The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Aloisio André dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Reis, Alcenir Soares dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
DOI: 10.34019/2237-9444.2022.v12.34484
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484
Resumo: The problematic issue unfolds around the understanding of the institutionalization of Fies as a public policy. The general aim is to examine the implications of the popularization of Fies from the perspective of democratization, access to education and the dissemination of information. The methodological approach includes document analysis, quantitative and qualitative, between 1999 to 2016, taking as references: Law Nº 10.260, of July 12, 2001; Audit Reports of the Brazilian Court of Audit (TCU); the Ministry of Education (MEC) Fies website. Thus, it was possible to conclude that the State, through Fies, had a fundamental role in the economic performance of the education economy, since the actions and policies directed to higher education ended up benefiting the offer of vacancies, the increase in the number of courses by institutions, the acquisitions and even mergers and formation of large enterprises in the education field.
id UFJF-7_f25c42b06fc23dd1e9e3ecf705071a27
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/34484
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
spelling The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspectsEl discurso de la democracia y el privilegio del capital en el Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): aspectos políticos informativosO discurso da democratização e o privilegiamento do capital no Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): aspectos políticos e informacionaisInformaçãoFiesEducaçãoDemocratizaçãoEconomizaçãoFiesDemocratizaciónEconomizaciónEducaciónInformaciónInformationFiesEducationDemocratizationEconomizationThe problematic issue unfolds around the understanding of the institutionalization of Fies as a public policy. The general aim is to examine the implications of the popularization of Fies from the perspective of democratization, access to education and the dissemination of information. The methodological approach includes document analysis, quantitative and qualitative, between 1999 to 2016, taking as references: Law Nº 10.260, of July 12, 2001; Audit Reports of the Brazilian Court of Audit (TCU); the Ministry of Education (MEC) Fies website. Thus, it was possible to conclude that the State, through Fies, had a fundamental role in the economic performance of the education economy, since the actions and policies directed to higher education ended up benefiting the offer of vacancies, the increase in the number of courses by institutions, the acquisitions and even mergers and formation of large enterprises in the education field.El problema se desarrolla en torno a la comprensión de la institucionalización de las Fies como política pública. El objetivo general es analizar las implicaciones de la popularización de Fies desde la perspectiva de la democratización, el acceso a la educación y la difusión de información. La trayectoria metodológica comprende el análisis de documentos, cuantitativa y cualitativa, entre los períodos de 1999 a 2016, teniendo como referencias: Ley Nº 10.260, de 12 de julio de 2001; Informes de auditoría del Tribunal Federal de Cuentas (TCU); el sitio web de Fies - Ministerio de Educación (MEC). Se pudo concluir que el Estado, jugó un papel fundamental en el desempeño económico de la economía de la educación, ya que las acciones y políticas dirigidas a la educación superior terminaron beneficiando la oferta de vacantes, el incremento en el número de cursos e incluso fusiones y formación de grandes empresas del sector educativo.A problemática se desdobra em torno do entendimento da institucionalização do Fies enquanto política pública. O objetivo geral é analisar as implicações da popularização do Fies sob a ótica da democratização, do acesso à educação e da disseminação da informação. O percurso metodológico compreende a análise documental, quantitativa e qualitativa, entre 1999 a 2016, tendo como referências: a Lei Nº 10.260, de 12 de julho de 2001; Relatórios de Auditoria do Tribunal de Contas da União (TCU); o site do Fies – Ministério da Educação (MEC). Foi possível concluir que o Estado, por meio do Fies, teve papel fundamental no desempenho econômico da economização da educação, uma vez que as ações e políticas direcionadas para o ensino superior acabavam por beneficiar a oferta de vagas, o aumento do número de cursos por Instituições, as aquisições e até mesmos as fusões e formação de grandes empresas do ramo de educação.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3448410.34019/2237-9444.2022.v12.34484Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-16, e344842237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484/25162Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Aloisio André dos Reis, Alcenir Soares dos 2022-10-29T13:47:52Zoai:periodicos.ufjf.br:article/34484Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:39.274689Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
El discurso de la democracia y el privilegio del capital en el Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): aspectos políticos informativos
O discurso da democratização e o privilegiamento do capital no Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): aspectos políticos e informacionais
title The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
spellingShingle The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
Santos, Aloisio André dos
Informação
Fies
Educação
Democratização
Economização
Fies
Democratización
Economización
Educación
Información
Information
Fies
Education
Democratization
Economization
Santos, Aloisio André dos
Informação
Fies
Educação
Democratização
Economização
Fies
Democratización
Economización
Educación
Información
Information
Fies
Education
Democratization
Economization
title_short The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
title_full The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
title_fullStr The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
title_full_unstemmed The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
title_sort The discourse of democracy and the privileging of capital in the Fundo de Financiamento Estudantil (Fies): informational political aspects
author Santos, Aloisio André dos
author_facet Santos, Aloisio André dos
Santos, Aloisio André dos
Reis, Alcenir Soares dos
Reis, Alcenir Soares dos
author_role author
author2 Reis, Alcenir Soares dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Aloisio André dos
Reis, Alcenir Soares dos
dc.subject.por.fl_str_mv Informação
Fies
Educação
Democratização
Economização
Fies
Democratización
Economización
Educación
Información
Information
Fies
Education
Democratization
Economization
topic Informação
Fies
Educação
Democratização
Economização
Fies
Democratización
Economización
Educación
Información
Information
Fies
Education
Democratization
Economization
description The problematic issue unfolds around the understanding of the institutionalization of Fies as a public policy. The general aim is to examine the implications of the popularization of Fies from the perspective of democratization, access to education and the dissemination of information. The methodological approach includes document analysis, quantitative and qualitative, between 1999 to 2016, taking as references: Law Nº 10.260, of July 12, 2001; Audit Reports of the Brazilian Court of Audit (TCU); the Ministry of Education (MEC) Fies website. Thus, it was possible to conclude that the State, through Fies, had a fundamental role in the economic performance of the education economy, since the actions and policies directed to higher education ended up benefiting the offer of vacancies, the increase in the number of courses by institutions, the acquisitions and even mergers and formation of large enterprises in the education field.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484
10.34019/2237-9444.2022.v12.34484
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2022.v12.34484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/34484/25162
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-16, e34484
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1822178617340198912
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.34019/2237-9444.2022.v12.34484