Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450 |
Resumo: | This article is a cutout of from a master's research, and aimed to analyze the main factors that compromise the policy enactement of the Class head-teacher Project – CMTP, as well as to identify strategic actions that can contribute to the improvement of this policy in a <omitted for blind reviewin> the light of Stephen Ball and collaborators' policy cycle approach. For this, documentary research, bibliographic research, in addition to the application of questionnaires and interviews were used. The data revealed that the factors that compromise the implementation of this policy refer to the reduced workload of the project, the lack of training and minimal participation of the family in the school. From a macro perspective, it is observed a lack of legislation to regulate this state policy. To mitigate these factors, there is a set of strategic actions that may provide improvements in the CMTP educational policy enactment. |
id |
UFJF-7_e7113e87644cf9a1e079390e137955bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/33450 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach.Análisis del ‘Projeto Professor Diretor de Turma’: un estudio desde el enfoque del ciclo de políticas.Análise do Projeto Professor Diretor de turma: um estudo a partir da abordagem do ciclo de políticas. Atuação da políticaPolítica educativaProfessor diretor de turmaImplementación de políticasPolítica educativaDirector de la clasePolicy enactementEducational policyClassroom manager teachersThis article is a cutout of from a master's research, and aimed to analyze the main factors that compromise the policy enactement of the Class head-teacher Project – CMTP, as well as to identify strategic actions that can contribute to the improvement of this policy in a <omitted for blind reviewin> the light of Stephen Ball and collaborators' policy cycle approach. For this, documentary research, bibliographic research, in addition to the application of questionnaires and interviews were used. The data revealed that the factors that compromise the implementation of this policy refer to the reduced workload of the project, the lack of training and minimal participation of the family in the school. From a macro perspective, it is observed a lack of legislation to regulate this state policy. To mitigate these factors, there is a set of strategic actions that may provide improvements in the CMTP educational policy enactment.Este artículo es parte de una investigación de maestría, y tiene como objetivo analizar los principales factores que comprometen el desempeño del ‘Projeto Professor Diretor de Turma’- PPDT, así como identificar acciones estratégicas que pueden contribuir a la mejora de esta política en un <omitido para revisión ciega> a la luz del enfoque de ciclo de políticas de Stephen Ball y colaboradores. Para ello se utilizó la investigación documental, la investigación bibliográfica, además de la aplicación de cuestionarios y entrevistas. Los datos revelaron que los factores que comprometen la implementación de esta política se refieren a la reducida carga de trabajo del proyecto, la falta de capacitación y la mínima participación de la familia en la escuela. Desde una perspectiva macro, es observado una falta de legislación que regule esta política de estado. Para mitigar estos factores, comprobado un conjunto de acciones estratégicas que pueden mejorar la política educativa del PPDT.O presente artigo é um recorte de uma pesquisa de mestrado, e visou analisar os principais fatores que comprometem a atuação do Projeto Professor Diretor de Turma – PPDT, bem como identificar ações estratégicas que possam contribuir para o aprimoramento dessa política no contexto da <omitido para revisão cega> à luz da abordagem do ciclo de políticas focando no contexto dos efeitos/resultados ao contexto da estratégia política. Para tanto, foram utilizadas a pesquisa documental e bibliográfica, além da aplicação de questionários e de entrevistas. Os dados revelaram que os fatores que comprometem a implementação dessa política se referem à reduzida carga horária do projeto, a falta de formação e participação mínima da família na escola. Em uma perspectiva macro, constata-se a falta de uma legislação para regulamentação dessa política estadual. Para amenizar esses fatores, verifica-se um conjunto de ações estratégicas que poderão propiciar melhorias na atuação da política educativa do PPDT. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3345010.34019/2237-9444.2023.v13.33450Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, 334502237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450/26853Copyright (c) 2023 André dos Santos Bandeirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBandeira, André dos Santos2023-08-02T10:32:45Zoai:periodicos.ufjf.br:article/33450Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-08-02T10:32:45Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach. Análisis del ‘Projeto Professor Diretor de Turma’: un estudio desde el enfoque del ciclo de políticas. Análise do Projeto Professor Diretor de turma: um estudo a partir da abordagem do ciclo de políticas. |
title |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach. |
spellingShingle |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach. Bandeira, André dos Santos Atuação da política Política educativa Professor diretor de turma Implementación de políticas Política educativa Director de la clase Policy enactement Educational policy Classroom manager teachers |
title_short |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach. |
title_full |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach. |
title_fullStr |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach. |
title_full_unstemmed |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach. |
title_sort |
Analysis of the Class Head-Teacher Project: a study from the policy cycle approach. |
author |
Bandeira, André dos Santos |
author_facet |
Bandeira, André dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bandeira, André dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atuação da política Política educativa Professor diretor de turma Implementación de políticas Política educativa Director de la clase Policy enactement Educational policy Classroom manager teachers |
topic |
Atuação da política Política educativa Professor diretor de turma Implementación de políticas Política educativa Director de la clase Policy enactement Educational policy Classroom manager teachers |
description |
This article is a cutout of from a master's research, and aimed to analyze the main factors that compromise the policy enactement of the Class head-teacher Project – CMTP, as well as to identify strategic actions that can contribute to the improvement of this policy in a <omitted for blind reviewin> the light of Stephen Ball and collaborators' policy cycle approach. For this, documentary research, bibliographic research, in addition to the application of questionnaires and interviews were used. The data revealed that the factors that compromise the implementation of this policy refer to the reduced workload of the project, the lack of training and minimal participation of the family in the school. From a macro perspective, it is observed a lack of legislation to regulate this state policy. To mitigate these factors, there is a set of strategic actions that may provide improvements in the CMTP educational policy enactment. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450 10.34019/2237-9444.2023.v13.33450 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2023.v13.33450 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/33450/26853 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 André dos Santos Bandeira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 André dos Santos Bandeira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Publicação contínua; 1-15, 33450 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054122940170240 |