Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Diego Araújo de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mussato, Solange
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35603
Resumo: The infrastructure of Brazilian schools is still a relevant factor in the school's effect on student performance and this condition is strongly influenced by the location of schools. In this context, this article aimed to characterize the infrastructure of high schools in the Roraima State Public Teaching Network, through a school infrastructure indicator. For this, an exploratory analysis of the data from the 2019 School Census was carried out, using descriptive statistics and principal component analysis. Data were related to the location of schools, allowing the establishment of a classification among the four regions defined in the research. The results obtained on school infrastructure made it possible to relate the challenges and demands prescribed by the legal guidelines for the New High School, as they inform about the inequality and inequity existing in the Roraima State Public Teaching Network.
id UFJF-7_8f2480077d2bbabc0c4020eaaaf7a9c5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/35603
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalitiesÍndice de infraestructura de las escuelas secundarias del estado de Roraima y las desigualdades territorialesÍndice de infraestrutura das escolas estaduais de ensino médio de Roraima e as desigualdades territoriaisInfraestrutura escolarEfeito escolaEnsino médioEquidade educacionalRoraimaInfraestructura escolarEfecto escuelaEscuela secundariaEquidad educativaRoraimaSchool infrastructureSchool effectHigh schoolEducational equityRoraimaThe infrastructure of Brazilian schools is still a relevant factor in the school's effect on student performance and this condition is strongly influenced by the location of schools. In this context, this article aimed to characterize the infrastructure of high schools in the Roraima State Public Teaching Network, through a school infrastructure indicator. For this, an exploratory analysis of the data from the 2019 School Census was carried out, using descriptive statistics and principal component analysis. Data were related to the location of schools, allowing the establishment of a classification among the four regions defined in the research. The results obtained on school infrastructure made it possible to relate the challenges and demands prescribed by the legal guidelines for the New High School, as they inform about the inequality and inequity existing in the Roraima State Public Teaching Network.La infraestructura de las escuelas brasileñas sigue siendo un factor relevante en el efecto de la escuela en el desempeño de los estudiantes y esta condición está fuertemente influenciada por la ubicación de las escuelas. En este contexto, este artículo tuvo como objetivo caracterizar la infraestructura de las escuelas secundarias en la Red de Educación Pública Estatal de Roraima, a través de un indicador de infraestructura escolar. Para ello, se realizó un análisis exploratorio de los datos del Censo Escolar de 2019, utilizando estadística descriptiva y análisis de componentes principales. Los datos se relacionaron con la ubicación de las escuelas, lo que permitió establecer una clasificación entre las cuatro regiones definidas en el estudio. Los resultados obtenidos sobre infraestructura escolar permitieron relacionar los desafíos y demandas que prescriben los lineamientos legales para el Nuevo Bachillerato, ya que informan sobre la desigualdad e inequidad existente en la Red Pública Estatal de Enseñanza de Roraima.A infraestrutura das escolas brasileiras ainda é um fator relevante no efeito da escola sobre o desempenho dos estudantes e essa condição é fortemente influenciada pela localização das escolas. Nesse contexto, este artigo objetivou caracterizar a infraestrutura das escolas de ensino médio da Rede Pública Estadual de Ensino de Roraima, por meio de um indicador de infraestrutura escolar. Para isso, foi realizada uma análise exploratória dos dados do Censo Escolar 2019, utilizando estatística descritiva e análise de componentes principais. Os dados foram relacionados com a localização das escolas, permitindo o estabelecimento de uma classificação entre as quatro regiões definidas no estudo. Os resultados obtidos sobre infraestrutura escolar possibilitaram caracterizar as desigualdades existentes na Rede Pública Estadual de Ensino de Roraima e apontar os desafios decorrentes para a implementação de políticas educacionais inovadoras como a do Novo Ensino Médio.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3560310.34019/2237-9444.2023.v13.35603Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Dossiê: Estatísticas e Avaliação Educacional; p. 1-18, e356032237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35603/26971Copyright (c) 2023 Diego Araújo de Almeida; Solange Mussatohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Diego Araújo de Mussato, Solange2023-12-29T11:58:10Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35603Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-12-29T11:58:10Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities
Índice de infraestructura de las escuelas secundarias del estado de Roraima y las desigualdades territoriales
Índice de infraestrutura das escolas estaduais de ensino médio de Roraima e as desigualdades territoriais
title Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities
spellingShingle Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities
Almeida, Diego Araújo de
Infraestrutura escolar
Efeito escola
Ensino médio
Equidade educacional
Roraima
Infraestructura escolar
Efecto escuela
Escuela secundaria
Equidad educativa
Roraima
School infrastructure
School effect
High school
Educational equity
Roraima
title_short Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities
title_full Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities
title_fullStr Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities
title_full_unstemmed Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities
title_sort Infrastructure index of Roraima state high schools and the territorial inequalities
author Almeida, Diego Araújo de
author_facet Almeida, Diego Araújo de
Mussato, Solange
author_role author
author2 Mussato, Solange
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Diego Araújo de
Mussato, Solange
dc.subject.por.fl_str_mv Infraestrutura escolar
Efeito escola
Ensino médio
Equidade educacional
Roraima
Infraestructura escolar
Efecto escuela
Escuela secundaria
Equidad educativa
Roraima
School infrastructure
School effect
High school
Educational equity
Roraima
topic Infraestrutura escolar
Efeito escola
Ensino médio
Equidade educacional
Roraima
Infraestructura escolar
Efecto escuela
Escuela secundaria
Equidad educativa
Roraima
School infrastructure
School effect
High school
Educational equity
Roraima
description The infrastructure of Brazilian schools is still a relevant factor in the school's effect on student performance and this condition is strongly influenced by the location of schools. In this context, this article aimed to characterize the infrastructure of high schools in the Roraima State Public Teaching Network, through a school infrastructure indicator. For this, an exploratory analysis of the data from the 2019 School Census was carried out, using descriptive statistics and principal component analysis. Data were related to the location of schools, allowing the establishment of a classification among the four regions defined in the research. The results obtained on school infrastructure made it possible to relate the challenges and demands prescribed by the legal guidelines for the New High School, as they inform about the inequality and inequity existing in the Roraima State Public Teaching Network.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35603
10.34019/2237-9444.2023.v13.35603
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35603
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2023.v13.35603
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35603/26971
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Diego Araújo de Almeida; Solange Mussato
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Diego Araújo de Almeida; Solange Mussato
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Dossiê: Estatísticas e Avaliação Educacional; p. 1-18, e35603
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054122963238912