The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
DOI: | 10.34019/2237-9444.2022.v12.34484 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484 |
Resumo: | The problematic issue unfolds around the understanding of the institutionalization of Fies as a public policy. The general aim is to examine the implications of the popularization of Fies from the perspective of democratization, access to education and the dissemination of information. The methodological approach includes document analysis, quantitative and qualitative, between 1999 to 2016, taking as references: Law Nº 10.260, of July 12, 2001; Audit Reports of the Brazilian Court of Audit (TCU); the Ministry of Education (MEC) Fies website. Thus, it was possible to conclude that the State, through Fies, had a fundamental role in the economic performance of the education economy, since the actions and policies directed to higher education ended up benefiting the offer of vacancies, the increase in the number of courses by institutions, the acquisitions and even mergers and formation of large enterprises in the education field. |
id |
UFJF-7_f25c42b06fc23dd1e9e3ecf705071a27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/34484 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
spelling |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspectsEl discurso de la democracia y el privilegio del capital en el Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): aspectos políticos informativosO discurso da democratização e o privilegiamento do capital no Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): aspectos políticos e informacionaisInformaçãoFiesEducaçãoDemocratizaçãoEconomizaçãoFiesDemocratizaciónEconomizaciónEducaciónInformaciónInformationFiesEducationDemocratizationEconomizationThe problematic issue unfolds around the understanding of the institutionalization of Fies as a public policy. The general aim is to examine the implications of the popularization of Fies from the perspective of democratization, access to education and the dissemination of information. The methodological approach includes document analysis, quantitative and qualitative, between 1999 to 2016, taking as references: Law Nº 10.260, of July 12, 2001; Audit Reports of the Brazilian Court of Audit (TCU); the Ministry of Education (MEC) Fies website. Thus, it was possible to conclude that the State, through Fies, had a fundamental role in the economic performance of the education economy, since the actions and policies directed to higher education ended up benefiting the offer of vacancies, the increase in the number of courses by institutions, the acquisitions and even mergers and formation of large enterprises in the education field.El problema se desarrolla en torno a la comprensión de la institucionalización de las Fies como política pública. El objetivo general es analizar las implicaciones de la popularización de Fies desde la perspectiva de la democratización, el acceso a la educación y la difusión de información. La trayectoria metodológica comprende el análisis de documentos, cuantitativa y cualitativa, entre los períodos de 1999 a 2016, teniendo como referencias: Ley Nº 10.260, de 12 de julio de 2001; Informes de auditoría del Tribunal Federal de Cuentas (TCU); el sitio web de Fies - Ministerio de Educación (MEC). Se pudo concluir que el Estado, jugó un papel fundamental en el desempeño económico de la economía de la educación, ya que las acciones y políticas dirigidas a la educación superior terminaron beneficiando la oferta de vacantes, el incremento en el número de cursos e incluso fusiones y formación de grandes empresas del sector educativo.A problemática se desdobra em torno do entendimento da institucionalização do Fies enquanto política pública. O objetivo geral é analisar as implicações da popularização do Fies sob a ótica da democratização, do acesso à educação e da disseminação da informação. O percurso metodológico compreende a análise documental, quantitativa e qualitativa, entre 1999 a 2016, tendo como referências: a Lei Nº 10.260, de 12 de julho de 2001; Relatórios de Auditoria do Tribunal de Contas da União (TCU); o site do Fies – Ministério da Educação (MEC). Foi possível concluir que o Estado, por meio do Fies, teve papel fundamental no desempenho econômico da economização da educação, uma vez que as ações e políticas direcionadas para o ensino superior acabavam por beneficiar a oferta de vagas, o aumento do número de cursos por Instituições, as aquisições e até mesmos as fusões e formação de grandes empresas do ramo de educação.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3448410.34019/2237-9444.2022.v12.34484Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-16, e344842237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484/25162Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Aloisio André dos Reis, Alcenir Soares dos 2022-10-29T13:47:52Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34484Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:39.274689Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects El discurso de la democracia y el privilegio del capital en el Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): aspectos políticos informativos O discurso da democratização e o privilegiamento do capital no Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): aspectos políticos e informacionais |
title |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects |
spellingShingle |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects Santos, Aloisio André dos Informação Fies Educação Democratização Economização Fies Democratización Economización Educación Información Information Fies Education Democratization Economization Santos, Aloisio André dos Informação Fies Educação Democratização Economização Fies Democratización Economización Educación Información Information Fies Education Democratization Economization |
title_short |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects |
title_full |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects |
title_fullStr |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects |
title_full_unstemmed |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects |
title_sort |
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects |
author |
Santos, Aloisio André dos |
author_facet |
Santos, Aloisio André dos Santos, Aloisio André dos Reis, Alcenir Soares dos Reis, Alcenir Soares dos |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Alcenir Soares dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Aloisio André dos Reis, Alcenir Soares dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Informação Fies Educação Democratização Economização Fies Democratización Economización Educación Información Information Fies Education Democratization Economization |
topic |
Informação Fies Educação Democratização Economização Fies Democratización Economización Educación Información Information Fies Education Democratization Economization |
description |
The problematic issue unfolds around the understanding of the institutionalization of Fies as a public policy. The general aim is to examine the implications of the popularization of Fies from the perspective of democratization, access to education and the dissemination of information. The methodological approach includes document analysis, quantitative and qualitative, between 1999 to 2016, taking as references: Law Nº 10.260, of July 12, 2001; Audit Reports of the Brazilian Court of Audit (TCU); the Ministry of Education (MEC) Fies website. Thus, it was possible to conclude that the State, through Fies, had a fundamental role in the economic performance of the education economy, since the actions and policies directed to higher education ended up benefiting the offer of vacancies, the increase in the number of courses by institutions, the acquisitions and even mergers and formation of large enterprises in the education field. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484 10.34019/2237-9444.2022.v12.34484 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2022.v12.34484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484/25162 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-16, e34484 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1822178617340198912 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34019/2237-9444.2022.v12.34484 |