Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corsino, Patrícia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Branco, Jordanna Castelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32016
Resumo: This  text  aims  to  analyze  part  of  the  results  of  a  context  evaluation  process,  which focuses on oral, reading and writing educational practices, in a kinder-garten of the municipal public school of Rio de Janeiro. To develop a context assessment in the institution, an instrument was developed and a methodology of its own based on Bondioli and Savio (2013, 2015). After going through all the phases of context evaluation, the results evidenced by the team involvement and collective commitment to the educational improvement of the institution, a formative power of the evaluation proposal.
id UFJF-7_847952ef92253d8425283c5897f99fc4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/32016
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practicesAvaliação de contexto na educação infantil: uma escolha para pensar a melhoria das práticas educativasAvaliação de contextoEducação InfantilMelhoria da qualidadeContext evaluationEarly Childhood EducationQuality improvementThis  text  aims  to  analyze  part  of  the  results  of  a  context  evaluation  process,  which focuses on oral, reading and writing educational practices, in a kinder-garten of the municipal public school of Rio de Janeiro. To develop a context assessment in the institution, an instrument was developed and a methodology of its own based on Bondioli and Savio (2013, 2015). After going through all the phases of context evaluation, the results evidenced by the team involvement and collective commitment to the educational improvement of the institution, a formative power of the evaluation proposal.Este texto tem como objetivo analisar parte dos resultados de um processo de avaliação de contexto, que focalizou práticas educativas de oralidade, leitura e escrita, em uma escola de educação infantil da rede pública municipal de ensino da cidade do Rio de Janeiro. Para desenvolver a avaliação de contexto na instituição, foi elaborado um instrumento, e desenvolvida a metodologia própria desta avaliação com base na perspetiva de Bondioli e Savio (2013, 2015). Após percorrer todas as fases da avaliação de contexto, os resultados evidenciaram, pelo envolvimento da equipe e compromisso coletivo de busca da melhoria educativa da instituição, a potência formativa da proposta avaliativa.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3201610.34019/2237-9444.2020.v10.32016Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1012 - 10262237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32016/21226Copyright (c) 2020 Patrícia Corsino, Jordanna Castelo Brancoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorsino, PatríciaBranco, Jordanna Castelo2020-11-19T22:09:37Zoai:periodicos.ufjf.br:article/32016Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:34.996128Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices
Avaliação de contexto na educação infantil: uma escolha para pensar a melhoria das práticas educativas
title Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices
spellingShingle Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices
Corsino, Patrícia
Avaliação de contexto
Educação Infantil
Melhoria da qualidade
Context evaluation
Early Childhood Education
Quality improvement
title_short Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices
title_full Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices
title_fullStr Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices
title_full_unstemmed Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices
title_sort Contextual assessment in early childhood education: a choice to think about improving educational practices
author Corsino, Patrícia
author_facet Corsino, Patrícia
Branco, Jordanna Castelo
author_role author
author2 Branco, Jordanna Castelo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corsino, Patrícia
Branco, Jordanna Castelo
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação de contexto
Educação Infantil
Melhoria da qualidade
Context evaluation
Early Childhood Education
Quality improvement
topic Avaliação de contexto
Educação Infantil
Melhoria da qualidade
Context evaluation
Early Childhood Education
Quality improvement
description This  text  aims  to  analyze  part  of  the  results  of  a  context  evaluation  process,  which focuses on oral, reading and writing educational practices, in a kinder-garten of the municipal public school of Rio de Janeiro. To develop a context assessment in the institution, an instrument was developed and a methodology of its own based on Bondioli and Savio (2013, 2015). After going through all the phases of context evaluation, the results evidenced by the team involvement and collective commitment to the educational improvement of the institution, a formative power of the evaluation proposal.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32016
10.34019/2237-9444.2020.v10.32016
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32016
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2020.v10.32016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/32016/21226
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Patrícia Corsino, Jordanna Castelo Branco
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Patrícia Corsino, Jordanna Castelo Branco
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 10 n. 1 (2020): Temas em avaliação educacional; 1012 - 1026
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124013912064