IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their results
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34598 |
Resumo: | The purpose of this article is to discuss and exemplify how to interpret the results of IDEB and SAEB from a school, considering that such analysis can contribute to the improvement of the teaching and learning process. Especially with the results of IDEB, we have perceived, through the media, governments and secretariat, the dissemination of rankings among schools, as if this were the main objective of the evaluation system, to the detriment of the substantive analysis of the meaning of that index for that school. Through a qualitative approach, we use document analysis as an instrument for data production. We understand that the analysis of the results of these evaluations can allow pedagogical interpretations, providing opportunities for the improvement of education for all students, as prescribed by the Brazilian Constitution. |
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IDEB e o SAEB: an analysis and interpretation of their resultsIDEB y SAEB: análisis e interpretación de sus resultadosO IDEB e o SAEB: uma análise e interpretação dos seus resultadosAvaliações ExternasIDEBSAEBInterpretação pedagógicaEvaluaciones externasIDEBSAEBInterpretación pedagógicaExternal evaluationsIDEBSAEBPedagogical interpretationThe purpose of this article is to discuss and exemplify how to interpret the results of IDEB and SAEB from a school, considering that such analysis can contribute to the improvement of the teaching and learning process. Especially with the results of IDEB, we have perceived, through the media, governments and secretariat, the dissemination of rankings among schools, as if this were the main objective of the evaluation system, to the detriment of the substantive analysis of the meaning of that index for that school. Through a qualitative approach, we use document analysis as an instrument for data production. We understand that the analysis of the results of these evaluations can allow pedagogical interpretations, providing opportunities for the improvement of education for all students, as prescribed by the Brazilian Constitution.El objetivo de este artículo es discutir y ejemplificar, cómo interpretar los resultados del IDEB y SAEB de una escuela, considerando que dicho análisis puede contribuir para la mejora del proceso de enseñanza y aprendizaje. Especialmente con los resultados del IDEB, hemos estado viendo, por parte de los medios de comunicación y de los gobiernos y secretarías, la difusión de rankings entre escuelas, como si este fuera el objetivo principal del sistema de evaluación, en detrimento del análisis sustantivo del significado de ese índice para esa escuela. A través de un enfoque cualitativo, utilizamos el análisis documental como instrumento para la producción de datos. Entendemos que, con el análisis de los resultados de estas evaluaciones puede posibilitar interpretaciones pedagógicas, proporcionando la oferta de una educación de mejor calidad para todos los estudiantes, según lo prescribe la Constitución brasileña.O objetivo deste artigo é discutir e exemplificar como interpretar os resultados do IDEB e do SAEB de uma escola, considerando que tal análise pode contribuir para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem. Especialmente com os resultados do IDEB, temos assistido, por parte da mídia e dos governos e secretarias, a divulgação de rankings entre as escolas, como se esse fosse o principal objetivo do sistema de avaliação, em detrimento da análise substantiva do significado daquele índice para aquela escola. Através de uma abordagem qualitativa, utilizamos a análise documental como instrumento de produção dos dados. Compreendemos que, a análise dos resultados dessas avaliações pode possibilitar interpretações pedagógicas, oportunizando a oferta de um ensino de melhor qualidade para todos os alunos, conforme preleciona a Constituição brasileira. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3459810.34019/2237-9444.2022.v12.34598Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-19, e345982237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34598/25145Copyright (c) 2022 Alessandra Cristina Pacheco Santos; Stella Maris Lemos Nunes; Adriana Assis Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alessandra Cristina Pacheco Nunes, Stella Maris Lemos Ferreira, Adriana Assis 2022-10-29T13:47:52Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34598Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:39.340897Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
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