Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Calderón, Adolfo-Ignacio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32025
Resumo: This article aims to analyze the contextual factors of school effectiveness that contributed  to  a  school  located  in  a  region  of  high  social  vulnerability  in  the  municipality of Ferraz de Vasconcelos, State of São Paulo, exceeding the goals projected  in  the  Basic  Education  Development  Index  (Índice  de  Desenvolvimento da Educação Básica in portuguese) in the years 2007, 2009 and 2011. Qualitative empirical research was conducted with interviews with 21 respondents  (teachers,  director,  students,  parents  and  employees).  The  data  were  systematized  and  discussed  quantitatively  in  light  of  academic-scientific  literature. The results indicate that the commitment to learning and pedagogical practices  were  the  most  relevant  contextual  factors  of  school  effectiveness  to overcome goals. The result of an articulated set of actions, resources, and practices developed by the various school actors.
id UFJF-7_29fb5413b18c0b481a81896fd248493b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32025
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerabilityAvaliação educacional: fatores contextuais de eficácia escolar em cenários de alta vulnerabilidade socialAvaliação educacionalEducação básicaEficácia escolarFatores contextuaisAlta vulnerabilidade socialEducational evaluationBasic educationSchools effectivenessContextual factorsHigh social vulnerabilityThis article aims to analyze the contextual factors of school effectiveness that contributed  to  a  school  located  in  a  region  of  high  social  vulnerability  in  the  municipality of Ferraz de Vasconcelos, State of São Paulo, exceeding the goals projected  in  the  Basic  Education  Development  Index  (Índice  de  Desenvolvimento da Educação Básica in portuguese) in the years 2007, 2009 and 2011. Qualitative empirical research was conducted with interviews with 21 respondents  (teachers,  director,  students,  parents  and  employees).  The  data  were  systematized  and  discussed  quantitatively  in  light  of  academic-scientific  literature. The results indicate that the commitment to learning and pedagogical practices  were  the  most  relevant  contextual  factors  of  school  effectiveness  to overcome goals. The result of an articulated set of actions, resources, and practices developed by the various school actors.Este artigo objetiva analisar os fatores contextuais de eficácia escolar que contribuíram para que uma escola, localizada em região de alta vulnerabilidade social no município de Ferraz de Vasconcelos, Estado de São Paulo, superasse as metas projetadas no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica nos anos de 2007, 2009 e 2011. Realizamos pesquisa empírica, de natureza qualitativa, com 21 entrevistados (professores, diretor, alunos, pais e funcionários). Os dados foram sistematizados e discutidos quali-quantitativamente à luz da literatura acadêmico-científica. Os resultados apontam que o compromisso com a aprendizagem e as práticas pedagógicas foram os fatores contextuais de eficácia escolar mais relevantes para o alcance dos objetivos de aprendizagem e a superação das metas, resultado de um conjunto articulado de ações, recursos e práticas desenvolvidas pelos diversos atores escolares.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3202510.34019/2237-9444.2020.v10.32025Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1138 - 11592237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32025/21232Copyright (c) 2020 Edivaldo Cesar Camarotti Martins, Adolfo-Ignacio Calderóninfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Edivaldo Cesar CamarottiCalderón, Adolfo-Ignacio2020-11-19T22:09:34Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32025Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:35.328074Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability
Avaliação educacional: fatores contextuais de eficácia escolar em cenários de alta vulnerabilidade social
title Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability
spellingShingle Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability
Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Avaliação educacional
Educação básica
Eficácia escolar
Fatores contextuais
Alta vulnerabilidade social
Educational evaluation
Basic education
Schools effectiveness
Contextual factors
High social vulnerability
title_short Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability
title_full Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability
title_fullStr Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability
title_full_unstemmed Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability
title_sort Educational evaluation: contextual factors of school effectiveness in scenarios of high social vulnerability
author Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
author_facet Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Calderón, Adolfo-Ignacio
author_role author
author2 Calderón, Adolfo-Ignacio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Edivaldo Cesar Camarotti
Calderón, Adolfo-Ignacio
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação educacional
Educação básica
Eficácia escolar
Fatores contextuais
Alta vulnerabilidade social
Educational evaluation
Basic education
Schools effectiveness
Contextual factors
High social vulnerability
topic Avaliação educacional
Educação básica
Eficácia escolar
Fatores contextuais
Alta vulnerabilidade social
Educational evaluation
Basic education
Schools effectiveness
Contextual factors
High social vulnerability
description This article aims to analyze the contextual factors of school effectiveness that contributed  to  a  school  located  in  a  region  of  high  social  vulnerability  in  the  municipality of Ferraz de Vasconcelos, State of São Paulo, exceeding the goals projected  in  the  Basic  Education  Development  Index  (Índice  de  Desenvolvimento da Educação Básica in portuguese) in the years 2007, 2009 and 2011. Qualitative empirical research was conducted with interviews with 21 respondents  (teachers,  director,  students,  parents  and  employees).  The  data  were  systematized  and  discussed  quantitatively  in  light  of  academic-scientific  literature. The results indicate that the commitment to learning and pedagogical practices  were  the  most  relevant  contextual  factors  of  school  effectiveness  to overcome goals. The result of an articulated set of actions, resources, and practices developed by the various school actors.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32025
10.34019/2237-9444.2020.v10.32025
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32025
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.32025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32025/21232
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Edivaldo Cesar Camarotti Martins, Adolfo-Ignacio Calderón
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Edivaldo Cesar Camarotti Martins, Adolfo-Ignacio Calderón
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1138 - 1159
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124028592128