The school and its contributions to the scientific and technological literacy process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Reis, Geilson de Arruda, Pinto, Nilcéia Frausino da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233
Resumo: This article brings reflections on Scientific and Technological Literacy in the context of Basic Education. The objective was to approach concepts of Scientific and Technological Literacy, weaving relationships with teaching in the school context and with the continuing education of teachers. Therefore, this qualitative study, drawing on bibliographical research, made use of texts by authors such as Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron and Carvalho (2011; 2008), among others. The readings and analyzes emphasize the contributions of the school, curriculum and teaching practice as opportune elements for the promotion of Scientific and Technological Literacy during the students' schooling process. The present study also favors the questioning and dialogue with all educators who see in Scientific and Technological Literacy the possibilities of multiple readings, interpretations, learning and transformations of the reality of the world in which they live.
id UFJF-7_b05862e1c1acc794e699736b5790229e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/33233
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The school and its contributions to the scientific and technological literacy processLa escuela y sus contribuciones al proceso de alfabetización científica y tecnológicaA escola e suas contribuições no processo da alfabetização científica e tecnológicaAlfabetização científica e tecnológicaEnsinoAmbiente educativoFormação continuada de professoresAlfabetización científica y tecnológicaEnseñandoEntorno educativoFormación continua del profesoradoScientific and technological literacyTeachingEducational environmentContinuing teacher educationThis article brings reflections on Scientific and Technological Literacy in the context of Basic Education. The objective was to approach concepts of Scientific and Technological Literacy, weaving relationships with teaching in the school context and with the continuing education of teachers. Therefore, this qualitative study, drawing on bibliographical research, made use of texts by authors such as Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron and Carvalho (2011; 2008), among others. The readings and analyzes emphasize the contributions of the school, curriculum and teaching practice as opportune elements for the promotion of Scientific and Technological Literacy during the students' schooling process. The present study also favors the questioning and dialogue with all educators who see in Scientific and Technological Literacy the possibilities of multiple readings, interpretations, learning and transformations of the reality of the world in which they live.Este artículo trae reflexiones sobre la Alfabetización Científica y Tecnológica en el contexto de la Educación Básica. El objetivo fue acercar conceptos de Alfabetización Científica y Tecnológica, tejiendo relaciones con la docencia en el contexto escolar y con la formación continua de los docentes. Por tanto, este estudio cualitativo, basado en investigaciones bibliográficas, utilizó textos de autores como Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron y Carvalho (2011; 2008), entre otros. Las lecturas y análisis enfatizan los aportes de la escuela, el currículo y la práctica docente como elementos oportunos para la promoción de la Alfabetización Científica y Tecnológica durante el proceso de escolarización de los estudiantes. El presente estudio también favorece el cuestionamiento y el diálogo con todos los educadores que ven en la Alfabetización Científica y Tecnológica las posibilidades de múltiples lecturas, interpretaciones, aprendizajes y transformaciones de la realidad del mundo en que viven.Este artigo traz em seu bojo reflexões acerca da Alfabetização Científica e Tecnológica no âmbito da Educação Básica. Objetivou-se abordar conceitos da Alfabetização Científica e Tecnológica, tecendo relações com o ensino no contexto escolar e com a formação continuada de professores. Para tanto, este estudo, de cunho qualitativo, valendo-se de pesquisa bibliográfica, fez uso de textos de autores como Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron e Carvalho (2011; 2008), entre outros. As leituras e análises enfatizam as contribuições da escola, do currículo e da prática docente como elementos oportunos para a promoção da Alfabetização Científica e Tecnológica durante o processo de escolarização dos estudantes. O presente estudo propicia também a problematização e o diálogo com todos os sujeitos educadores que vislumbram na Alfabetização Científica e Tecnológica as possibilidades de múltiplas leituras, interpretações, aprendizagens e transformações da realidade do mundo em que se vive.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3323310.34019/2237-9444.2022.v12.33233Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 1 (2022): Publicação contínua; 1-16, e332332237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233/24327Copyright (c) 2022 Andreia Cristina Pontarolo Lidoino, Geilson de Arruda Reis, Nilcéia Frausino da Silva Pintohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLidoino, Andreia Cristina PontaroloReis, Geilson de ArrudaPinto, Nilcéia Frausino da Silva2022-10-29T12:07:51Zoai:periodicos.ufjf.br:article/33233Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:38.527551Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
La escuela y sus contribuciones al proceso de alfabetización científica y tecnológica
A escola e suas contribuições no processo da alfabetização científica e tecnológica
title The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
spellingShingle The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo
Alfabetização científica e tecnológica
Ensino
Ambiente educativo
Formação continuada de professores
Alfabetización científica y tecnológica
Enseñando
Entorno educativo
Formación continua del profesorado
Scientific and technological literacy
Teaching
Educational environment
Continuing teacher education
title_short The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
title_full The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
title_fullStr The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
title_full_unstemmed The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
title_sort The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
author Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo
author_facet Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo
Reis, Geilson de Arruda
Pinto, Nilcéia Frausino da Silva
author_role author
author2 Reis, Geilson de Arruda
Pinto, Nilcéia Frausino da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo
Reis, Geilson de Arruda
Pinto, Nilcéia Frausino da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização científica e tecnológica
Ensino
Ambiente educativo
Formação continuada de professores
Alfabetización científica y tecnológica
Enseñando
Entorno educativo
Formación continua del profesorado
Scientific and technological literacy
Teaching
Educational environment
Continuing teacher education
topic Alfabetização científica e tecnológica
Ensino
Ambiente educativo
Formação continuada de professores
Alfabetización científica y tecnológica
Enseñando
Entorno educativo
Formación continua del profesorado
Scientific and technological literacy
Teaching
Educational environment
Continuing teacher education
description This article brings reflections on Scientific and Technological Literacy in the context of Basic Education. The objective was to approach concepts of Scientific and Technological Literacy, weaving relationships with teaching in the school context and with the continuing education of teachers. Therefore, this qualitative study, drawing on bibliographical research, made use of texts by authors such as Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron and Carvalho (2011; 2008), among others. The readings and analyzes emphasize the contributions of the school, curriculum and teaching practice as opportune elements for the promotion of Scientific and Technological Literacy during the students' schooling process. The present study also favors the questioning and dialogue with all educators who see in Scientific and Technological Literacy the possibilities of multiple readings, interpretations, learning and transformations of the reality of the world in which they live.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233
10.34019/2237-9444.2022.v12.33233
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2022.v12.33233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233/24327
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 1 (2022): Publicação contínua; 1-16, e33233
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124156518400