The school and its contributions to the scientific and technological literacy process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233 |
Resumo: | This article brings reflections on Scientific and Technological Literacy in the context of Basic Education. The objective was to approach concepts of Scientific and Technological Literacy, weaving relationships with teaching in the school context and with the continuing education of teachers. Therefore, this qualitative study, drawing on bibliographical research, made use of texts by authors such as Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron and Carvalho (2011; 2008), among others. The readings and analyzes emphasize the contributions of the school, curriculum and teaching practice as opportune elements for the promotion of Scientific and Technological Literacy during the students' schooling process. The present study also favors the questioning and dialogue with all educators who see in Scientific and Technological Literacy the possibilities of multiple readings, interpretations, learning and transformations of the reality of the world in which they live. |
id |
UFJF-7_b05862e1c1acc794e699736b5790229e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/33233 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy processLa escuela y sus contribuciones al proceso de alfabetización científica y tecnológicaA escola e suas contribuições no processo da alfabetização científica e tecnológicaAlfabetização científica e tecnológicaEnsinoAmbiente educativoFormação continuada de professoresAlfabetización científica y tecnológicaEnseñandoEntorno educativoFormación continua del profesoradoScientific and technological literacyTeachingEducational environmentContinuing teacher educationThis article brings reflections on Scientific and Technological Literacy in the context of Basic Education. The objective was to approach concepts of Scientific and Technological Literacy, weaving relationships with teaching in the school context and with the continuing education of teachers. Therefore, this qualitative study, drawing on bibliographical research, made use of texts by authors such as Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron and Carvalho (2011; 2008), among others. The readings and analyzes emphasize the contributions of the school, curriculum and teaching practice as opportune elements for the promotion of Scientific and Technological Literacy during the students' schooling process. The present study also favors the questioning and dialogue with all educators who see in Scientific and Technological Literacy the possibilities of multiple readings, interpretations, learning and transformations of the reality of the world in which they live.Este artículo trae reflexiones sobre la Alfabetización Científica y Tecnológica en el contexto de la Educación Básica. El objetivo fue acercar conceptos de Alfabetización Científica y Tecnológica, tejiendo relaciones con la docencia en el contexto escolar y con la formación continua de los docentes. Por tanto, este estudio cualitativo, basado en investigaciones bibliográficas, utilizó textos de autores como Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron y Carvalho (2011; 2008), entre otros. Las lecturas y análisis enfatizan los aportes de la escuela, el currículo y la práctica docente como elementos oportunos para la promoción de la Alfabetización Científica y Tecnológica durante el proceso de escolarización de los estudiantes. El presente estudio también favorece el cuestionamiento y el diálogo con todos los educadores que ven en la Alfabetización Científica y Tecnológica las posibilidades de múltiples lecturas, interpretaciones, aprendizajes y transformaciones de la realidad del mundo en que viven.Este artigo traz em seu bojo reflexões acerca da Alfabetização Científica e Tecnológica no âmbito da Educação Básica. Objetivou-se abordar conceitos da Alfabetização Científica e Tecnológica, tecendo relações com o ensino no contexto escolar e com a formação continuada de professores. Para tanto, este estudo, de cunho qualitativo, valendo-se de pesquisa bibliográfica, fez uso de textos de autores como Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron e Carvalho (2011; 2008), entre outros. As leituras e análises enfatizam as contribuições da escola, do currículo e da prática docente como elementos oportunos para a promoção da Alfabetização Científica e Tecnológica durante o processo de escolarização dos estudantes. O presente estudo propicia também a problematização e o diálogo com todos os sujeitos educadores que vislumbram na Alfabetização Científica e Tecnológica as possibilidades de múltiplas leituras, interpretações, aprendizagens e transformações da realidade do mundo em que se vive.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3323310.34019/2237-9444.2022.v12.33233Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 1 (2022): Publicação contínua; 1-16, e332332237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233/24327Copyright (c) 2022 Andreia Cristina Pontarolo Lidoino, Geilson de Arruda Reis, Nilcéia Frausino da Silva Pintohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLidoino, Andreia Cristina PontaroloReis, Geilson de ArrudaPinto, Nilcéia Frausino da Silva2022-10-29T12:07:51Zoai:periodicos.ufjf.br:article/33233Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:38.527551Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy process La escuela y sus contribuciones al proceso de alfabetización científica y tecnológica A escola e suas contribuições no processo da alfabetização científica e tecnológica |
title |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy process |
spellingShingle |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy process Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo Alfabetização científica e tecnológica Ensino Ambiente educativo Formação continuada de professores Alfabetización científica y tecnológica Enseñando Entorno educativo Formación continua del profesorado Scientific and technological literacy Teaching Educational environment Continuing teacher education |
title_short |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy process |
title_full |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy process |
title_fullStr |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy process |
title_full_unstemmed |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy process |
title_sort |
The school and its contributions to the scientific and technological literacy process |
author |
Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo |
author_facet |
Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo Reis, Geilson de Arruda Pinto, Nilcéia Frausino da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Geilson de Arruda Pinto, Nilcéia Frausino da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lidoino, Andreia Cristina Pontarolo Reis, Geilson de Arruda Pinto, Nilcéia Frausino da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização científica e tecnológica Ensino Ambiente educativo Formação continuada de professores Alfabetización científica y tecnológica Enseñando Entorno educativo Formación continua del profesorado Scientific and technological literacy Teaching Educational environment Continuing teacher education |
topic |
Alfabetização científica e tecnológica Ensino Ambiente educativo Formação continuada de professores Alfabetización científica y tecnológica Enseñando Entorno educativo Formación continua del profesorado Scientific and technological literacy Teaching Educational environment Continuing teacher education |
description |
This article brings reflections on Scientific and Technological Literacy in the context of Basic Education. The objective was to approach concepts of Scientific and Technological Literacy, weaving relationships with teaching in the school context and with the continuing education of teachers. Therefore, this qualitative study, drawing on bibliographical research, made use of texts by authors such as Chassot (2011); Fourez (1995); Sasseron (2018); Sasseron and Carvalho (2011; 2008), among others. The readings and analyzes emphasize the contributions of the school, curriculum and teaching practice as opportune elements for the promotion of Scientific and Technological Literacy during the students' schooling process. The present study also favors the questioning and dialogue with all educators who see in Scientific and Technological Literacy the possibilities of multiple readings, interpretations, learning and transformations of the reality of the world in which they live. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233 10.34019/2237-9444.2022.v12.33233 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2022.v12.33233 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33233/24327 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 1 (2022): Publicação contínua; 1-16, e33233 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054124156518400 |