Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Bruna Kélvia Alves de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gomes, José Leandro Costa, Silva, Ivoneide Mendes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406
Resumo: The objective of this paper is to analyze the area of Natural Sciences in the Common National Curriculum Base (CNCB) and identify whether its contents favors the Problem-Based Learning (PBL) methodology. The methodological procedure of this research is a documental analysis, being the National Common Curricular Base (BNCC) the document to be studied, focusing on the area of Natural Sciences. The collected data will be analyzed under some elements of Bardin's Content Analysis (2006). It was possible to perceive hat PBL has the potential to meet some of the generic competences listed in the current curriculum and that the combination of PBL with other methods can enhance learning and allow the achievement of other desired competencies.
id UFJF-7_b311f2b8fcbf89297342f4b3cd5af0d8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/37406
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCCAprendizaje basado en problemas en la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis del potencial y consonancia con la BNCCAprendizagem baseada em problemas no ensino de ciências da natureza: Uma análise do potencial e consonância com a BNCCAprendizagem baseada em problemas Ensino de ciências CurrículoProblem-Based LearningScience TeachingCurriculumAprendizaje basado en problemasEnseñanza de las cienciasPlan de estudiosThe objective of this paper is to analyze the area of Natural Sciences in the Common National Curriculum Base (CNCB) and identify whether its contents favors the Problem-Based Learning (PBL) methodology. The methodological procedure of this research is a documental analysis, being the National Common Curricular Base (BNCC) the document to be studied, focusing on the area of Natural Sciences. The collected data will be analyzed under some elements of Bardin's Content Analysis (2006). It was possible to perceive hat PBL has the potential to meet some of the generic competences listed in the current curriculum and that the combination of PBL with other methods can enhance learning and allow the achievement of other desired competencies.El objetivo de este estudio es analizar la Base Curricular Nacional Común (BCNC) como el área de Ciencias de la Naturaleza e identificar si el texto favorece el trabajo con el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). El procedimiento metodológico de esta investigación es un análisis documental, siendo la Base Curricular Común Nacional (BNCC) el documento a ser estudiado, centrándose en el área de Ciencias Naturales. Los datos recolectados serán analizados bajo algunos elementos del Análisis de Contenido de Bardin (2006). Las inferencias e interpretaciones del material recogido en el documento se confrontaron con la bibliografía relativa a la aplicación del ABP en la Educación Básica; se pudo constatar que éste tiene el potencial de cumplir con algunas de las competencias generales enumeradas en el currículo actual y que la combinación del ABP con otros métodos puede mejorar el aprendizaje y permitir el logro de otras competencias objetivo.O objetivo deste estudo é identificar articulações entre o currículo disposto na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), quanto a área de Ciências da Natureza no Ensino Médio, e o trabalho com a Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP). O procedimento metodológico desta pesquisa trata-se de uma análise documental, sendo a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) o documento a ser estudado, com foco para a área de Ciências da Natureza. Os dados coletados serão analisados sob alguns elementos da Análise de conteúdo de Bardin (2006). As inferências e interpretações do material colhido no documento foram confrontadas com a literatura referente a aplicação da ABP na Educação Básica e foi possível perceber que esta proposta de metodologia tem potencial para atender a algumas das competências gerais elencadas no currículo atual e que a combinação da ABP com outros métodos pode potencializar o aprendizado e permitir o alcance de outras competências almejadas.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3740610.34019/2237-9444.2023.v13.37406Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-16, e386342237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406/26772Copyright (c) 2023 Bruna Kélvia Alves de Oliveira; José Leandro Costa Gomes; Ivoneide Mendes da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Bruna Kélvia Alves deGomes, José Leandro CostaSilva, Ivoneide Mendes da 2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/37406Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
Aprendizaje basado en problemas en la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis del potencial y consonancia con la BNCC
Aprendizagem baseada em problemas no ensino de ciências da natureza: Uma análise do potencial e consonância com a BNCC
title Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
spellingShingle Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
Oliveira, Bruna Kélvia Alves de
Aprendizagem baseada em problemas
Ensino de ciências
Currículo
Problem-Based Learning
Science Teaching
Curriculum
Aprendizaje basado en problemas
Enseñanza de las ciencias
Plan de estudios
title_short Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
title_full Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
title_fullStr Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
title_full_unstemmed Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
title_sort Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
author Oliveira, Bruna Kélvia Alves de
author_facet Oliveira, Bruna Kélvia Alves de
Gomes, José Leandro Costa
Silva, Ivoneide Mendes da
author_role author
author2 Gomes, José Leandro Costa
Silva, Ivoneide Mendes da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Bruna Kélvia Alves de
Gomes, José Leandro Costa
Silva, Ivoneide Mendes da
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem baseada em problemas
Ensino de ciências
Currículo
Problem-Based Learning
Science Teaching
Curriculum
Aprendizaje basado en problemas
Enseñanza de las ciencias
Plan de estudios
topic Aprendizagem baseada em problemas
Ensino de ciências
Currículo
Problem-Based Learning
Science Teaching
Curriculum
Aprendizaje basado en problemas
Enseñanza de las ciencias
Plan de estudios
description The objective of this paper is to analyze the area of Natural Sciences in the Common National Curriculum Base (CNCB) and identify whether its contents favors the Problem-Based Learning (PBL) methodology. The methodological procedure of this research is a documental analysis, being the National Common Curricular Base (BNCC) the document to be studied, focusing on the area of Natural Sciences. The collected data will be analyzed under some elements of Bardin's Content Analysis (2006). It was possible to perceive hat PBL has the potential to meet some of the generic competences listed in the current curriculum and that the combination of PBL with other methods can enhance learning and allow the achievement of other desired competencies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406
10.34019/2237-9444.2023.v13.37406
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2023.v13.37406
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406/26772
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-16, e38634
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054122976870400