IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alessandra Cristina Pacheco
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nunes, Stella Maris Lemos, Ferreira, Adriana Assis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34598
Resumo: The purpose of this article is to discuss and exemplify how to interpret the results of IDEB and SAEB from a school, considering that such analysis can contribute to the improvement of the teaching and learning process. Especially with the results of IDEB, we have perceived, through the media, governments and secretariat, the dissemination of rankings among schools, as if this were the main objective of the evaluation system, to the detriment of the substantive analysis of the meaning of that index for that school. Through a qualitative approach, we use document analysis as an instrument for data production. We understand that the analysis of the results of these evaluations can allow pedagogical interpretations, providing opportunities for the improvement of education for all students, as prescribed by the Brazilian Constitution.
id UFJF-7_99746709f10283b210708e2dea3d1561
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/34598
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their resultsIDEB y SAEB: análisis e interpretación de sus resultadosO IDEB e o SAEB: uma análise e interpretação dos seus resultadosAvaliações ExternasIDEBSAEBInterpretação pedagógicaEvaluaciones externasIDEBSAEBInterpretación pedagógicaExternal evaluationsIDEBSAEBPedagogical interpretationThe purpose of this article is to discuss and exemplify how to interpret the results of IDEB and SAEB from a school, considering that such analysis can contribute to the improvement of the teaching and learning process. Especially with the results of IDEB, we have perceived, through the media, governments and secretariat, the dissemination of rankings among schools, as if this were the main objective of the evaluation system, to the detriment of the substantive analysis of the meaning of that index for that school. Through a qualitative approach, we use document analysis as an instrument for data production. We understand that the analysis of the results of these evaluations can allow pedagogical interpretations, providing opportunities for the improvement of education for all students, as prescribed by the Brazilian Constitution.El objetivo de este artículo es discutir y ejemplificar, cómo interpretar los resultados del IDEB y SAEB de una escuela, considerando que dicho análisis puede contribuir para la mejora del proceso de enseñanza y aprendizaje. Especialmente con los resultados del IDEB, hemos estado viendo, por parte de los medios de comunicación y de los gobiernos y secretarías, la difusión de rankings entre escuelas, como si este fuera el objetivo principal del sistema de evaluación, en detrimento del análisis sustantivo del significado de ese índice para esa escuela. A través de un enfoque cualitativo, utilizamos el análisis documental como instrumento para la producción de datos. Entendemos que, con el análisis de los resultados de estas evaluaciones puede posibilitar interpretaciones pedagógicas, proporcionando la oferta de una educación de mejor calidad para todos los estudiantes, según lo prescribe la Constitución brasileña.O objetivo deste artigo é discutir e exemplificar como interpretar os resultados do IDEB e do SAEB de uma escola, considerando que tal análise pode contribuir para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem. Especialmente com os resultados do IDEB, temos assistido, por parte da mídia e dos governos e secretarias, a divulgação de rankings entre as escolas, como se esse fosse o principal objetivo do sistema de avaliação, em detrimento da análise substantiva do significado daquele índice para aquela escola. Através de uma abordagem qualitativa, utilizamos a análise documental como instrumento de produção dos dados. Compreendemos que, a análise dos resultados dessas avaliações pode possibilitar interpretações pedagógicas, oportunizando a oferta de um ensino de melhor qualidade para todos os alunos, conforme preleciona a Constituição brasileira. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3459810.34019/2237-9444.2022.v12.34598Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-19, e345982237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34598/25145Copyright (c) 2022 Alessandra Cristina Pacheco Santos; Stella Maris Lemos Nunes; Adriana Assis Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alessandra Cristina Pacheco Nunes, Stella Maris Lemos Ferreira, Adriana Assis 2022-10-29T13:47:52Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34598Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:39.340897Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
IDEB y SAEB: análisis e interpretación de sus resultados
O IDEB e o SAEB: uma análise e interpretação dos seus resultados
title IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
spellingShingle IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
Santos, Alessandra Cristina Pacheco
Avaliações Externas
IDEB
SAEB
Interpretação pedagógica
Evaluaciones externas
IDEB
SAEB
Interpretación pedagógica
External evaluations
IDEB
SAEB
Pedagogical interpretation
title_short IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
title_full IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
title_fullStr IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
title_full_unstemmed IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
title_sort IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
author Santos, Alessandra Cristina Pacheco
author_facet Santos, Alessandra Cristina Pacheco
Nunes, Stella Maris Lemos
Ferreira, Adriana Assis
author_role author
author2 Nunes, Stella Maris Lemos
Ferreira, Adriana Assis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alessandra Cristina Pacheco
Nunes, Stella Maris Lemos
Ferreira, Adriana Assis
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliações Externas
IDEB
SAEB
Interpretação pedagógica
Evaluaciones externas
IDEB
SAEB
Interpretación pedagógica
External evaluations
IDEB
SAEB
Pedagogical interpretation
topic Avaliações Externas
IDEB
SAEB
Interpretação pedagógica
Evaluaciones externas
IDEB
SAEB
Interpretación pedagógica
External evaluations
IDEB
SAEB
Pedagogical interpretation
description The purpose of this article is to discuss and exemplify how to interpret the results of IDEB and SAEB from a school, considering that such analysis can contribute to the improvement of the teaching and learning process. Especially with the results of IDEB, we have perceived, through the media, governments and secretariat, the dissemination of rankings among schools, as if this were the main objective of the evaluation system, to the detriment of the substantive analysis of the meaning of that index for that school. Through a qualitative approach, we use document analysis as an instrument for data production. We understand that the analysis of the results of these evaluations can allow pedagogical interpretations, providing opportunities for the improvement of education for all students, as prescribed by the Brazilian Constitution.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34598
10.34019/2237-9444.2022.v12.34598
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34598
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2022.v12.34598
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34598/25145
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-19, e34598
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124183781376