Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bandeira, André dos Santos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450
Resumo: This article is a cutout of from a master's research, and aimed to analyze the main factors that compromise the policy enactement of the Class head-teacher Project – CMTP, as well as to identify strategic actions that can contribute to the improvement of this policy in a <omitted for blind reviewin> the light of Stephen Ball and collaborators' policy cycle approach. For this, documentary research, bibliographic research, in addition to the application of questionnaires and interviews were used. The data revealed that the factors that compromise the implementation of this policy refer to the reduced workload of the project, the lack of training and minimal participation of the family in the school. From a macro perspective, it is observed a lack of legislation to regulate this state policy. To mitigate these factors, there is a set of strategic actions that may provide improvements in the CMTP educational policy enactment.
id UFJF-7_e7113e87644cf9a1e079390e137955bb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/33450
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.Análisis del ‘Projeto Professor Diretor de Turma’: un estudio desde el enfoque del ciclo de políticas.Análise do Projeto Professor Diretor de turma: um estudo a partir da abordagem do ciclo de políticas. Atuação da políticaPolítica educativaProfessor diretor de turmaImplementación de políticasPolítica educativaDirector de la clasePolicy enactementEducational policyClassroom manager teachersThis article is a cutout of from a master's research, and aimed to analyze the main factors that compromise the policy enactement of the Class head-teacher Project – CMTP, as well as to identify strategic actions that can contribute to the improvement of this policy in a <omitted for blind reviewin> the light of Stephen Ball and collaborators' policy cycle approach. For this, documentary research, bibliographic research, in addition to the application of questionnaires and interviews were used. The data revealed that the factors that compromise the implementation of this policy refer to the reduced workload of the project, the lack of training and minimal participation of the family in the school. From a macro perspective, it is observed a lack of legislation to regulate this state policy. To mitigate these factors, there is a set of strategic actions that may provide improvements in the CMTP educational policy enactment.Este artículo es parte de una investigación de maestría, y tiene como objetivo analizar los principales factores que comprometen el desempeño del ‘Projeto Professor Diretor de Turma’- PPDT, así como identificar acciones estratégicas que pueden contribuir a la mejora de esta política en un <omitido para revisión ciega> a la luz del enfoque de ciclo de políticas de Stephen Ball y colaboradores. Para ello se utilizó la investigación documental, la investigación bibliográfica, además de la aplicación de cuestionarios y entrevistas. Los datos revelaron que los factores que comprometen la implementación de esta política se refieren a la reducida carga de trabajo del proyecto, la falta de capacitación y la mínima participación de la familia en la escuela. Desde una perspectiva macro, es observado una falta de legislación que regule esta política de estado. Para mitigar estos factores, comprobado un conjunto de acciones estratégicas que pueden mejorar la política educativa del PPDT.O presente artigo é um recorte de uma pesquisa de mestrado, e visou analisar os principais fatores que comprometem a atuação do Projeto Professor Diretor de Turma – PPDT, bem como identificar ações estratégicas que possam contribuir para o aprimoramento dessa política no contexto da <omitido para revisão cega> à luz da abordagem do ciclo de políticas focando no contexto dos efeitos/resultados ao contexto da estratégia política. Para tanto, foram utilizadas a pesquisa documental e bibliográfica, além da aplicação de questionários e de entrevistas. Os dados revelaram que os fatores que comprometem a implementação dessa política se referem à reduzida carga horária do projeto, a falta de formação e participação mínima da família na escola. Em uma perspectiva macro, constata-se a falta de uma legislação para regulamentação dessa política estadual. Para amenizar esses fatores, verifica-se um conjunto de ações estratégicas que poderão propiciar melhorias na atuação da política educativa do PPDT.  Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3345010.34019/2237-9444.2023.v13.33450Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, 334502237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450/26853Copyright (c) 2023 André dos Santos Bandeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBandeira, André dos Santos2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/33450Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
Análisis del ‘Projeto Professor Diretor de Turma’: un estudio desde el enfoque del ciclo de políticas.
Análise do Projeto Professor Diretor de turma: um estudo a partir da abordagem do ciclo de políticas.
title Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
spellingShingle Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
Bandeira, André dos Santos
Atuação da política
Política educativa
Professor diretor de turma
Implementación de políticas
Política educativa
Director de la clase
Policy enactement
Educational policy
Classroom manager teachers
title_short Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
title_full Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
title_fullStr Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
title_full_unstemmed Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
title_sort Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
author Bandeira, André dos Santos
author_facet Bandeira, André dos Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bandeira, André dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Atuação da política
Política educativa
Professor diretor de turma
Implementación de políticas
Política educativa
Director de la clase
Policy enactement
Educational policy
Classroom manager teachers
topic Atuação da política
Política educativa
Professor diretor de turma
Implementación de políticas
Política educativa
Director de la clase
Policy enactement
Educational policy
Classroom manager teachers
description This article is a cutout of from a master's research, and aimed to analyze the main factors that compromise the policy enactement of the Class head-teacher Project – CMTP, as well as to identify strategic actions that can contribute to the improvement of this policy in a <omitted for blind reviewin> the light of Stephen Ball and collaborators' policy cycle approach. For this, documentary research, bibliographic research, in addition to the application of questionnaires and interviews were used. The data revealed that the factors that compromise the implementation of this policy refer to the reduced workload of the project, the lack of training and minimal participation of the family in the school. From a macro perspective, it is observed a lack of legislation to regulate this state policy. To mitigate these factors, there is a set of strategic actions that may provide improvements in the CMTP educational policy enactment.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450
10.34019/2237-9444.2023.v13.33450
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2023.v13.33450
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450/26853
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 André dos Santos Bandeira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 André dos Santos Bandeira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, 33450
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054122940170240