, as a case study. As a main result, it is observed that, based on the analysis of the personal interpretations of the members of the work group used in the research, the exercise of the Knowledge Management sharing practices employed in the preparation and elaboration of the summary videos facilitated the learning process of in order to ensure that knowledge goes far beyond what was only in the texts, bringing rich contributions from experiences and discussions, managing knowledge through Knowledge Management and providing the transformation of tacit knowledge into explicit.
id UFJF-7_126aada58e244b23104dd745b38732df
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/31437
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate classO compartilhamento de conhecimentos por intermédio de vídeos: um estudo de caso em uma turma de pós-graduação stricto sensuGestão do conhecimentoCompartilhamento do conhecimentoVídeos resumosAprendizagemKnowledge managementKnowledge sharingVideo summariesLearningThe constant changes in the social scenario, provided a great accumulation of knowledge and information on the part of individuals, it is not just about having the information, but knowing how to make it value and potentialize opportunities. Therefore, using the technological resources available for knowledge sharing becomes essential for the expansion of knowledge as a whole, given the perspective that the exchange of knowledge generates growth. In view of this, the general objective of this work is to analyze the knowledge sharing process through videos in a stricto sensu graduate class of a Higher Education Institution (HEI) in northern Paraná. To this end, from a methodological point of view, this applied research fits, as to the procedure, as a case study. As a main result, it is observed that, based on the analysis of the personal interpretations of the members of the work group used in the research, the exercise of the Knowledge Management sharing practices employed in the preparation and elaboration of the summary videos facilitated the learning process of in order to ensure that knowledge goes far beyond what was only in the texts, bringing rich contributions from experiences and discussions, managing knowledge through Knowledge Management and providing the transformation of tacit knowledge into explicit.As constantes transformações no cenário social, proporcionaram um grande acúmulo de conhecimentos e informações por parte dos indivíduos, não se trata apenas de possuir a informação, mas saber de que forma torná-la valor e potencializar em oportunidades. Assim sendo, utilizar os recursos tecnológicos disponíveis para o compartilhamento do conhecimento torna-se essencial para a ampliação do conhecimento como um todo, diante da perspectiva de que a troca de conhecimentos gera crescimento. Diante disso, o objetivo geral deste trabalho é analisar o processo de compartilhamento do conhecimento por intermédio de vídeos em uma turma de Pós-graduação stricto sensu de uma Instituição de Ensino Superior (IES) do norte do Paraná. Para tal, do ponto de vista metodológico, esta pesquisa aplicada se enquadra, quanto ao procedimento, como um estudo de caso. Como principal resultado, observa-se que, com base nas análises das interpretações pessoais dos integrantes do grupo de trabalho utilizado na pesquisa, o exercício das práticas de compartilhamento da Gestão do Conhecimento empregados na preparação e elaboração dos vídeos resumos facilitaram no processo de aprendizagem de forma a garantir que o conhecimento transpassasse muito além do que estava apenas nos textos, trazendo ricas contribuições advindas das experiências e das discussões, gerindo o conhecimento por meio da Gestão do Conhecimento e proporcionando a transformação do conhecimento tácito em explícito.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3143710.34019/2237-9444.2020.v10.31437Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 2 (2020): Pesquisa e Debate em Educação ; 1383-13952237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437/22048Melo, Felipe Pereira deBernardelli, Fabrício Ricardo TomazScarabelli, Bruna HernandesSchraiber, Fernanda CrocettaMarchi, Luis Augusto SautchukUrpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruzinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-01T03:32:38Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31437Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:28.723854Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
O compartilhamento de conhecimentos por intermédio de vídeos: um estudo de caso em uma turma de pós-graduação stricto sensu
title Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
spellingShingle Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
Melo, Felipe Pereira de
Gestão do conhecimento
Compartilhamento do conhecimento
Vídeos resumos
Aprendizagem
Knowledge management
Knowledge sharing
Video summaries
Learning
title_short Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
title_full Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
title_fullStr Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
title_full_unstemmed Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
title_sort Knowledge sharing through video: a case study in a stricto sensu graduate class
author Melo, Felipe Pereira de
author_facet Melo, Felipe Pereira de
Bernardelli, Fabrício Ricardo Tomaz
Scarabelli, Bruna Hernandes
Schraiber, Fernanda Crocetta
Marchi, Luis Augusto Sautchuk
Urpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruz
author_role author
author2 Bernardelli, Fabrício Ricardo Tomaz
Scarabelli, Bruna Hernandes
Schraiber, Fernanda Crocetta
Marchi, Luis Augusto Sautchuk
Urpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruz
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Felipe Pereira de
Bernardelli, Fabrício Ricardo Tomaz
Scarabelli, Bruna Hernandes
Schraiber, Fernanda Crocetta
Marchi, Luis Augusto Sautchuk
Urpia, Arthur Gualberto Bacelar da Cruz
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão do conhecimento
Compartilhamento do conhecimento
Vídeos resumos
Aprendizagem
Knowledge management
Knowledge sharing
Video summaries
Learning
topic Gestão do conhecimento
Compartilhamento do conhecimento
Vídeos resumos
Aprendizagem
Knowledge management
Knowledge sharing
Video summaries
Learning
description The constant changes in the social scenario, provided a great accumulation of knowledge and information on the part of individuals, it is not just about having the information, but knowing how to make it value and potentialize opportunities. Therefore, using the technological resources available for knowledge sharing becomes essential for the expansion of knowledge as a whole, given the perspective that the exchange of knowledge generates growth. In view of this, the general objective of this work is to analyze the knowledge sharing process through videos in a stricto sensu graduate class of a Higher Education Institution (HEI) in northern Paraná. To this end, from a methodological point of view, this applied research fits, as to the procedure, as a case study. As a main result, it is observed that, based on the analysis of the personal interpretations of the members of the work group used in the research, the exercise of the Knowledge Management sharing practices employed in the preparation and elaboration of the summary videos facilitated the learning process of in order to ensure that knowledge goes far beyond what was only in the texts, bringing rich contributions from experiences and discussions, managing knowledge through Knowledge Management and providing the transformation of tacit knowledge into explicit.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437
10.34019/2237-9444.2020.v10.31437
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.31437
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31437/22048
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 2 (2020): Pesquisa e Debate em Educação ; 1383-1395
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054123072290816