Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406 |
Resumo: | The objective of this paper is to analyze the area of Natural Sciences in the Common National Curriculum Base (CNCB) and identify whether its contents favors the Problem-Based Learning (PBL) methodology. The methodological procedure of this research is a documental analysis, being the National Common Curricular Base (BNCC) the document to be studied, focusing on the area of Natural Sciences. The collected data will be analyzed under some elements of Bardin's Content Analysis (2006). It was possible to perceive hat PBL has the potential to meet some of the generic competences listed in the current curriculum and that the combination of PBL with other methods can enhance learning and allow the achievement of other desired competencies. |
id |
UFJF-7_b311f2b8fcbf89297342f4b3cd5af0d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/37406 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCCAprendizaje basado en problemas en la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis del potencial y consonancia con la BNCCAprendizagem baseada em problemas no ensino de ciências da natureza: Uma análise do potencial e consonância com a BNCCAprendizagem baseada em problemas Ensino de ciências CurrículoProblem-Based LearningScience TeachingCurriculumAprendizaje basado en problemasEnseñanza de las cienciasPlan de estudiosThe objective of this paper is to analyze the area of Natural Sciences in the Common National Curriculum Base (CNCB) and identify whether its contents favors the Problem-Based Learning (PBL) methodology. The methodological procedure of this research is a documental analysis, being the National Common Curricular Base (BNCC) the document to be studied, focusing on the area of Natural Sciences. The collected data will be analyzed under some elements of Bardin's Content Analysis (2006). It was possible to perceive hat PBL has the potential to meet some of the generic competences listed in the current curriculum and that the combination of PBL with other methods can enhance learning and allow the achievement of other desired competencies.El objetivo de este estudio es analizar la Base Curricular Nacional Común (BCNC) como el área de Ciencias de la Naturaleza e identificar si el texto favorece el trabajo con el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). El procedimiento metodológico de esta investigación es un análisis documental, siendo la Base Curricular Común Nacional (BNCC) el documento a ser estudiado, centrándose en el área de Ciencias Naturales. Los datos recolectados serán analizados bajo algunos elementos del Análisis de Contenido de Bardin (2006). Las inferencias e interpretaciones del material recogido en el documento se confrontaron con la bibliografía relativa a la aplicación del ABP en la Educación Básica; se pudo constatar que éste tiene el potencial de cumplir con algunas de las competencias generales enumeradas en el currículo actual y que la combinación del ABP con otros métodos puede mejorar el aprendizaje y permitir el logro de otras competencias objetivo.O objetivo deste estudo é identificar articulações entre o currículo disposto na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), quanto a área de Ciências da Natureza no Ensino Médio, e o trabalho com a Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP). O procedimento metodológico desta pesquisa trata-se de uma análise documental, sendo a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) o documento a ser estudado, com foco para a área de Ciências da Natureza. Os dados coletados serão analisados sob alguns elementos da Análise de conteúdo de Bardin (2006). As inferências e interpretações do material colhido no documento foram confrontadas com a literatura referente a aplicação da ABP na Educação Básica e foi possível perceber que esta proposta de metodologia tem potencial para atender a algumas das competências gerais elencadas no currículo atual e que a combinação da ABP com outros métodos pode potencializar o aprendizado e permitir o alcance de outras competências almejadas.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3740610.34019/2237-9444.2023.v13.37406Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-16, e386342237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406/26772Copyright (c) 2023 Bruna Kélvia Alves de Oliveira; José Leandro Costa Gomes; Ivoneide Mendes da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Bruna Kélvia Alves deGomes, José Leandro CostaSilva, Ivoneide Mendes da 2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/37406Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC Aprendizaje basado en problemas en la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis del potencial y consonancia con la BNCC Aprendizagem baseada em problemas no ensino de ciências da natureza: Uma análise do potencial e consonância com a BNCC |
title |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC |
spellingShingle |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC Oliveira, Bruna Kélvia Alves de Aprendizagem baseada em problemas Ensino de ciências Currículo Problem-Based Learning Science Teaching Curriculum Aprendizaje basado en problemas Enseñanza de las ciencias Plan de estudios |
title_short |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC |
title_full |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC |
title_fullStr |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC |
title_full_unstemmed |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC |
title_sort |
Problem-based learning in the teaching of natural sciences: An analysis of the potential and consonance with the BNCC |
author |
Oliveira, Bruna Kélvia Alves de |
author_facet |
Oliveira, Bruna Kélvia Alves de Gomes, José Leandro Costa Silva, Ivoneide Mendes da |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, José Leandro Costa Silva, Ivoneide Mendes da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Bruna Kélvia Alves de Gomes, José Leandro Costa Silva, Ivoneide Mendes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem baseada em problemas Ensino de ciências Currículo Problem-Based Learning Science Teaching Curriculum Aprendizaje basado en problemas Enseñanza de las ciencias Plan de estudios |
topic |
Aprendizagem baseada em problemas Ensino de ciências Currículo Problem-Based Learning Science Teaching Curriculum Aprendizaje basado en problemas Enseñanza de las ciencias Plan de estudios |
description |
The objective of this paper is to analyze the area of Natural Sciences in the Common National Curriculum Base (CNCB) and identify whether its contents favors the Problem-Based Learning (PBL) methodology. The methodological procedure of this research is a documental analysis, being the National Common Curricular Base (BNCC) the document to be studied, focusing on the area of Natural Sciences. The collected data will be analyzed under some elements of Bardin's Content Analysis (2006). It was possible to perceive hat PBL has the potential to meet some of the generic competences listed in the current curriculum and that the combination of PBL with other methods can enhance learning and allow the achievement of other desired competencies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406 10.34019/2237-9444.2023.v13.37406 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2023.v13.37406 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/37406/26772 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-16, e38634 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054122976870400 |