Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Daniel Brito
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Garcias, Marcos de Oliveira, Campos, Samuel Alex Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10152
Resumo: In this paper we investigated how school infrastructure is distributed in the public elementary and/or secondary schools of Paraná and which aspects need greater attention from public policy makers, since school infrastructure can influence student performance and, therefore, affect human capital and economic growth. We used microdata from the School Census for the years 2017 and 2019 as well as Factor Analysis. The results show that policies aimed at improving support structures, extracurricular activities and electronic equipment are needed. Despite their infrastructure development, rural schools still require greater attention from public policy makers. It seems that among the mesoregions, the Southeast of Paraná needs more support for school infrastructure.
id FCC-2_72449119439fce37fe73055b86711c2d
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10152
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysisInfraestructura de escuelas públicas en Paraná: Una aplicación del análisis factorial Infraestrutura das escolas públicas do Paraná: Uma aplicação da análise fatorialInfraestruturaEscolasAnálise FatorialInfraestructuraEscuelasAnálisis FactorialInfrastructureSchoolsFactor AnalysisIn this paper we investigated how school infrastructure is distributed in the public elementary and/or secondary schools of Paraná and which aspects need greater attention from public policy makers, since school infrastructure can influence student performance and, therefore, affect human capital and economic growth. We used microdata from the School Census for the years 2017 and 2019 as well as Factor Analysis. The results show that policies aimed at improving support structures, extracurricular activities and electronic equipment are needed. Despite their infrastructure development, rural schools still require greater attention from public policy makers. It seems that among the mesoregions, the Southeast of Paraná needs more support for school infrastructure.Se verificó cómo se distribuye la infraestructura en las escuelas públicas de educación básica o media en Paraná y qué aspectos necesitan una mayor atención de los formuladores de políticas públicas, ya que la infraestructura escolar puede influir en el desempeño de los estudiantes y, por consiguiente, en el capital humano y el crecimiento económico. Se utilizaron microdatos del Censo Escolar de los años de 2017 y 2019 y se utilizó el Análisis Factorial. En vista de los resultados, se recomienda la implantación de políticas que se destinan a mejorar las estructuras de apoyo, las actividades extracurriculares y los equipos electrónicos. Se constató que las escuelas rurales aún requieren mayor atención de las políticas públicas y que, entre las mesorregiones, hay indicios de que el Sureste de Paraná necesita más atención en lo que se refiere a la infraestructura de sus escuelas.Verificou-se de que forma está distribuída a infraestrutura nas escolas públicas de ensinos fundamental e/ou médio do Paraná e quais aspectos precisam de maior atenção dos formuladores de políticas públicas, uma vez que a infraestrutura escolar pode influenciar no desempenho dos alunos e, por conseguinte, no capital humano e no crescimento econômico. Utilizaram-se microdados do Censo Escolar de 2017 e 2019 e empregou-se a Análise Fatorial. Diante dos resultados, recomenda-se a implementação de políticas que visem a melhorias nas estruturas de apoio, atividades extraclasse e aparelhamento eletrônico. Constatou-se que escolas rurais ainda requerem maior atenção das políticas públicas e que, entre as mesorregiões, o Sudeste Paranaense carece de maior atenção quanto à infraestrutura de suas escolas.Fundação Carlos Chagas2023-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1015210.18222/eae.v34.10152Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10152Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10152Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10152Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10152Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e101521984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10152/4658https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10152/4856Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Daniel BritoGarcias, Marcos de OliveiraCampos, Samuel Alex Coelho2024-01-29T19:34:52Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10152Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:34:52Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis
Infraestructura de escuelas públicas en Paraná: Una aplicación del análisis factorial
Infraestrutura das escolas públicas do Paraná: Uma aplicação da análise fatorial
title Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis
spellingShingle Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis
Alves, Daniel Brito
Infraestrutura
Escolas
Análise Fatorial
Infraestructura
Escuelas
Análisis Factorial
Infrastructure
Schools
Factor Analysis
title_short Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis
title_full Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis
title_fullStr Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis
title_full_unstemmed Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis
title_sort Infrastructure of public schools in Paraná: An application of factor analysis
author Alves, Daniel Brito
author_facet Alves, Daniel Brito
Garcias, Marcos de Oliveira
Campos, Samuel Alex Coelho
author_role author
author2 Garcias, Marcos de Oliveira
Campos, Samuel Alex Coelho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Daniel Brito
Garcias, Marcos de Oliveira
Campos, Samuel Alex Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Infraestrutura
Escolas
Análise Fatorial
Infraestructura
Escuelas
Análisis Factorial
Infrastructure
Schools
Factor Analysis
topic Infraestrutura
Escolas
Análise Fatorial
Infraestructura
Escuelas
Análisis Factorial
Infrastructure
Schools
Factor Analysis
description In this paper we investigated how school infrastructure is distributed in the public elementary and/or secondary schools of Paraná and which aspects need greater attention from public policy makers, since school infrastructure can influence student performance and, therefore, affect human capital and economic growth. We used microdata from the School Census for the years 2017 and 2019 as well as Factor Analysis. The results show that policies aimed at improving support structures, extracurricular activities and electronic equipment are needed. Despite their infrastructure development, rural schools still require greater attention from public policy makers. It seems that among the mesoregions, the Southeast of Paraná needs more support for school infrastructure.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10152
10.18222/eae.v34.10152
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10152
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.10152
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10152/4658
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10152/4856
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10152
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10152
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10152
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10152
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10152
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423607648256